לא נעים, אבל לפעמים גם אזרח נורמטיבי, מן השורה, נדרש להעזר בשורתיהם של עורכי דין פלילי. במה מטפל עורך דין פלילי, ומתי כדאי לפנות אליהם?

חשוב לדעת, ששמירה על זכויותיו של האזרח היא בבסיסו של כל משטר דמוקרטי. מאידך, לרשויות יש כלים רבים ויכולות שונות למנוע מאזרחים את זכויותיהם, במידה והם מהווים סכנה לציבור.

בין תפקידיו של עורך הדין הפלילי, הוא למנוע מהרשויות לנצל לרעה את זכויות היתר שלהן, ולוודא שזכויותיו של האזרח נשמרות. לדוגמא, פניה לעורך דין פלילי כבר עם המעצר או אפילו עם עיכוב לחקירה, יכולה למנוע הסתבכות של אזרח תמים, שלעיתים נקלע לסיטואציה פלילית שלא באשמתו.

אזרחים רבים לא מכירים ויודעים זכויותיהם בזמן מעצר, והרשויות מנצלות את חוסר הידע הזה. קריאה מיידית לעורך דין פלילי והתייעצות איתו יכולה למנוע לא מעט אי נעימויות והסתבכויות.

תחומי העיסוק של עורך דין פלילי

  • מחיקת רישום פלילי: רבים מאיתנו לא יודעים שעצם פתיחת חקירה נגד אזרח נרשמת במשטרה. במקרים של רישום כזה, במיוחד לפני ראיונות עבודה, כדאי לפנות לעורך דין פלילי, כדי שיבקש מהמשטרה להסיר את הרישום, אם החקירה הסתיימה בלא כלום.
  • יצוג במעצרים: עורך הדין הפלילי ישמור על זכויותיו של העצור וימנע מעצר שווא או הארכת מעצר שלא לצורך.
  • עבירות אלימות: לדוגמא, בקטטות - אך לא רק - לא תמיד ברור מי האשם באלימות, ומי המתגונן. תפקידו של עורך הדין הפלילי הוא לסייע לנאשם להגיע לחקר האמת. כיום קיימות גם לא מעט עבירות איומים, כאלה שלא מוגדרות עבירות אלימות, שעורכי דין פלילי מטפלים בהן.
  • עתירות חנינה: אסירים שונים יכולים לקבל חנינה במצבים שונים. זהו תפקידו של עורך הדין הפלילי לאתר את המצבים האלה ולסייע להם לבקש חנינה.
  • עתירות אסירים וועדות שחרורים: גם כאן מטפל עורך הדין הפלילי באסירים, למעשה. הרעיון הוא לשמור על זכויותיו של מי שמרצה את עונשו, והכל במסגרת החוק.

עורכי דין פלילי והתמחויות אחרות

מלבד עברות שנידונות בבתי משפט אזרחיים רגילים, עורכי דין פליליים שונים מתמחים גם בהגנה על נאשמים במסגרת הדין הצבאי, בבתי דין צבאיים.

התמחות בדיני הסגרה: הגנה על אזרחים ישראליים שהסתבכו עם רשויות בחו"ל היא חלק מתפקידיו של עורך דין פלילי.

משפטי תעבורה: לא רבים יודעים, אבל עברות תעבורה הן חלק מסדר הדין הפלילי. כיום שכיחות מאוד עבירות של נהיגה בשכרות, נהיגה וגרימת נזק ברשלנות ועוד. חלק גדול מעורכי הדין הפלילי מטפלים גם בעברות תנועה ובתיקי תעבורה.

הנאמר במאמר זה הוא מבוא בלבד, ואין לראות בו ייעוץ כלשהו. במקרה הצורך, יש להתייעץ עם עורך דין פלילי.