המאמר הבא יעזור לכם להימנע מאי נעימויות וממעצר בחו"ל. הוא גם יסייע לכם לדעת מה לעשות במקרה וכן קרה מקרה למישהו שאתם מכירים. יחד עם זאת, מאמר זה לא מהווה  תחליף לייעוץ משפטי, ובכל מקרה יש לפנות לעו"ד.
הרבה ישראלים שנוסעים חו"ל, מודאגים יותר מכמה טיפ הם צריכים לתת למלצר או לנהג המונית, ממה שהם מחליטים להכניס לתיק היד או למזוודה שלהם. כך, עד לפני כמה שנים, היינו שומעים לא מעט על מקרי מעצר של חבר'ה צעירים בכניסה לסיני: חבר'ה שהיו לוקחים את תיק הגב שלהם מהצבא, מרוקנים אותו ומשתמשים בו לטיול לטאבה או לסיני.
פה ושם המצרים היו בודקים את התיקים האלה ומוצאים בהם כדור שנשכח של M16 או מחסנית, והאירוע היה מסתיים במעצר לא נעים, העברה לתוך סיני ועוד. 
גרועים יותר הם האירועים שבהם ישראלים נתפסים עם סמים בתיק או במזוודה שלהם; "קצת גראס", אולי "קצת גת", דברים שבארץ הם חוקיים (גת) או כאלה שמעלימים מהם עין (גרמים בודדים של גראס), אבל בחו"ל מתייחסים אליהם בצורה שונה לחלוטין.

 

איסוף כבודה אחרי טיסה

היכנסו לרשימת עורכי דין לענייני תיירות וקבעו פגישת ייעוץ עוד היום

 

חוקי שדות התעופה - מהם החומרים שאסור להעביר הן בכבודת יד והן במזוודה?

ישראלים שנוסעים לחו"ל רגילים שהם יכולים לקחת איתם בתיק היד פריטים שונים שבחו"ל הם אסורים. נוזלים בכמות שעולה על 100 מ"ל, למשל, קצף גילוח ואפילו פותחן בקבוקי יין. 
בחו"ל, כל הדברים האלה אסורים בתכלית: אם יש לכם טיסת המשך בחו"ל, אל תארזו שום דבר כזה בתיק היד שלכם, כיון שהוא יוחרם בבדיקה לטיסה הבאה. הדברים האלה כוללים אפילו משחות קוסמטיות, ומוצרי מזון חצי נוזליים – אפילו גבינות רכות ורבים שונים. אף אחד לא יעצור אתכם על מזימה להפלת מטוס בעזרת קטשופ, אבל למה להיכנס לאי נעימות?
יש דברים שמותר להעלות למטוס, אבל הם אסורים על פי חוק: תאילנד, רוסיה, מדינות רבות באפריקה ומדינות רבות אחרות – כולל ישראל – אוסרות על שימוש בסמים. במדינות שבהן יש בעיית סמים קשה, כמו תאילנד או רוסיה ובאפריקה ודרום אמריקה, כל גרם וכל חלקיק של גרם ייספר לכם, ויהווה עילה למעצר מידי , גירוש – במקרה הטוב – הגשת תביעה ומאסר – במקרה הרע. 
אותו דבר חל על נשק וחלקי נשק – מקליע ועד תת מקלע. היזהרו מאוד ונקו את התיקים שלכם היטב מכל תכולתם, לפני שאתם אורזים בהם דברים. 
זכרו עוד דבר: מתירנות בענייני מין לא אומרת בהכרח מתירנות כוללת, או מתירנות בענייני סמים קלים. מה שמותר באמסטרדם, לא בהכרח מותר גם בנושאי סמים: באמסטרדם הנושא מוסדר וצריכת קנאביס מותרת. בתאילנד לעומת זאת יש ענישה של מאסר בפועל למי שמשתמש בסמים.

 

לאילו מדינות אין הסכם הסגרה עם ישראל?

ישראל חתומה על הסכמי הסגרה עם מעט מדינות, באופן יחסי. המדינות איתן אנחנו כן נמצאים בהסכם הם מדינות האמנה האירופית (40 מדינות בערך), קנדה, ארה"ב, בריטניה, דרום אפריקה, אוסטרליה, איי פיג'י וסווזילנד. כללית, אפשר לומר שישראל לא "אוהבת" להסגיר אזרחים ישראלים ולא חותמת על הסכמי הסגרה אם היא לא חייבת בכך מסיבות פוליטיות-מדיניות ואם שיטת המשפט במדינה השנייה לא מתאימה לשיטת השיפוט בישראל. 

 

אם נעצרים: כיצד על העצור ועל בני משפחתו לפעול?

אתר משרד החוץ מספק מידע עדכני מפורט על מה שעל ישראלים לעשות במידה והם נעצרים. חשוב לדעת שלא מדובר על מעצר בגלל סמים או עברות מין, אלא מכל סיבה שהיא (גם מקרה תאונה, חלילה). 
עליכם לוודא שהרשויות יודיעו לנציגות או לשגרירות ישראל על המעצר. הנציגות תעביר לכם או לבני משפחתכם מידע על לשכת עורכי הדין המקומית, שבה תוכלו להיעזר כדי לבחור עו"ד מקומי שיטפל בכם. 
נציגי ישראל לא יכולים להתערב בהליך המשפטי המקומי אבל הוא כן יכול לוודא שהוא זוכה לייצוג של עורך דין ושהזכויות שלו לא נפגעו, במיוחד לא בהשוואה לזרים אחרים או למקומיים. 
הנציג של הקונסוליה או השגרירות יכול גם לבקר את העציר או האסיר הישראלי ובוודאי שהוא יכול להודיע למשפחה על מעצרו.
רשימה מומלצת של עורכי דין ממתינה לכם באתר B144. היכנסו ובחרו עורך דין לפי המלצות גולשים ולקוחות מרוצים.