השטחים הפתוחים באזור גוש דן והשרון הולכים ומצטמצמים ואילו מצוקת הדיור גדלה. ולכן, אחת הדרכים לבנות בכל זאת היא על ידי הקצאת שטחי בניה מתוך שטחים קיימים.

 

מה זה פינוי בינוי?

עיריות רבות מוצאות בשכונות ותיקות קרקע נרחבת לפעולה. הסיבות לכך מגוונות: הבתים בהן נמוכים יחסית ובמרווח גדול, ובנוסף הן נמצאות במצב תחזוקתי שאינו מזהיר. באמצעות בניה מחדש זוכים דיירי השכונות הוותיקות לשיפור בתנאים. הם מקבלים בדרך כלל דירות גדולות יותר במבנים חדשים, שיפור מראה השכונה, וגם שיפור התשתיות והשירותים הניתנים בה.

כאשר פינוי בינוי נעשה בקנה מידה שכונתי כפי שנעשה בפתח תקווה, אל בניית הבתים מחדש מתווספת גם בניית גן שעשועים לילדים, בניית מרכז קניות מסחרי, הקצאת אזורים לחניה ועוד.

מדובר בהליך חיובי לכל הצדדים: הרשות המקומית, שצפויה להעלאה משמעותית בארנונה שתיגבה על אותו שטח נתון, בעלי הבתים שיזכו בנכס משודרג בהרבה, וכמובן, היזמים והקבלנים המוציאים לפועל את הפרוייקט.

 

סירוב דיירים לפינוי בינוי

למרות זאת, לא פעם נתקל הפרוייקט בעיכובים משמעותיים שנובעים בין היתר מדיירים סרבנים, (על פי חוק פינוי בינוי, דייר המסרב לתהליך מסיבה לא הגיונית אמור לשאת בתוצאות הנזקים שיגרמו לדיירים בעקבות השארת המבנה הישן), ומתן אישור סופי לבניה (שגם הוא לוקח זמן לעיתים ותלוי בגורמי עירייה ובירוקרטיה שונים). לכן, לפרוייקטים המתוכננים לוקח זמן לצאת לדרך אך לאחר ההתגברות על כל המכשולים כולם מרוויחים.

 

אם המושבות - כבר מזמן לא מושבה

פתח תקווה, בירת דרום השרון, יכולה לשמש חוד החנית וספינת הדגל של ערי השרון בכל הנוגע להוצאה לפועל של פרוייקטים מסוג זה. יש בה פוטנציאל רב מבחינת צמיחה. מחד, היא סמוכה לגוש דן, קרובה מספיק לתל אביב בכדי שתושביה יחושו במרכז העניינים, אך מאידך, היא נמצאת במרחק מה ממנה, מה שמאפשר בה עדיין אווירה רגועה יותר ומקום מגורים בעל פוטנציאל גבוה עבור משפחות. בשל הפוטנציאל הגלום בעיר עוסקים בה כעת רבות בשיפור ופיתוח, הן מבחינת הבניה ושיפור התשתיות, והן מבחינות אחרת כגון חינוך.

הביקוש הרב למגורים בפתח תקווה הביאו את הרשות המקומית לחיפוש אחר שכונות בהן יוכל להתבצע פרויקט התחדשות עירונית. במסגרת ההתחדשות העירונית נמצאים בשלבים שונים של תכנון וביצוע פרויקטים של פינוי בינוי ואף פרוייקטים של בינוי פינוי בהם תתבצע בנייה עוד לפני פינוי הדיירים מבתיהם הנוכחיים.

בסך הכל מתוכננות להיבנות בפתח תקווה כ- 1100 דירות חדשות באזורים שונים בעיר שיפורטו להלן, בעיקר בשכונות הוותיקות שבדרום העיר ומרכזה.

אולי יעניין אותך: מה זה תמ"א 38?

מודל בנייה מחודשת בתלת מימד עם שרטוטים ומסמכים

רוצים לקבל מידע נוסף ממומחה בתחום? בחרו עורך דין מקרקעין מומלץ וצרו קשר

 

הפרוייקט בשכונת כפר גנים הוותיקה

פרוייקט זה כולל מתחם בן 8 דונם ברחוב יוספברג בשכונה. במתחם זה יהרסו שלושה בנייני רכבת ישנים המכילים כ- 90 דירות. במקומם יוקמו ארבעה מגדלים בני 25 קומות הכוללים 360 דירות. על פי דברי החברה המנהלת את הפרוייקט, זוהי הזדמנות מצויינת לתת לתושבים אשר גרו בתנאי דיור קשים דירה משודרגת ורווחה.

בנוסף, ישנן תכניות להריסת מספר בתים במפגשו של רחוב יוספברג עם רחובות כץ ויצחק בן צבי. שם על פי התכנון אמורים להבנות מגדלים בני 50 קומות. צפונית למשטח בו אמורים לקום מגדלים ישנו שטח אשר מיועד להיות גינה ציבורית.

 

רחובות קרול ושלום אש

פרוייקט נוסף הנמצא בתהליכים הוא הפרוייקט שברחובות קרול ושלום אש שבמרכז העיר וקרובים לשכונת נווה גן. שם אמורים להיות מפונים מבנים ישנים הכוללים כמאתיים דירות. במקומם אמורים להבנות מספר מגדלים בני כ- 23 קומות כל אחד הכוללים 750 דירות.

פרוייקטים נוספים אשר אושרו כבר על ידי משרד השיכון נמצאים ברחובות שולמית, ארבע ארצות, ספיר- שיפר, גוש חלב ושבט דן. חלק מהפרוייקטים כוללים גם שטחי מסחר. בנוסף לפרוייקטים אלה עבור תושבי העיר, החל את דרכו פרוייקט המיועד לא רק לתושבי העיר אלא גם למגיעים אליה מבחוץ והוא בנייה מחודשת של התחנה המרכזית בעיר.