צבעים וסיידים - מדריך סיוד הגג



בדרך כלל לקראת חילופי העונות, חברות הצבעים משיקות סדרות צבעים חדשות וייעודיות – בקיץ צבעים לגינה ולמרפסת ובחורף ההתמקדות היא בצבעים שמתאימים לשימוש בתוך הבית. לקראת עונת הקיץ המהבילה, רבים רוצים לצבוע את גג ביתם בצבע לבן כדי להפחית  את חימום הגג ודרכו את חימום הבית כולו. סיוד הגג היא משימה הדורשת מקצועיות טכנית ובעל המקצוע, הסייד על פי רוב, יודע מה צריך לעשות וכיצד לעשות זאת נכון.



אם אתם רוצים לדעת מה בדיוק עושה הסייד כאשר הוא מסייד את הגג שלכם – המדריך הבא נועד לכם.



כאמור סיוד הגג חשוב מאוד כדי לעזור לקרר את הבית שלכם, אך בנוסף הצבע מגן על שכבות האיטום שמונעות נזילות ושאר נזקים. למרות שכיום נהוג להשתמש בחומרי איטום מתקדמים שלא חייבים סיוד, בהחלט רצוי גם לסייד את הגג כדי לקבל תוספת הגנה ועמידות בפני קרני השמש הקופחות.



כיצד מסיידים את הגג הלכה למעשה


רק לאחר איטום: נושא זה צריך להיות ברור, אין לסייד את הגג ללא השלמת תהליך האיטום. הסיוד בצבע נעשה על גבי שכבות האיטום, הן לא חייבות להיות חדשות אך הן בהחלט חייבות להיות שם. כיום, איטום הגגות נעשה באמצעות יריעות ביטומניות מיוחדות ואיכותיות – ולא בזפת חמה כפי שהיה נהוג בעבר. כמובן שהסיוד עצמו נעשה רק לאחר שהאיטום קר ומקובע.

במה מסיידים את הגג: בעבר, לסיוד הגג השתמשו כמעט תמיד בצבע סיד לבן. צבע הסיד הזה לא היה עמיד מאוד ונטה להתקלף ולהישחק לאחר קיץ עם קרינת שמש חזקה וחורף גשום. התקלפות הסיד גרמה לפגיעה באיטום וכתוצאה מכך לצורך לחזור על סיוד הגג בכול שנתיים. כיום השימוש בחומרי איטום מתקדמים וזמינותם של צבעים איכותיים יותר מאפשר לסיד להחזיק מעמד לאורך זמן רב יותר.

צבעי הסיד החדשים מכילים למשל דבקים אקריליים או לטקס ואפילו אפוקסי, כך שהתוצאות של הצביעה טובות וחזקות יותר. אפשר להשתמש בצבע סיד מוכן ואפשר גם להוסיף לו דבק אקרילי לחיזוק.

ניקוי שטח הגג: לפני הסיוד חייבים כמובן להזיז מהגג חפצים שיפריעו לעבודה. מעבר לכך יש לנקות את המשטח מלכלוך, אבק וגרגרים למיניהם – הסייד מטאטא הכול ולפעמים אפילו שוטף את הגג עם מים – הסיוד עצמו נעשה רק לאחר שהגג יבש לחלוטין.

הצביעה עצמה: את הסיד או כל צבע ייעודי אחר מורחים על הגג בעזרת מטאטא עדין (רגיל) או מגב כך שיהיה כיסוי אחיד – המטרה היא שהצבע ידבק ויתאחד היטב עם יריעות האיטום שכבר מחוברות לגג. אם משתמשים באבקת סיד שמוסיפים לה דבק אקרילי, צריך לשמור על יחס של 1 ל-2 מבחינת הסיד והמים, בהתאמה, ויחס של בערך 6 ל-1 מבחינת הסיד לדבק. חשוב שהצבעי לא יחסוך על שימוש בדבק, בכמות הנכונה, בתערובת הסיד, אחרת הסיוד לא יהיה עמיד מספיק.

לסיכום: סיוד הגג הוא פעולה חשובה מאוד, אם הסייד יבצע את התהליך נכון ותוך שימוש בחומרים המתאימים – הצביעה יכולה בקלות להחזיק לפחות 3 שנים, לכן השכילו לבחור את איש המקצוע המיומן ביותר לעבודה זו.