אחד הדברים שאנחנו נוטים להזניח, הוא נושא ניקוז דקים. אבל למרות זאת, לפני שמדברים על הבניה וההתקנה של דק, כדאי לקחת בחשבון את נושא ניקוז הדק כבר בתכנון

מים ודקים לא חברים טובים

נתחיל מזה שנכון, רוב שטחה של ישראל לא בדיוק מוצף מים. לכן אנחנו נוטים באופן טבעי להזניח את נושא הניקוד והשפעת המים, כשאנחנו מתכננים דק או פרגולה. רובנו ורוב מתקיני הדקים חוטאים בכך גם מתרכזים בנושא החשיפה לשמש. אנחנו מחפשים ובוחרים לדקים סוגי עץ שיהיו עמידים, צובעים את הדק בצבע מגן ועוד ועוד.

אבל בכל זאת, פעם או פעמיים בשנה יורד כאן גשם, והמים לא מיטיבים עם הדק. גם עץ עבה ואיכותי, קשה או כזה שעבר טיפול ומתאים בהחלט לבניית והקמת דקים, גם עץ כזה עלול להנזק כתוצאה מחשיפה לגשם או לשלג. מים גורמים לניפוח של סיבי העץ של לוחות הדק ותופעה זו גורמת לעיוותים בעץ. כתוצאה מהעיוותים האלה, הקרשים שמשמשים לבניית דקים מתעקמים ושואפים להתרומם והם מתנתקים ממסגרת הדק.

בנוסף על כך, מים עומדים או בכלל מים, עלולים לגרום לשטיפה של צבע הדק ולחשיפת הצבע הטבעי של העץ ששימש לבניית דקים. יכול להיות שזה לא מפריע לכם, אבל אם כבר צובעים דקים, ברוב המקרים הרעיון הוא שהצבע ישמר וישאר, לא כך?

מה ניתן לעשות כדי למנוע נזקי מים לדק?

ראשית יש לתכנן שיפועים מתאימים. מתקיני דקים מיומנים שואפים להעניק לדק שיפוע קל מאוד אפילו מעלה או שתיים כדי להקל על הניקוז שלו. שיפוע קל אינו מורגש, אבל ממש כמו השיפועים של הרצפה שלכם או של הגג, גם שיפועי דקים מקלים על הניקוז. השיפוע נקבע לא מעט בשלב התקנת מסגרות הדקים ויש לכן להקפיד על התאמה לתכנון. כמובן שיש להתקין את קרשי הדק בכיוון השיפוע, ולא בניצב לו!

בנוסף על נושא השיפוע, ישנם היום פתרונות ניקוז לדקים, שמיועדים לאקלים לח ורטוב יותר. מדובר על קופסאות ניקוז פלסטיות, שאותן מתקינים בקצה של כל לוח. במקביל, מניחים מתחת ללוחות הדק שכבה פלסטית על גבי קרשי המסגרת. הפלסטיק מוליך את המים לקופסאות הניקוז. פתרונות אלה מתאימים בעיקר אך לא רק למי שמתקינים דק כתקרה של פרגולה, ומשתמשים בדק כרצפה למרפסת של קומה שניה, וכתקרת פרגולה לגינת קרקע. כך מקבלים פטיו יבש גם בחורף.

לסיכום: על מנת לשמור על הדק שלכם שלם ויפה לאורך שנים, תכננו לו מערכת או לפחות שיפועי ניקוז מתאימים.