מהן גינות מעוצבות? על מה הן מתבססות ומי ואיך מבטיחים גינות מעוצבות? מעצבי גינות רבים מבטיחים לנו גינות מעוצבות, כחלק מהשרותים שלהם. למעשה אפשר לומר, שה-מוצר שמי שעוסקים בתכנון גינות מציעים, הוא למעשה גינות מעוצבות.

בגינון הקלאסי קיימות שתי גישות מרכזיות:

קיים קונספט הגן הפראי ומולו קיים קונספט אחר בתכנון גינות, שנקרא גינות מעוצבות, או גינון מתוכנן.

בקונספט הגן הפראי, מעצבי גינות יוצרים גן שבנוי כדי להיראות "לא מעוצב". קונספט זה של גינות מעוצבות-לא-מעוצבות קיים באנגליה והוא אחד מסודות הגן האנגלי הטיפוסי. מעצבי גינות מתכננים למעשה צמחיה מתאימה למקום ולמרחב ושותים אותה בצורה כזו שהיא תתפתח באופן טבעי.

גינות לא מעוצבות שכאלה נותנות מענה מצוין למי שמחפש להראות בסיס ו'הגיון' ביצירת גינה שלו, אבל מעדיף לא להכנס לטיפוח או טיפולים מוקפדים בגינה.

בשיטה השניה, מעצבי גינות מציעים כאמור גינות מעוצבות: כאן ישנה הקפדה על כל אחד מחלקי הגינה, ומעצבי הגינות מתכננים את האופן שבו צומח כל צמח וכל חלק בגינה.

תכנון גינות מעוצבות מתחיל בקביעת קונספט הגינה: לגינות מעוצבות, מחפשים נושא כלשהו או פריט מוגדר, שמשמש נושא מפתח בגינה. גינות מעוצבות יכולות להיות בקונספט פתוח, בו מרחב הדשא הוא החלק המרכזי, וגינות מעוצבות אחרות יכולות להתבסס על נקודות מסתור קטנות או פינות. מעצבי גינות וגננים יכולים להציע גינות מעוצבות סביב בריכות שחיה או בריכות נוי וכו'.

נושא הגינה הפתוחה מול גינות מעוצבות סביב אלמנטים שונים, מביא אותנו לשאלת הסגנון בגינות מעוצבות.

כיום קיימים כמה סגנונות מוכרים ופופולריים לגינות מעוצבות. השימוש באחד או יותר מהסגנונות האלה תלוי מאוד בעיצוב החיצוני של הבית וכמובן שגם בקווי המגרש וגודל הגינה. בתים רבים בשכונות מגורים בישראל בנויים בקווים ישרים, ומתכתבים עם קווי מגרש כאלה.

בנוסף, ישנם בתים דו משפחתיים, ומעצבי גינות צריכים לקחת בחשבון גם את הנעשה מחוץ לגדר ומעבר לה. סביר, למשל, שאם ישנו עץ גדול בגינת השכנים, או גוף עיצובי בולט אחר, מעצבי גינות ירצו לשלב אותו בצורה כלשהי בגינה שהם מתכננים או מנגד, לתכנן את הגינה כך שהיא תסתיר את אותו אלמנט.

גינות מעוצבות יכולות לכלול אלמנטים כמו עצים בעלי צורה או מאפיינים אחרים, בריכות נוי, ריהוט גן קבוע, פינות צל וישיבה וכמובן דשא וצמחיה אחרת. אלנטים אלה, שמשולבים בגינות מעוצבות, יוכנסו לגינה בהתאם לאופי המשתמשים בה ולאופן השימוש בה.