מהרגע שנולדים הקטנטנים שלנו אנו עם היד על הדופק, הבעות הפנים, מה הם אוכלים, איך מתפתחים והאם לפי "הספר" .

בעידן מתקדם כמו שלנו וכמו בכל תחום בחיים אנו רוצים לתת לילדינו את הטוב ביותר, אולי חלקינו ינסו להאיץ את ההתפתחות שלהם, וחלק יעדיפו לתת לילדים להתפתח בעצמם אבל מה שבטוח ההתפתחות שלהם אינה תלויה רק בנו.

כאמור בימינו ובעיקר בתחום הצעצועים ישנם מפתחים וחברות צעצועים אשר עושים כל שביכולתם להמציא צעצועים שיפתחו את חוש המישוש של הילדים, את חוש הריח ואפילו את חוש הטעם ובכלל ההתפתחות כולה.

 ההתפתחות הקוגניטיבית גם היא נכנסת בקטגוריה הזו שכן היא זו שמניעה את הילד עוד מגיל ינקות לחוות דברים לנסות דברים, קחו לדוגמא תינוק שמגיע לגיל בו הוא מתחיל לסובב את הראש שמאלה וימינה, מרבית התינוקות יסובבו את ראשם בהתחלה רק לצד אחד וכאן בדרך כלל יעלה חשש אצל ההורה הטרי שאולי צריך "לקדם" אותם לשלב הבא שהוא סיבוב לצד השני, גם את החלק הזה צריך לעשות נכון, אז נשים להם בצד המקרטע יותר חפץ כל שהוא שימשוך את תשומת ליבם ויעורר אותם להסתובב.

נאמר כי צריך לעשות זאת נכון, מה זה אומר? בני אדם בשונה מחיות הם טיפה יותר "עצלנים" ועל כן צריך לדחוף אותם, חיה שרק נולדה כבר עומדת על שתי רגליה, ובשלב מאוחר יותר גם מחפשת אוכל לבדה, תינוק שרק נולד צריך עדיין להרגיש את התחושה שהוא ברחם אימו כאשר היא מערסלת אותו, מניקה אותה ודואגת לכל מחסורו. 

צעצועים לפי גילאים   

1. תינוק עד גיל 3 חודשים- מרגע שנולדו ועד כ- 3 שבועות התינוקות אינם מבחינים בצבעים (רק שחור לבן) , צלילים, עיניהם עדיין מתרגלות לאור היום ,ועל כן אנו ניתן להם בעדינות מנות קטנות של צלילים וצבעים. מומלץ לגרות אותם על ידי ספרונים בצבעים שקטים וברעשנים בעלי צליל עדין.

2. 3 חודשים עד 6 חודשים- זה השלב בו התינוקות שלנו כבר גדלו והינם יותר מודעים לסביבה הגועשת, זהו גם השלב בו התינוקות מזיזים את ראשם מצד לצד לנוכח רעשים בסביבתם, ואפילו חלקם כבר יתחילו לזחול, לעידוד הזחילה אנו נגרה אותם באמצעות צעצועי התפתחות כאלה שגם צבעוניים וגם מרעישים, הם יעשו הכול על מנת להגיע אליהם.

3. 6 חודשים 12 חודשים- בגיל הזה התינוקות הרבה יותר פעילים, כבר יודעים לזהות דמויות , צורות וצלילים.

4. 12 חודשים -24 חודשים- התינוקות שלנו כבר פעוטות , רובם כבר עברו לשלב ההליכה או כבר הולכים, לצורך זה קיימים מספר אפשרויות על מנת לעודד הליכה כמו הליכון, הליכות סחיבה וכו'. ישנה סוגיה שלמה סביב ההליכון האם זה בריא, או באמת מעודד הליכה ההמלצה שלנו היא כי כל ילד הינו אינדיבידואלי לעצמו ולכן לחלק מהילדים ההליכון כן תורם ומקדם הליכה וחלקם פשוט יעדיפו לקחת את זה באיטיות וללא כל צעצוע מקדם.

5. 24 חודשים- 3 שנים- איך שהם גדלו כאילו רק אתמול נולדו והם כבר הולכים, מדברים חצאי מילים או סופיות של מילים (מכירים את זה?) הטיפ המשמעותי שנוכל לתת לכם בשלב הזה הינו שהפעוטות האלה צמאים לדעת, ללמוד, להתפתח אל תעצרו אותם תנו להם לחוות כמה שיותר ואפילו תאתגרו אותם. וזכרו הם בגיל שמבחינתם מלאכת החיקוי זה חלק מהם, הם יחקו את אבא מתקן דברים בעזרת כלי עבודה, הם יחקו את אימא במטבח או מטפלת באחיהם הקטנים באמצעות בובה.

6. 3 שנים 6 שנים- טוב, עכשיו הם באמת מיושבים בדעתם, בגילאים אלה כבר כל ילד מאמץ לעצמו איזשהו גיבור או גיבורה והם מעריצים אותם באדיקות, למזלנו בכל שנה יוצאת סדרת מותגים אשר מאמצים אותם בחפץ לב על כל הקשור למוצג מכוסות ועד ריהוט.
בנוסף בגילאים אלה הילדים כבר מגבשים לעצמם את הזהות ומפרידים בין המשחקים כלומר, משחקים של בנים (רובים, כדור ) ומשחקים של בנות (בנות, מטבח וכו'), אל תפחדו ואפילו זה רצוי לחשוף אותם לכל העולמות הזמן מתקדם כמו שלנו ההפרדה הזו כבר לא קיימת וזה לא מה שיעיד על זהותם בעתיד.

7. 6-10- זוכרים שראיתם על קופסאות המשחקים מגיל ...+ אז זה לא סתם, מפתחי הצעצועים מקדישים רבות בין התאמת הצעצוע לגיל הילד , בגילאים אלה הילדים חווים הרבה יותר תחושות כמו, הערצה, אהבה, אכזבה, שמחה ממשהו שהם הצליחו או לא הצליחו לעשות ולכן משחקי חברה ומחשב תורמים רבות לילדים לחוש את כל ההרגשות האלה וזאת על מנת שילמדו גם להתמודד איתם .

8. מגיל 10 הילדים עדיין נחשבים בגדר ילדים ובכל זאת הם מרגישים שהם כבר אדון לעצמם, הם יודעים מה טוב בשבילם, הם יודעים מה הם רוצים לעשות בשעות הפנאי שלהם ובעצם הם המחליטים, הורים יקרים הסירו דאגה מליבכם החוכמה היא באמת לתת את ההרגשה שהם כבר עצמאיים אבל מאחורי הקלעים זו עבודה שלכם לגמרי למה "לדחוף" אותם ומה מיותר לחלוטין.