רוב האנשים מתנהלים בצורה נורמטיבית וחוקית בכל הקשור לפרנסתם, דואגים לשלם מיסים כחוק וסומכים על מעסיקיהם שיפעלו כדין. בשנים האחרונות, לאור המודעות בתחום דיני העבודה, למדים רבים כי עליהם לוודא שלא פוגעים בזכויותיהם.

במקרים שבהם נעשה אי צדק מומלץ ליצור קשר עם עורכי דין המתמחים בדיני עבודה בכדי לשקול את הצעדים העתידיים ולקבל תמיכה משפטית. לאלו מבינינו שמתלבטים מהו אותו 'אי צדק' מומלץ לקרוא מאמר זה ולבחון האם כדאי להם לפנות לעורכי דין אלו.

מניעת עוול ועוגמת נפש

פנייה אל עורכי דין המתמחים בדיני עבודה לא מחייבת בהכרח תביעה, הגעה לבית הדין או זכייה במשפט. יחד עם זאת, במקרים שבהם חש העובד כי נעשה לו עוול מומלץ לפנות לעורכי דין אלו בכדי לברר לעומק האם אכן ישנה עילה לתביעה. התהליך עשוי להיות ארוך ומעט מייגע, אך בשל המודעות הגבוהה למניעת עוול במקום העבודה מסתיימות רוב הפניות בפיצוי. עלות הייעוץ משתנה מעו"ד לעו"ד והיא תלויה במוניטין, בשנות הניסיון ובהחלטה כיצד יתנהל התשלום – בין אם לפי שעה או במסגרת אחוזים מתוך תשלום הפיצוי.

עילה וודאית לפנייה אל עורכי דין המתמחים בדיני עבודה היא אפליה על בסיס מין, נטייה מינית, גזע או דת: הכוונה ליחס אישי קלוקל, מניעת קידום, פגיעה בתנאים או פיטורים הנובעים מאפליה זאת. הטרדה מינית היא נישה הממוקמת תחת נושא האפליה אשר זוכה למודעות רחבה מאוד כיום. רוב המעסיקים והעובדים מודעים לנושא ולהשלכותיו ומקפידים על זהירות, אך במקרה של הטרדה שכזאת יתייצב החוק לטובת המוטרד ללא ספק.

מה נחשבת פגיעה בתנאים?

פיטורין שלא נעשים כחוק, בין אם לא כללו שימוע, חסרי עילה חוקית או שלא כללו פיצויים ראויים, מהווים סיבה לפנייה אל עורכי דין המתמחים בדיני עבודה. גם במקרה של הרעה בתנאי ההעסקה (שעשויה להיות התנכלות, הפחתת שכר שלא כחוק, עבודה בתנאים ירודים ועוד) אשר גורמת לעובד להתפטר מומלץ לפנות אל עורכי דין המתמחים בדיני עבודה כיוון שמקרים אלו מהווים עילה לתביעה המוכרת בחוק.

פגיעה בתנאים מתייחסת גם לטעויות בחישוב זכויות סוציאליות שלא במכוון על ידי המעסיק או על ידי ביטוח לאומי ומס הכנסה. במקרים אלו מומלץ לפנות אל עורכי דין המתמחים בדיני עבודה בכדי לערוך בדיקה מקיפה בנוגע לזכויות ולחובות העובד ובכדי להתנהל באופן מסודר אל מול הרשויות. כדאי להתייעץ בעורכי דין אלו גם בכל הקשור לזכויות נשים בהריון, טיפולי פוריות ולאחר לידה, כמו גם במקרים של אובדן כושר עבודה.