צעצועים הם כיף! כל תינוק וילד אוהבים צעצועים והם תורמים להתפתחות שלהם, לחברותיות ועוד. השאלה היא רק איך לבחור בצעצועים הנכונים מבחינה בטיחותית

כשעומדים מול מדפי חנויות הצעצועים, השפע אדיר והפיתויים רבים. כל חנות צעצועים מציעה מגוון אדיר של צעצועי התפתחות, בובות ודמויות משחק שונות, כדורים מסוגים שונים ועוד ועוד. במיוחד כיום, כאשר הרבה מהמלאי בחנויות הצעצועים מקורו ביבוא זול, המגוון עצום וגם לא יקר, והפיתויים רבים.

צעצועים חייבים לעמוד בתקנים השונים הקבועים בישראל. כל משלוח של צעצועים חייב לעבור בחינה ובדיקה של מכון התקנים הישראלי, שמוודא שמה שמגיע לחנויות הצעצועים עומד בתקני הבטיחות השונים ולא יסכן את הילדים. ולמרות זאת, ישנם לא מעט צעצועים שמתאימים לתקן, אבל עלולים לסכן את התינוק או הילד. כיצד זה יכול להיות?

התאמת הצעצוע לגיל

הכלל הראשון בבחירת צעצוע בחנות צעצועים הוא התאמה לגיל הילד או התינוק. על הרבה מאוד מהצעצועים אפשר למצוא תווית או מדבקה שמציינת את גיל הילד המומלץ לצעצוע. אל תבחרו בצעצוע שלא מתאים לילד, גם אם המחיר או המבצע בחנות הצעצועים מפתים במיוחד. אם אין תווית או מדבקה שמציינת את גיל הילד המתאים, נהגו לפי כללים בסיסיים, הגיוניים: אל תקנו צעצוע שיש בו חלקים בולטים אם הילד מתחת לגיל 4 או שש (במקרים מסוימים).

 אם הילד שלכם נוטה לשים כל דבר בפה, אל תביאו מחנות הצעצועים משחק שיש בו חלקים קטנים, גם אם הוא בן יותר משלוש. לנו תמיד אומרים "תחשבו מה אמא שלכם הייתה אומרת." זה נכון.

חישבו על גודל החלקים

אמנם קשה קצת לעשות את המבחן הבא בחנות צעצועים, אבל נסו לדמיין: האם הצעצוע או חלקים ממנו יכולים לעבור בקוטר פנימי של גליל נייר טואלט? אם כן הצעצוע אינו מתאים לזאטוט מתחת לגיל שלוש.

האם הצעצוע כבד מדי?

הקפיצו את הצעצוע בידיכם בחנות הצעצועים ונסו לשפוט, האם ילד בגיל המיועד יוכל להרים אותו בקלות. אם לא השאירו אותו בחנות הצעצועים.

מחיר נמוך איכות ירודה?

לצערנו, חלק גדול מהצעצועים בחנויות מוצע אמנם במחירים טובים, אבל איכותו ירודה או נמוכה. בידקו את הצעצוע לפני הקניה. האם החלקים יציבים? האם ההרכבה טובה? אם הצעצוע עשוי מתכת או פלסטיק "קשיח", האם שפתיו חלקות ומשוייפות? ואם אתם לא קונים צעצוע בחנות צעצועים, אלא מעבירים 'יד שניה' מאחים גדולים, חברים או קרובים, בידקו שהצעצוע שלם ולא פגום, שבור או מתפרק. ודאו שאין צבע מתקלף.