דיני עבודה הוא תחום משפטי אזרחי שעוסק ביחסי עובד-מעביד. הנושא הזה, כמו תעבורה או משפחה, מטופל על ידי בתי דין מיוחדים שמתמחים בנושא עבודה. בתי דין אלה נמצאים בכל הארץ, ואליהם פונים כאשר יש חשש לקיפוח של עובד מכל סיבה שהיא. 

 

מהם חוקי העבודה המרכזיים? 

בישראל יש כמה חוקי עבודה משמעותיים, שתפקידם הוא להבטיח את זכויות העובדים, את שכרם ואת מעמדם. חשוב לדעת, שלא רק לעובדים יש זכויות, אלא גם למעסיקים. לדוגמא, ככלל, מעסיק צריך לשלם לעובד פיצויי פיטורים, אלא אם כן העובד פוטר מטעמים של נזק לחברה, גניבה או מטעמים אתיים שונים. כל הדברים האלה מתבררים – אם צריך – בבתי דין לעבודה. 

 

חוק פיצויי פיטורים

חוק זה מסדיר את זכויות העובד או העובדת לפיצויי פיטורים. הוא מגדיר מה צריך להיות גובה התשלום שמקבל העובד, מתי חלה חובת התשלום ומה קורה כאשר המעביד לא רוצה או לא יכול לשלם את הפיצויים.

  • לקריאת החוק לחצו כאן.

 

חוק שעות העבודה והמנוחה

חוק זה מסדיר את היקף יום העבודה, שבוע העבודה ואת שעות המנוחה להן זכאים עובדים. בנוסף מגדיר חוק זה מה ההיקף של שעות נוספות ולמה זכאי עובד כאשר הוא עובד בימי או שעות המנוחה שלו.  חוק "קרוב" לחוק הזה הוא חוק החופשה השנתית, בו מגדירים את מספר ימי החופשה שמגיעים לעובד.

  • לקריאת החוק לחצו כאן.

 

חוק שכר מינימום וחוק הגנת השכר

חוקים אלה קובעים את שכר המינימום שיש לשלם לעובד (המתעדכן מדי שנה), על פי גיל, מעמד וכו', וכן את נושא תלוש המשכורת, התכולה והפרוש שלו. כמו כן חוק הגנת השכר מפרט מה עושים ומה הפיצויים בגין הלנת שכר לעובד.

  • לקריאת חוק שכר מינימום לחצו כאן
  • לקריאת חוק הגנת השכר לחצו כאן.

 

חוק דמי מחלה

מי וכמה משלם לעובד שנעדר ממקום העבודה שלו בגלל מחלה. כמה יש לשלם לעובד ומה קורה במידה והתשלום לא מגיע. 

  • לקריאת החוק לחצו כאן.

חוק דיני עבודה

אל תוותרו על הזכויות שמגיעות לכם. מצאו עורך דין עבודה לייעוץ וייצוג משפטי

 

מתי ומדוע פונים לעורך דין לענייני עבודה?

אם אתם מחפשים עורך דין לענייני עבודה שייצג אתכם בפני המעביד שלכם, הרי שלא קיבלתם משהו שלדעתכם מגיע לכם. איך תמצאו עורך דין טוב לדיני עבודה שידאג היטב לאינטרסים שלכם? האם בכל מקרה כדאי לפנות לעורך דין שייצג אתכם, או שישנן דרכים אחרות?

לעיתים קרובות, העובד חושב לפנות לבית משפט לעבודה כאשר הוא סבור שהמעביד מפלה אותו לרעה, פיטר אותו ולא שילם את הסכומים המגיעים לו או מסיבות אחרות. ברוב המקרים, ובצדק, העובד ימהר ויתייעץ עם עורך דין דיני עבודה.

בעבר, עורכי דין רבים מיהרו אכן לפנות לבית משפט לענייני עבודה. כיום הדברים שונים: רבים מעורכי הדין לא ממליצים על פניה מיידית לבית המשפט. זאת, גם לאחר שעובד פוטר או לאחר שאולץ להתפטר מסיבות אובייקטיביות שונות והמעביד לא ראה בו כמפוטר. מה שכן, עורכי הדין עשויים לאיים מיד באופציה זו במקרים שונים, לעיתים רק כדי להפעיל לחץ על המעביד.

 

כיצד לבחור עורך דין דיני עבודה?

בחירת עורך דין לענייני עבודה חייבת להיות שקולה ועניינית. לא כל עורך דין שמבטיח לכם פיצויים גדולים בבית המשפט הוא בהכרח האדם שלכם. זאת, במיוחד כשההוצאות והזמן שיידרש לדיונים לא לגמרי יצדיקו ניהול משפט.

  • ראשית חוכמה, בבחירת עורך דין לענייני עבודה, בדקו את הרקע של עורך הדין ואת הניסיון שלו בתחום.
  • בקשו לראות פרוטוקולים של משפטים שניהל עבור לקוחות עם מקרים דומים לשלכם.
  • כדאי מאוד לבדוק עם העורך דין עד כמה הוא ממליץ על הליכים חלופיים לתביעה והתדיינות בבית משפט. האם עורך הדין שלכם ממליץ על בוררות למשל? האם עורך הדין פתוח להליך של גישור? הליך של בוררות או גישור בענייני עבודה יכול להיות זול, מהיר ונעים יותר מזה של התדיינות בבית משפט. עורכי דין טובים יודעים לנצל הליכי בוררות וגישור לטובתם ולטובת הלקוחות שלהם – אם זו דרך שאתם מוכנים לשקול, ודאו שעורך הדין שלכם "באותו ראש" אתכם.
  • אגב גישור: עורכי דין לענייני עבודה עשויים להצביע על כך שמי שזכו בפסיקות בבית משפט קיבלו לרוב פיצויים גבוהים עד פי שניים מאלה שהושגו בפשרה או גישור. זאת, גם כאשר עורכי דין היו מעורבים בתהליך. קחו בחשבון שיכול להיות שעורך הדין יוציא בעבורכם יותר כסף בבית המשפט, אבל אז תעברו הרבה שעות של מתח, העלות תהיה גבוהה יותר והתשלום לעורך הדין יהיה גם הוא גבוה יותר.
  • בדקו את מידת שביעות הרצון של הלקוחות של עורך הדין ובררו כמה זמן נמשכו הליכים שניהל. באינדקס B144 תוכלו לחפש עורכי דין מומלצים באזור מגוריכם על בסיס המלצות וביקורות של משתמשים.

עורך דין דיני עבודה בתל אביב

עורך דין דיני עבודה בירושלים

עורך דין דיני עבודה בבאר שבע

עורכת דין עובדת על תיק

בחירת עורך דין לדיני עבודה

דיני עבודה הם תחום משפטי רחב המכסה מכוון נושאים רבים בקשורים לעולם העבודה, תנאי ההעסקה, כבוד האדם וכו'. עורכי דין לעבודה מתמחים בייצוג האינטרסים של העובדים (או המעסיקים במקרים מסוימים) בסכסוכים הנובעים כתוצאו מיחסי עובד מעביד. עורך דין מקצועי ידע לבחור את הדרך המשפטית הזולה והמהירה ביותר עבור הלקוח, להשגת זכויותיו.

לסיכום, כמו בכל בחירת בעל מקצוע: חפשו המלצות, ניסיון וראיה אישית של הדברים בדומה לאלה שלכם.
המאמר נכתב למטרת מידע בלבד ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם עורך דין.