(צילום: באדיבות החברה)

שמירה על ירקות טריים

ירקות הם מצרך בסיסי כמעט בכל בית ומתאימים לנו כמעט בכל ארוחה. לצערנו, לכולנו קרה לפחות פעם אחת כשפתחנו את המקרר וגילנו שהירקות שקנינו ממש לא מזמן כבר רקובים ומקומם בפח. אז בשביל למנוע מקרים כאלה, ניב אסרף בעל עסק של שיווק ירקות ופירות 'בורא פרי האדמה', נתן לנו טיפים לאחסון נכון של פירות וירקות בבית.

איך התחלת לעסוק בתחום הירקות?

החברה שלי ושל בארי בן לולו, אנחנו שותפים וחברי ילדות. המשפחות שלנו חקלאיות - המשפחה שלי מגדלת ירקות וענבים והמשפחה שלו מגדלים ירוקים. גילינו את התחום בזכות העבודה עם המשפחות שלנו. החלטנו שאנחנו רוצים לפתוח עסק ביחד, לקחנו את זה ברצינות והתחלנו במכירה ישירה בשווקים. לצערנו, הקורונה עצרה את כל השווקים ונכנסו בלית ברירה לעולם האינטרנט.

לא מזמן פתחנו חנות משק במושב שחר. התחלנו קצת לפני הקורונה עם משלוחים וכשהגיעה הקורונה העלנו הילוך, התקדמנו והקמנו אתר. בגלל הקורונה כל המערך הלוגיסטי השתנה לגמרי, היינו רגילים שהלקוח הגיע אלינו ואז הבנו שאנחנו צריכים להגיע ללקוח. אנחנו מגיעים כמעט לכל הארץ מכפר סבא ועד באר שבע והעסק שלנו עובד כל השבוע מראשון ועד שישי.

 

בורא פרי האדמה

"הכי מומלץ לשמור את כל הירקות מחוץ למקרר", ניב אסרף (צילום: באדיבות החברה)

 

איזה ירקות כדאי לשמור במקרר?

למען האמת, הכי מומלץ לשמור את כל הירקות מחוץ למקרר, החל ממלפפון, עגבניות, קישוא, קולרבי, גזר, כרוב, בצל, תפוח אדמה, אבוקדו, חצילים – הכל בחוץ. חוץ מפלפלים מכל הסוגים, עדיף ששום ירק לא יהיה במקרר ושיהיה בחוץ בטמפרטורת החדר. חיי המדף שלו יותר ארוכים בחוץ.

 

איזה ירקות כדאי לשמור מחוץ למקרר?

בהמשך לשאלה הקודמת, כמעט כל הירקות. כמובן במידה ולא חם מאוד ובטמפרטורת החדר. לדוגמא אבוקדו עדיף שיהיה בחוץ – במקרר הוא לעולם לא יבשיל. אלא אם רוצים לעצור לו את תהליך ההבשלה ואז אפשר לשים במקרר.

 

איך שומרים ירקות חתוכים?

ירקות חתוכים אסור שייגע בהם אוויר, הכי חשוב שיהיו חנוקים, בתוך קופסא סגורה ואטומה. לדוגמא, להכניס ירקות לשקית זה לא טוב, זה יתקלקל הרבה יותר מהר.

 

סניף בורא פרי האדמה

"אם כבר הכניסו למקרר, אז שתמיד יהיה עטוף בניילון בתוך שקית"' , ניב אסרף (צילום: באדיבות החברה)

 

איך לשמור שהירקות לא ירקיבו מהר?

ירקות זאת מילה כללית - לכל ירק יש את האופי שלו. לדוגמא עגבנייה, בשביל לשמור על חיי מדף יותר ארוכים עדיף לה להיות יותר בחוץ, בחורף בעיקר. קולרבי וגזר אותו דבר. כרוב משום מה כולם שמים במקרר והוא צריך להיות בחוץ, גם תפוחי אדמה. שום צריך להיות בחוץ ולא במקרר אחרת זה מתקלקל ומאבד מהטעם. בננה לגמרי אסור לשים במקררו, זה הורס אותה והיא נהיית שחורה.

במידה ואנחנו בקיץ וחם אז עדיף במקרר - אבל רק אם אין ברירה. אם כבר הכניסו למקרר, אז שתמיד יהיה עטוף בניילון בתוך שקית, זה שומר עליו הרבה יותר זמן אולי כפול 4 בחיי מדף. אם יגע בירק אויר תוך יום יומיים הוא יכול להתקלקל, אפילו שעה.

 

מה זה ירקות בלאדי?

ירקות שניזונים אך ורק ממי גשמים. לדעתי זה סתם טריק שיווקי, גם ככה בישראל אין הרבה גשם.

 

איזה ירקות מותר לארנבים?

ירקות ופירות בעיקר. גזר, אגס, שמעתי גם שתפוח. כל השורשים למיניהם ופירות יער באופן כללי, אוכמניות ותותים למשל.

 

ניב אסרף הוא בעל עסק של שיווק ירקות ופירות 'בורא פרי האדמה'. כל המידע במאמר מטעמו בלבד.