בשנים האחרונות בונים יותר ויותר במה שנקרא "בניה קלה" שמצטיינת ביכולות איטום טובות. על מה כדאי להקפיד בהרכבה ומה קורה כשמופיעות בעיות איטום בבניה קלה?

בבנייה קלה משתמשים בלוחות מחומרים שונים ומסוגים שונים. שמות כמו פוליגל, איסכורית ואחרים כבר הפכו לנחלת כל שיפוצניק בישראל. לוחות אלה מתוכננים כך שהם מאפשרים איטום טוב מאוד בזכות אופן ההרכבה וההצמדה שלהם. בעלי מקצוע אומרים שאם מרכיבים נכון את לוחות הבניה הקלה, מקבלים למעשה מבנה אטום לכל דבר.

אם כך, למה ישנן תקלות איטום בבניה קלה?

 רוב בעיות האיטום בבניה קלה מקורן בהרכבה לא טובה של המבנה או של הגג ולמעשה עוד בעבודות ההכנה להרכבת הגג. עבודות הכנה נכונות להרכבת גג קל, באופן שלא יהיו בו בעיות איטום, כוללות למשל הקפדה על שיפועים נכונים, חיתוך טוב, מדויק וישר של הלוחות והצמדה נכונה שלהם זה אל זה.

כדי להבטיח איטום טוב ולמנוע בעיות של חדירת מים למבנה קל מהרצפה, יש להכין את התשתית – הרצפה – כהלכה: יש לצקת בטון באופן אחיד ומפולס נכון, להתקין את המסילות היעודיות ולאטום בסיליקון או חומר פוליאוריטני מתאים את אזורי המגע שלהן עם הרצפה. כמובן שיש להקפיד על קיבוע לוחות הקירוי למקומם בצורה נכונה וטובה ולהמנע מיצירת חללים בין הלוחות.

במידת הצורך, לאחר הרכבת המבנה והגג, ניתן לבצע איטום על ידי חומרים פוליאוריטניים מתאימים או על ידי חומרים מבוססי פולימרים מסיסים במים. בכל מקרה, אם המבנה הורכב כהלכה, הוא אמור להיות אטום מעיקרו.

ומה קורה כשמתגלה נזילה מתחת לגג או ברצפת מבנה קל?

קחו בחשבון שהבעיה עשויה לנבוע ממספר סיבות, לאו דווקא בעיית איטום. ייתכן ומקור הבעיה הוא בעיבוי דווקא, והמים מתנקזים ונוזלים לאורך קיר או חיבור בגג. אם מצאתם שהבעיה היא אכן בעיית איטום, חייבים לטפל בשטח המבנה לפני יישום חומרי האיטום. למשל:

  • יש לנקות היטב את כל מוקדי החלודה שנוצרו, אם יש כאלה, בגלל בעיות האיטום והנזילות.
  • יש לנקות את המשטחים שעליהן תמרחו או תיישמו את חומרי האיטום – בין אם מדובר בחומרי איטום פוליאוריטנים או פולימרים אחרים. ניקוי משטחים להכנה לאיטום כולל מים וסבון ומטאטא רך – ממש כמו לפני שטיפת מכונית במכונת שטיפה.
  • יש לאתר סדקים בין הלוחות השונים, לנקות ולשחרר מוקדי לכלוך שהצטבר בהם ואף לפנות שאריות של חומרי איטום ישנים, אם הם כבר יבשים ומתפוררים. החיבורים האופקיים והאנכיים בין לוחות הקירוי חייבים להיות נקיים, כיון שאי אפשר ליישם חומרי איטום על שכבה של אבק או חומר איטום קודם, שמתפורר – אלה ימשיכו להתפורר וכל האיטום החדש יתפרק.
  • בנוסף על כל אלה, כל תיקון איטום שאתם מבצעים בבניה קלה חייב להיות מלווה בבדיקת כל ההברגות והברגים שקיימים במבנה או בגג הקל. אם בורג התרופף, ברח או החליד, יש להחליף אותו ולאטום עם חומר איטום מתאים. את הסיליקון או המסטיק שמשמש לאיטום יש לעצב כך, שמים יחליקו ממנו ולא יצטברו בסביבתו או תחתיו.

לסיכום: אם אתם חווים נזילות בגלל איטום לקוי של מבנה או גג קל, חפשו מרווחים לא אטומים בין לוחות, ברגים חופשיים או חלודים ונקודות כשל אחרות. נקו את המקום שמיועד לאיטום חוזר והשתמשו לתיקון בחומר איטום טוב, שיחזיק שנים רבות.