רכישת נכס מכונס נכסים

ידיעות על הליכי כינוס נכסים מופיעות כל הזמן בעיתונות הכללית והכלכלית בעיקר. ביוני 2012 למשל בית המשפט מינה כונסי נכסים לנכסיו של בחור צעיר מסביון, מנהל כספים, החשוד כי ביצע הונאת ענק וגנב את כספם של לקוחותיו.

רכישת נכס מכונס נכסים היא במקרים רבים הזדמנות כלכלית טובה לרכישה זולה יחסית של נכס בעל ערך רב, בעיקר כאשר מדובר על תחום הנדל"ן והמקרקעין. אך במקרים רבים עסקה זו יכולה להיות עסקת "חתול בשק", לכן רצוי וחשוב להיעזר באנשי מקצוע מיומנים בתחום זה – וכמובן בעורך דין מקרקעין.

במאמר הבא תקבלו מידע שימושי על תפקידו של עו"ד מקרקעין ברכישת נכס מכונס נכסים.

 

 

 

1. בדיקת כדאיות עסקת מקרקעין מכינוס נכסים

נכון שמבחינת שווי הנכס וכדומה רצוי גם להיוועץ בשמאי מקרקעין, אך אין ספק כי עורך דין מקרקעין, שיש לו שנים רבות של ניסיון בתחום, יכול לספק ייעוץ ומידע רלבנטי לגבי כדאיות רכישת נכס ספציפי כזה או אחר. לא תמיד הדירה או נכס המקרקעין יהיו זולים יותר בהליך הכינוס ויש לקחת זאת בחשבון, כמו כן חשוב להתחשב בשיקולים המשפטיים השונים העשויים להשפיע על הכדאיות של העסקה.

 

2. בטיחות וודאות העסקה

עסקאות רכישת נכסי נדל"ן ומקרקעין מכינוס נכסים הן באופן כללי וודאיות יותר מאשר עסקאות רגילות. זאת משום שההליך כולו נמצא בפיקוח בית משפט בהליך פשיטת רגל, הנכסים הנמכרים מועברים לקונה ללא כל שעבוד, זכויות של אנשים אחרים או עיקולים אפשריים למיניהם.

ברגע שבית המשפט מאשר בקשה של קונה לרכוש נכס מכונס הנכסים, העסקה סגורה ולכונס אין יכולת להתנגד או לבטל את העסקה. כמו כן, צו מכר החתום על ידי ביהמ"ש לפי סעיף 34 לחוק המכר, מהווה אישור למחיקת כל ההערות והעיקולים הקיימים על הנכס והקונה למעשה מקבל נכס "נקי".

רכישה מכונס נכסים

(צילום:ShutterStock)

 

3. בדיקת היבטים עתידיים על נכס המקרקעין

נדל"ן ומקרקעין יש היבטים רבים שאדם מהישוב יכול לפספס – למשל זכויות בנייה נוספות בנכס, תכנון עתידי באזור, שינוי ייעוד קרקע וכדומה. רק עורך דין מקרקעין מומחה יוכל לבדוק את הנושאים הללו ולייעץ לכם בהתאם לממצאים שעלו מבדיקתו.
 

4. שמירה על האינטרסים של הקונה

תהליך רכישת נכס מכונס נכסים כוללת הגשת הצעה, הפקדת ערבות בגובה 10%-15% מסכום ההצעה, תהליך תמחור ואישור העסקה מול הקונה הנבחר (לאו דווקא ההצעה הגבוהה ביותר). כך שזהו תהליך שאורך זמן, המצריך בדיקות רבות ויש לעשותו בחכמה. 

תפקיד מרכזי ומהותי של עורך דין מקרקעין – והסיבה העיקרית להיעזרות בשירותיו בתהליך שכזה – הוא שמירה על האינטרסים של הקונה מול כל הגורמים הרלבנטיים – בית המשפט, החייב, כונס הנכסים, רשויות המדינה והתכנון וכן הלאה.

 

5. מיסוי מקרקעין

הסכומים במסגרת מיסוי מקרקעין יכולים להיות גבוהים מאוד וזהו גם תחום מורכב וסבוך. ליווי וייעוץ צמוד של עו"ד מקרקעין יאיר את כל היבטי המיסוי האפשריים עוד לפני הגשת ההצעה לכונס. תכנון מס נכון ע"י עורך דין המתמחה בתחום, יכול לחסוך להם עשרות ולפעמים מאות אלפי שקלים.

 

עסקת נדלן מכונס נכסים

רכישת נכס מכונס נכסים בהחלט יכולה להיות יהלום לא מלוטש שניתן לייצר בעזרתו רווחי עתק, זו הזדמנות לרכישת נכס איכותי במחיר אטרקטיבי וזו עסקה שמציעה רמה גבוהה של ודאות לאחר אישורה. אך עולם הנדל"ן הוא עולם לא פשוט, כך שמאוד רצוי לשכור את שירותיו של עורך דין מקרקעין לראש שקט וסגירת כל הפינות של העסקה.