בזמן המעצר נמצא האדם הכלוא מאחורי סורג ובריח ובמקרים מסוימים עם אזיק אלקטרוני (מעצר בית)  מטרת המעצר היא הגבלת תנועותיו של העצור, עד העמדה לדין, המעצר מתבצע ע"י כוחות האכיפה ואינו מופיע כעונש בתיקו האישי של האדם. רבים מהמעצרים מתבצעים באמצעות צווים שמוציאים בתי המשפט. במאמר זה מצוינים שלושה סוגי מעצרים.

מעצר זמני

הינו מעצר שמתבצע לפני שהגישו כתב אישום כלפי החשוד, ברובו מתבצע מעצר מסוג זה רק לאחר שניתן צו על מנת לעצור את החשוד. מעטים המקרים בהם נעצר אדם ללא צו במקרים כאלה. במקרים בהם רוצים להאריך את תקופת המעצר יש לדון מול שופט עד יממה מרגע המעצר. במקרים יוצאי דופן יש אפשרות לחכות עם החשוד בדיון מול שופט עד יומיים באישור מטעמו של קצין בכיר.

יש מספר סיבות שבהם ניתן להאריך את מעצרו של חשוד. כאשר יש סבירות גבוהה שאכן האדם ביצע את הפשע שעל גינו הוא עצור, יש סיכוי גדול שהחשוד ישלח למאסר של יותר מ-3 חודשים,  שחרורו של החשוד בערבות תפגע בחקירה ובמיצוי הדין כלפי האדם.

הסיבות העיקריות שבגינם עוצרים חשודים לרוב הם אפשרות לפגיעה בחקירה ובמשפט על ידי החשוד על ידי אפשרות לפגיעה בראיות, בעדים והסתרת רכוש, מצב שבו קיים סבירות גבוהה שאדם יפגע בסביבה מאדם קרוב ועד פעולות קיצוניות כנגד ביטחון המדינה, מצב שבו המשטרה זקוקה למספר ימים על מנת למצות את החקירה כלפי החשוד בהנחה שאנשים שמבצעים עבירות אינם מודים בטעותם כבר בתחילת החקירה, סיבה נוספת היא כאשר רוצים לבדוק את כשירותו הנפשית של אדם, כאשר ילד בורח מאפוטרופוסים חוקיים שאיתם הוא מתגורר.

בית המשפט לעיתים קרובות אינו הולך יד אחת עם המשטרה ולא מאפשר לבצע מעצרים ממושכים, כאשר הוא מתייחס לכל פרטי המעצר ובמיוחד למורכבות ולחומרה של הפשע.

 

תקריב על עורך דין פלילי בחליפה שחותם על מסמך

רוצים לשמוע עוד על התחום או להתייעץ עם מומחה? בחרו עורך דין פלילי וצרו קשר

 

מעצר עד תום ההליכים

סוג מעצר נוסף שהינו שכיח בחוק המתבצע כאשר יש מספיק ראיות וסבירות גבוהה שאכן החשוד ביצע את הפשע שעליו הוא נחשד. במקרים כאלה החשוד כבר נחשב לנאשם והסבירות שיוגש כתב אישום כנגדו גבוהה. הבקשה לסוג מעצר כזה ברובה מתבצעת כאשר האדם נמצא במעצר זמני הנ"ל.

בתקופה זאת נמצא הנאשם בבית הסוהר כסוהר מן המניין והסיכוי שיצא האדם זכאי על מעשיו קלוש. יש הבדל גדול בין אדם שנכנס למעצר מסוג זה לבין מעצר זמני והחשיבות של עורך הדין הפליל של הנאשם משחקת תפקיד מרכזי בנושא. עורך דין פלילי ברמה גבוהה יכול להיות הסיכוי היחידי של אדם שנאשם לצאת חף מפשע.

מעצר בית

סוג מעצר נוסף הנחשב כקל יותר ומתבצע בביתו של הנאשם או בביתם של מכריו. מעצר כזה קורה אך ורק אם למשטרה יש את הרושם שאכן האנשים שישגיחו על הנאשם ראויים לכך ואינם ישבשו את מהלכי החקירה כנגד מקורבם. במעצר כזה ניתן להבין כי עורך הדין הפלילי הצליח להשפיע בצורה ניכרת על בית המשפט שמאשר מעצר מסוג כזה.

למעצר כזה יש שני אפשרויות, אחת בה המעצר הוא כמו מעצר רגיל שבו אסור לנאשם להיות בתנועה ולהישאר רק בבית שבו נקבע שישהה, ומעצר בית נוסף הינו מעצר יותר קל שבו האדם יכול לצאת מביתו על מנת לעבוד וכו' וחוזר לביתו. יש לציין כי במעצר כזה לא נספרים הימים של הנאשם ואינם נחשבים כמו מעצר בכלא.

כיצד המשטרה עוקבת אחרי עצורים אלו?

דרכה של משטרת ישראל במעקב אחר עצורים מסוג זה התחילה לפעול בשנת 2005 והיא מתבצעת על ידי חברה פרטית שעובדת עם המשטרה ומפעילה אזיקים אלקטרונים שאיתם ניתן לראות אם אכן העצור נשאר בביתו או מפר את תנאי המעצר שבו נמצא. אזיקים אלה מופעלים על ידי קו טלפון של חברת בזק. במידה ואכן הפר החשוד את תנאי מעצרו השידור שמפעיל את האזיקים באמצעות קווי הטלפון מעביר את הדיווח למשטרת ישראל והיא רשאית לעצור את האדם פעם נוספת.