האם אתם מתכוונים לבצע חידוש צמיגים? האם אתם יודעים מה המשמעות של חידוש צמיגים והאם זה אפשרי או כדאי? הנה כמה פרטים חיוניים בנושא חידוש צמיגים

חידוש צמיגים הוא תהליך שמבצעים כדי להאריך את חייהם של צמיגים קיימים. יש להבדיל במיוחד ברכב פרטי בין חידוש מראה הצמיגים וחידוש הצמיגים ונפתח בהבדל שבין השניים:

חידוש מראה הצמיגים הוא עניין קוסמטי: קונים ספריי או חומר אחר שאותו מורחים על דפנות הצמיג. יש יצרנים שמציינים שחומר זה מגן ושומר על הצמיג מפני קרינת אולטרא סגול שגורמת להתייבשותו.

התייבשות צמיגים היא תהליך טבעי שקורה לכל צמיג ואם חומר כזה או אחר מאט אותו זו כבר שאלה אחרת ורצוי לבדוק את איכות החומר לפני שאתם מוציאים כסף על קנייה. אם אתם רוצים לדעת מה מצב הצמיג שלכם, העבירו אצבע על הדפנות שלו: אם היא מתכסה בקלות בפירורי או אבק גומי שחור גשו לצמיגיה קרובה.

חידוש צמיגים הוא תהליך שמבצעים בצמיגים של רכב כבד כמו משאיות ואוטובוסים ובצמיגים של רכבים יעודיים שונים. למעשה, התקן הישראלי מגדיר חידוש צמיגים בעל כושר מהירות מעל 80 קמ"ש ומיועדים להתקנה ברכבים מסחריים וגרוריהם. חידוש צמיגים בכלי רכב מהסוגים האלה כדאי, כיון שעלותו של כל צמיג כזה היא גבוהה מאוד ולצמיג ישנו עובי טבעי, שמאפשר לחדש אותו אם צריך.

חידוש צמיגים כדאי לא רק מבחינה כלכלית וכספית מידית, אלא גם מבחינת איכות הסביבה: פסולת צמיגים ניתנת אמנם למחזור, אבל זול וכדאי הרבה יותר לחדש צמיגים, מאשר לגרוס אותם ולהפוך אותם לחומרי גלם. בישראל של 2002 מצא משרד התחבורה, שפחות משליש מהצמיגים שניתן היה לחדש מגיע לחידוש צמיגים: מתוך 456,500 טון צמיגים שאפשר היה להציל ולהנציל, רק כ- 150,000 טון עברו חידוש צמיגים.

כיצד מתבצע חידוש צמיגים?

חידוש צמיגים אינו דבר חדש והתהליך מוכר וידוע עוד מימיו הראשונים של הצמיג הפניאומטי. בשלב ראשון, במפעל הצמיגים לוקחים את הצמיגים ובודקים אותם: מוודאים שהכתפיים וצידי הצמיגים נמצאים במצב טוב ושהם אינם קרועים או סדוקים ופסולים לחידוש.

לאחר מכן מבצעים חידוש צמיגים בתהליך שמוגדר תהליך "קר": מגרדים את השכבה החיצונית של הצמיג ומנקים אותה ואז מדביקים (מגפרים) סוליה חדשה על הצמיג ועושים זאת בטמפרטורה נמוכה מ- 100 מעלות.

כדאי אולי לדעת שבתהליך חידוש צמיגים לא עושים שימוש בדבקים כמו בייצור צמיגים בכלל והתהליך עצמו הוא ירוק כאמור וידידותי יותר לסביבה מאשר גריסת צמיגים לחומרי מוצא למשטחים או ייצור צמיגים חדשים. עוד יש לזכור שחידוש צמיגים לא מיועד לצמיגי רכב פרטי.