באופן כללי אפשר לחלק את החלק העיצובי של עולם הבניה לשניים:

  1. עיצוב המבנה עצמו - מבחוץ ומבפנים – מבחינה מבנית. מה שנקרא תכנון מראה הבית (או המבנה, באופן כללי) מבחוץ וחלוקת החללים הפנימיים. זהו בגדול תפקידו של האדריכל.
  2. עיצוב פנים המבנה – מילוי החללים השונים בצבע, בריהוט והפיכת המבנה למבנה שימושי ועדכני. זהו החלק של מעצב הפנים בתכנון ובעיצוב הבית או המשרד או החלל המסחרי.

 

עיצוב פנים – עיסוק דינמי

אם ניקח למשל חלל מגורים, כגון בית או דירה, נראה שבמהלך השנים הוא משתנה מאוד בתוכו, אבל נשאר פחות או יותר קבוע מבחוץ. גם חלוקת החללים הפנימיים שלו נשארת קבועה; במשך חייה של משפחה בבית, היא לא מחלקת אותו מחדש יותר מאשר פעם אחת, אם בכלל. 
לעומת זאת, עיצוב הפנים, שכולל צבעים, ריהוט, מתקנים שונים ואביזרים, משתנה כל הזמן. 
זהו החלק הדינמי בחייו של כל חלל, בין אם הוא משמש למגורים ובין אם מדובר בחלל מסחרי או תעשייתי.
לאחר שהתכנון האדריכלי המקורי יושם ובוצע, מי שאחראי על החלק הזה הוא ברוב המקרים מעצב פנים: איש מקצוע שאפשר לומר שהמילים "שינוי" ו"עדכון" הן ב-DNA  שלו. 

 

עיצוב סלון מודרני עם טקסטיל מצבעוני

 

מעצבי פנים – יצירתיות ודמיון

מעצבי פנים חייבים להיות אנשים יצירתיים ובעלי דמיון. לא כל אחד יכול לקחת חלל ריק ולהתחיל למלא אותו ולהקנות לו חיים ו'נשמה'.
יתרה מזאת: מעצב פנים חייב להפעיל את הדמיון והיצירתיות שלו עבור אנשים אחרים, בהתאם לצרכים שלהם ולטעם שלהם, ולא בהתאם לטעם שלו. לכן, בנוסף להיות יצירתי ובעלי דמיון פורה, מעצב פנים חייב להיות חסר אגו; יצירתי, אבל כזה שמפנה את היצירתיות שבו לטובת אחרים.

 

מעצב פנים - מסודר ובעל יכולות ניהוליות

מעצבי פנים משלבים בעצם יכולות אסתטיות וראייה עסקית, כדי שיוכלו לנהל את העסק שלהם עצמם. מעצבי פנים עובדים עם אנשי מקצוע ממגוון תחומים, כולל קבלנים, חשמלאים ועובדי בניין ואדריכלות אחרים. 
הרעיון בעיצוב פנים מוצלח הוא לא רק ליצור משהו יפה ושימושי, אלא גם בטוח ועמיד לאורך זמן ולעשות את זה במסגרת עלויות מוכתבות מראש.
כמו כל עיסוק או מקצוע, גם מקצוע מעצב פנים יהיה מעשיר ומספק לאורך זמן, אם יושקעו בו מספיק מאמצים ועניין. פרויקטים יפים של מעצב פנים שזוכים להכרה של הלקוחות שלו (או שלה) יעניקו סיפוק וגם יביאו לקוחות נוספים.

 

מהם המפתחות להצלחה כמעצב פנים או מעצבת פנים?

מבחינה מקצועית, מעצב פנים צריך להבין את החלל שעומד לרשותו, את הצרכים ממנו וכמובן את הפתרונות שאפשר להציע בשילוב חומרים וטכנולוגיות. אבל צריך לזכור שמעצב פנים מוכר שרות והוא צריך לעבוד עם הפנים ללקוח: 
כמו כל מי שמוכר שרות, ההצלחה של מעצב פנים תלויה במידת שביעות הרצון של הלקוחות שלו. מכאן, שמעצבי פנים חייבים להבין היטב את הרצונות וההעדפות של הלקוחות שלהם ולשרת אותם בלי לכפות עליהם את הרצונות או החלומות שלהם.
כדי שעיצוב פנים כלשהו יהיה רלוונטי, מעצב פנים חייב קודם כל לדעת להציג אותו בפני הלקוח. שרטוטים, הדמיות תלת מימד ואפילו אנימציה ממוחשבת הם כלי פרזנטציה נפוצים בקרב מעצבי פנים.

 

מהנייר – אל השטח

כדי להעביר ולהמחיש טקסטורות, צבעים ושילובים של תאורה, בדים ורהיטים, נחוצים תמיד סיורי חנויות עם מעצב או מעצבת פנים, וכל לקוח חייב להבין שישנו מקסימום למה שאפשר להעביר באמצעות מחשב או הדמיה.
ואגב בדים: אם ישנם שיקולים בריאותיים שמעצב פנים צריך לקחת, על הלקוח לפקוח עין ולוודא שהוא מודע להם; מדובר על רגישויות שונות, אלרגיות וכד'.

 

אישיותו של מעצב הפנים כלפי הלקוח

אדם יכול להיות מעצב פנים בעל דמיון ויכולת, אבל אם הוא חסר כישורים חברתיים, יהיה לו קשה להצליח כמעצב פנים.
לקוחות בוחרים מעצב פנים או מעצבת פנים גם בהתאם לקשר האישי שמתפתח ולתחושת הנוחות שיש להם מהעבודה עם האיש או האשה. שני הצדדים חייבים לזכור את זה, ואם זה כך, הדרך להצלחה פתוחה.
מעוניינים לעצב את הבית? היכנסו לקטגוריית עיצוב פנים לאתר b144 ובחרו מעצב פנים על סמך המלצות ודירוגי גולשים.