מהו עיבוד שבבי ממוחשב ובמה הוא שונה מעיבוד שבבי ידני? האם כדאי לרוץ לעיבוד שבבי ממוחשב בכל פעם שצריך דגם מפרספקס או חלק אינסטלציה מפליז, או שלא?

 

מה זה עיבוד שבבי?

כשאנחנו מדברים על עיבוד שבבי, הכוונה למעשה לחיתוך, קדיחה או כרסום, שמבצעים בגוש של חומר עוּבַּד כשבסוף התהליך מתקבל מוצר סופי כלשהו: פרוסה מגוש החומר, כדור או כל כלי או צורה אחרים. גוש החומר לעיבוד שבבי יכול להיות עשוי מתכת, עץ, בצק אפוי או פלסטיק קשיח, כאשר ישנם כמובן חומרים שמתאימים יותר לעיבוד שבבי וחומרים שמתאימים לכך פחות.

 

מה זה עיבוד שבבי ממוחשב?

עיבוד שבבי ממוחשב הוא למעשה כינוי לעיבוד שבבי שבו הבקרה על תהליך השיבוב והייצור נעשה על ידי מחשב. בעיבוד שבבי ידני מפעיל המכונה קובע באיזו סכין משתמשים ומתי, לאיזה מרחק או עומק וכדומה. בעיבוד שבבי ממוחשב, המחשב שולט בסדר הפעולות שבסופן יתקבל המוצר הסופי, באילו סכינים משתמשים, מתי ואיך.

בנוסף, בעיבוד שבבי ממוחשב, המחשב קובע את תזמון השימוש בסכינים ובמקדחים השונים לפי תוכנית הביצוע. הדברים מתוכננים מראש על ידי מעצבי המוצר בעזרת תוכנות לעיצוב ממוחשב שיוצרות קבצי תכנות לעיבוד שבבי ממוחשב.

עיבוד שבבי ממוחשב

 

סוגי עיבוד ממוחשב

אם תחפשו "עיבוד שבבי ממוחשב" תתקלו בכמה סוגים של עיבוד שבבי מסוג זה, הקשורים לרמת השליטה בתהליך העיבוד:

  1. בקרת N.C. – המכונה לעיבוד שבבי ממוחשב נשלטת על ידי מחשב, כאשר הוא פועל לפי תוכנית קבועה שתוכנתה לתוכו. כיום כבר לא משתמשים במונח הזה בעיבוד שבבי ממוחשב, אלא במונח הבא:
  2. בקרת C.N.C. – המכונה לעיבוד שבבי ממוחשב נשלטת על ידי מחשב שמתוכנת אומנם לפעול לפי תוכנית קבועה, אך מסוגל לבצע התאמות של העיבוד השבבי הממוחשב תוך כדי תהליך הייצור. מכונות CNC לעיבוד שבבי ממוחשב אפשר לתכנת לסדר פעולות ארוך מאוד ולמעשה להשאיר אותן לעבודה רצופה שיכולה לארוך ימים שלמים. תוך כדי תהליך העיבוד השבבי הממוחשב, המכונה תבקר את עצמה ותבדוק את רמת הדיוק בביצוע ואת מידת ואיכות ההתקדמות של העבודה שהיא מבצעת.

 

היתרונות של עיבוד שבבי ממוחשב

מלבד עניין הדיוק ומהירות הביצוע, מכונות לעיבוד שבבי ממוחשב מסוגלות להשתמש במספר סוגים רב של סכינים ומקדחות, בהתאם לתכנות שלהן. דבר זה מאפשר לייצר מוצר סופי מושלם בעזרת מכונה אחת בודדת בלי שצריך להעביר את העובד גוש חומר הגלם בין מכונה למכונה. במצב כזה לא צריך לרתום שוב את החומר, לבצע מדידות ואיפוסים, וכל תהליך הייצור מדויק ומהיר יותר.

לסיום כדאי לזכור שעיבוד CNC הוא יחסית יקר ולרוב שווה לבדוק אותו רק אתם אתם צריכים רמת דיוק גבוהה או ייצור גוף שאי אפשר ליצור בעיבוד שבבי ידני.