אם אתם מתכננים מרפסת גן יפה או דק, אל תשכחו את כל נושא ההתקנות מסביב: חשמל, תאורה, סאונד ואפילו וידאו.

מי שגר בבית צמוד קרקע או בדירת גן רוצה לבלות את ערבי הקיץ וימי החורף החמימים מחוץ לבית, בגינה. לשם כך, רבים מתקינים דקים ומרצפים פטיו ומשקיעים בכך הון לא קטן.

אחת הטעויות הקלאסיות שאנשים עושים, היא לשכוח את כל נושא תשתיות הדק. הכוונה היא לא רק לנושא ניקוז הדקים, אלא בעיקר לכל נושא החשמל והתאורה. בנוסף, עם פלישת הטכנולוגיה לחיים שלנו, אנחנו רוצים יותר ויותר להשאר מחוברים, גם כשאנחנו יושבים על הדק בכסא גן.

אז מה עושים? איך מתכננים דקים שיהיו ידידותיים לטכנולוגיות השונות?

קודם כל, מזכירים למתקיני הדק שאתם מעוניינים באופציה הזו. כשם שבתכנון גינות אתם מתכננים ומעבירים תנרת חשמל והשקיה, כך, באותו אופן, עליכם לתכנן מעבר של צנרת חשמל מתחת לדק. בגלל שדקים חשופים למים ובוץ, אין להעביר כבלי חשמל, וידאו או סאונד חשופים. יש לתכנן ולהעביר מתחת למסגרת הדק צנרת יעודית לשם כך, בעובי מתאים. עובי הצנרת מתחת לדק צריך להיות כזה, שהוא יספיק להשחלת כבל חשמל עבה אחד לפחות לתאורה וכבל כח אחד לפחות. בנוסף, מתחת לדק יש להעביר צינור נפרד לכבלי אודיו ווידאו. בצינורות שהעברתם מתחת לדק יש להשחיל לפחות חוט מוביל אחד ורצוי שניים, ולסגור את הצינור שהולכתם מתחת לדק בנייר וסרט בידוד. זה ימנע חדירה של מי גשם לצינור.

היות ודקים מותקנים בשפע גדלים וצורות, חשוב שמתחת לחלקי הדק תעבירו מספר צינורות ולא תיצרו פיצול של צינור אחד, לשני כיוונים מתחת לדק.

מה בנושא תאורה ודקים?

תאורה נכונה מוסיפה יופי ואווירה לא רק לדקים עצמם, אלא לכלל המרחב החיצוני של הבית. בנוסף, תאורה מתאימה מוסיפה לבטיחות השימוש בדקים ובמדרגות אליהם.

כיום ישנם גופי תאורה לחוץ ולדקים, שמבוססים על תאורת לד. ניתן לקנות תאורה קישוטית מבוססת לדים וישנה תאורת שטיפה שניתן להתקין מעל לדק, ספוטים ועוד אופציות. חלק מאמצעי התאורה האלה מבוססים על תאים סולריים ואינם דורשים חיווט חשמלי, אבל חלק בהחלט דורשים חיווט. כדי להבטיח גמישות מירבית בשימוש בדקים, גם בתכנון והתקנת דקים, כמו בתכנון גנים ונוף, חשוב לתכנן את נושא התאורה מראש. מדובר כמובן בהנחת כבלים מתאימים מתחת לדק, אבל לא רק: בתכנון והתקנת דקים יש לקחת בחשבון גם מיקום נקודות ההתקנה גופי התאורה.

מתקיני דקים יכולים ליצור נקודות יעודיות לגופי תאורה שבהן ניתן יהיה לשקע את גופי התאורה. בצורה כזו משטח הדק יישאר חלק וגופי התאורה יישארו שלמים. באותה צורה ניתן לקבע גם שקעים יעודיים לחשמל, כבלי וידאו ורשת ועוד ועוד.