בחורף, אנחנו נוטים יותר לחלות במחלות שונות. רובן קלות – צינונים קלים, שיעולים או נזלות – אבל חלקן יכולות להשבית אותנו לימים שלמים. למה זה קורה? למה דווקא בחורף ולא בקיץ, למשל?

בעונה הקרה אנחנו צריכים יותר אנרגיה כדי להישאר בריאים: מסביב קר והגוף צריך לחמם את עצמו. בנוסף, כולנו נמצאים בחללים סגורים והסיכוי להידבק במחלה – עולה. אלה הן שתיים מתוך הסיבות שבגללן רצוי וכדאי להקפיד הרבה יותר על שתייה נכונה, על צריכת ויטמינים מאוזנת ועל אכילת מאכלים שיש בהם כל אבות המזון ולא פחות מהכול - גם על שינה בריאה וטובה. כל אלה ירחיקו אתכם מביקור אצל הרופא ויחסכו ביקור בבית מרקחת.

מה שאנחנו אוכלים ושותים הוא בעל חשיבות עליונה לשמירה על הבריאות ועל המערכת החיסונית שלנו. כאשר קר וחשוך, אנחנו נוטים ללכת ולחפש מאכלים מנחמים שונים, כמו חמין טוב (קישור למתכון?) או מנות בשריות כבדות, אבל אלה לא בהכרח הפתרונות הטובים ביותר.

נכון, רשתות שיווק וסופרמרקטים מציעים מגוון גדול של מרכיבים לתבשילי קדרה: בעונה הקרה יש יותר היצע של קטניות למשל, דגנים שונים ובשרים שמיועדים לקדרות. יש אפילו מבצעים טובים על כל המוצרים האלה, אבל האם הם מספקים?

חשוב מאוד להמשיך ולגוון בדיאטה שלנו לאורך כל השנה ולא להגביל את עצמנו למה שיש להם תווית "של חורף". פירות יבשים, למשל, מכילים כמויות גדולות של סיבים וגם ויטמינים ויכולים להיות מקור מצוין לנוגדי חמצון.  לא צריך לחכות לט"ו בשבט כדי ליהנות מכל הטוב הזה. אפשר להחזיק בתיק קצת אגוזים או חמוציות (לא מסוכרות) או אפילו שזיפים מיובשים, ולצרוך מהם במשך היום.

מגוון גדול מאוד של ויטמינים ותוספי תזונה מכל המינים והסוגים אפשר למצוא היום באין ספור חנויות טבע. מיד נראה מה כדאי לאכול כדי להשיג ויטמינים כאלה או אחרים, אבל אפשר לקבל אותם גם בצורה של תוספי תזונה. 

לסיום החלק הזה נזכיר: תזונה נכונה ופעילות גופנית טובה משפרות את היכולת שלנו להתמודד עם לחצים בעבודה. הן משפרות את איכות השינה שלנו ובסופו של דבר כל אלה מחזקים אותנו יותר מכל תרופה או תוסף תזונה. 

 

מזונות עשירים בויטמין D

מצאו ירקן קרוב וטוב ומצאו כבר עכשיו לקנות פירות וירקות טריים ובריאים

 

התחילו נכון את היום

אכלו ארוחת בוקר. התחילו עם כוס יוגורט טבעי טוב – טבעי, ללא סוכר או תוספי טעם וריח, אלא כזה שהוא חי ומלא כל טוב. הוסיפו לו אם אתם רוצים קצת שיבולת שועל, כמה פירות יבשים – גרגרי יער מסוגים שונים – ואגוזים. אם אתם מעדיפים, קחו את היוגורט שלכם עם כף שמן זית. תמיד טוב. 

 

שיא העניין: ויטמין C

העשירו את הדיאטה שלכם במאכלים שיש בהם הרבה ויטמין C. פלפלים אדומים, בטטות, גזר, פירות הדר, כמובן ועגבניות. ויטמין C הוא בעל חשיבות גדולה למערכת החיסון ובמיוחד טוב למי שמתאמנים הרבה. 

 

אבץ – חשוב מאוד

לשמירה על השיער ועל הציפורניים ועל הדרך למנוע שפעת באמצעות חיזוק המערכת החיסונית. ואיפה יש הרבה אבץ? בתרד, למשל, ובסוגים שונים של עדשים וקטניות באופן כללי. טשולנט טוב ? אנחנו בעד, רק לא יותר מדי. 

 

ברזל – למערכת הדם באופן כללי וגם למערכת החיסונית

מאכלים עשירים בברזל הם ירקות עלים שונים כמו חסה. ברזל יש גם בירקות אחרים ובבשר, כמון. אם אתם לוקחים ברזל בגלולה, שימו לב שיש לו לפעמים תופעות לוואי. 

 

החליפו את מקורות הסוכר שלכם

והפחמימות: אכלו מאכלים שיש להם ערך גליקמי נמוך יותר (אורז) והקפידו שהסוכר לא יהיה זמין יותר מדי. אנחנו נוטים לצרוך מאכלים כבדים יותר בחורף וכאלה שיש בהם עושר של פחמימות. שימו יותר שורשים בתבשילים שלכם כדי שתקבלו סיבים ופחמימות בצורה הנכונה ביותר האפשרית.

 

העלו את צריכת הביצים שלכם ואכלו גם דגים וגבינה

מאכלים אלה עשירים בחלבונים אבל גם בוויטמין B12 ובסידן. ל- B12 השפעות מבורכות על חיזוק המערכת החיסונית, והוא יכול לעזור למנוע עייפות והרגשה כללית ירודה.