בוודאי שאלתם את  עצמכם לא פעם, מהו המקור לביטוי "עורך דין"? איזה דין בדיוק עורך הדין שלכם עושה כאשר הוא מייצג אתכם בפני גופים שונים, בבית המשפט או בחתימת חוזה?

ובכן, לא נאריך בעניין כאן, אבל פרשנים רבים טוענים שהביטוי 'עורך דין' הוא שיבוש של ביטוי משנאי: "ארכי-דיין". המילה "ארכי" היא קידומת יוונית מוכרת – כמו לארכיטקט או ארכיבישוף – ופירושו 'גדול'. במשנה, הכוונה הייתה ככל הנראה למי שמכיר את הדין ולא צריך סיוע של ספרים כדי לצטט ממנו ולשפוט לפיו. במהלך הדורות נוצר שיבוש, ו"ארכי דיין" הפך ל'ארכי דין' כתואר לשופט, ומשם לעורך דין במובן של משפטן בבית משפט.

פירוש השם עורך דין

עולם המשפט באופן כללי

לפני שאנחנו נכנסים להבדלים בין עו"ד רגיל לפרקליט – אם אלה בכלל קיימים – נדבר קצת על משפט, באופן כללי:
עולם המשפט נחלק ל-3 חלקים. שניים עיקריים - משפט אזרחי ומשפט פלילי – ולצידם משפט ציבורי. 

  1. המשפט האזרחי כולל נושאים שבין אדם לחברו או בין גופים מסחריים, והוא כולל ניסוח וחתימה על הסכמים שונים, פתרון סכסוכים מסחריים, נזקי גוף, דיני משפחה, הליך פשיטת רגל, ועוד דברים רבים אחרים. 
  2. המשפט הפלילי עוסק ביחסים שבין המדינה (או הכלל, כפי שמיוצג על ידי המדינה) והאזרח: מעברות תנועה (שבהן מייצג את האזרח עורך דין לענייני תעבורה, למשל) ועד עברות פליליות קשות, כמו הריגה או רצח.
  3. המשפט הציבורי מסדיר את היחס בין גופי המדינה השונים (למשל בין הכנסת לממשלה) , כמו גם בין גופי המדינה לאזרחים (למשל ביטוח לאומי מול האזרח, הרשות המקומית מול התושב וכו'). 

 

בהיסטוריה של המשפט העברי מכירים שלושה סוגי מייצגים שמופיעים בפני שופט בבית המשפט: סנגור, קטגור ופרקליט.

  • סנגור – אנחנו מכירים היום: זהו מי שמגן על הנתבע. כיום הוא כמובן עורך דין. ברוב המקרים, כאשר מדובר בהגנה, מדובר בסדר דין פלילי, ואז עורך הדין הוא במקצועו והתמחותו עורך דין פלילי.
  • קטגור – מי שתובע; ברוב המקרים גם הוא מן הסתם בעל התמחות בדין הפלילי.

 

דיון בבית משפט

מצאו עורך דין לייעוץ וייצוג משפטי באזוריכם לפי המלצות וביקורות של לקוחות:

עורך דין פלילי בחיפה

עורך דין פלילי בראשון לציון

עורך דין פלילי בתל אביב

עורך דין פלילי בירושלים

 

מיהו הפרקליט?

ובכן, גם הפרקליט היה ככל הנראה מי שמגן על הנתבע. הרמב"ם וגם אחרים מדברים על הפרקליט כמליץ יושר על הנאשם בפני השופט.
כיום, הדברים התהפכו: בימינו הפרקליט הוא לעיתים קרובות הקטגור – המאשים והתובע מצד המדינה, במשפט פלילי. כך מדובר על 'פרקליט המדינה' ולא על "עורך דין המדינה" או "תובע המדינה". כל זאת למרות שפרקליט המדינה הוא ראש התביעה המרכזית. 

פרקליטות המדינה

בנוסף על כך, פרקליטות המדינה מופקדת גם על הגנה של האינטרסים של המדינה ועובדיה מבחינה משפטית ולא רק על התביעה. היות ועובדיה הם עובדי הפרקליטות, הם עדיין נקראים פרקליטים, גם כאשר הם משמשים בתפקידי הגנה.

יש גם סנגורים בשרות המדינה. תפקידם הוא לייצג אזרחים בפני מערכת המשפט, בעיקר מי שאין להם יכולת לממן הגנה משל עצמם.

 

איך זה שבתקשורת מדברים על 'פרקליטו של הנאשם'?

ובכן אין פה ממש רצון לחזור למשפט העברי הקדום או לימי הביניים. למרות שפה הכוונה היא לרוב לעורך דין פלילי שמשמש כסנגורו של הנאשם במשפט פלילי, הרי שהתקשורת מחפשת לעיתים מילים יפות יותר להשתמש בהן. המילה "פרקליט" נשמעת טוב יותר ופחות שכיחה מ'עורך דין', וכך השתרשה גם בעניין הזה.

 

האם לכל עורך דין מותר להציג את עצמו כפרקליט?

כן. היות ואין למעשה הגדרת תפקיד רשמית של פרקליט, אזי, כאשר אתם מחפשים עו"ד פלילי שיגן עליכם, אתם יכולים לחפש מייצג בין כל עורכי הדין. יכול להיות שעורך דין זה או אחר יציג את עצמו דווקא כפרקליט. במקרה כזה, הוא יעשה זאת במיוחד אם יש לו ניסיון רב בייצוג בבתי משפט (מה שנקרא גם 'ליטיגציה') והוא מחפש לבדל את עצמו מעורכי דין אחרים בתחום.

 

אין הבדל משמעותי בין פרקליט לעורך דין

לסיכום, אין הבדל מהותי בין פרקליט לבין עורך דין – בין אם מדובר בתובע, קטגור, או סנגור. שני בעלי התפקידים האלה הם למעשה משפטנים בעלי הסמכה לעריכת דין ורישיון לעריכת דין. הפרקליטים שעובדים עבור המדינה יכולים לתבוע נאשמים במשפטים פליליים – מתעבורה ועד רצח – או להיות סנגורים של המדינה כאשר תובעים אותה.

המאמר מובא למתן מידע ראשוני בלבד ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם עורך דין.