הסכם ממון משמש להבטיח את הזכויות של כל אחד מבני זוג שחיים יחד, בין אם הם מתחתנים באופן רשמי או חיים יחד כידועים בציבור.
לרוב מנוסחים הסכמי ממון על ידי עורכי דין. ההסכם נכון וטוב בכל מקרה, ולא רק או בהכרח כאשר קיים מצב שבו אחד מהצדדים מביא יותר הון או רכוש ל'חבילה'. ההגדרה של הסכם ממון, כפי שהיא מופיעה בחוק והקביעה לגביו היא "הסכם בין בני זוג המסדיר יחסי ממון שביניהם (להלן – הסכם  ממון), ושינוי של הסכם כזה, יהיו בכתב." (באישור נוטריונים, למשל)
למעשה, הסכם ממון הוא הסכם שצופה את פני העתיד, ולא מתייחס בהכרח למצב קיים, כפי שמיד נראה. הוא נחתם עם הנישואין, כאשר הצדדים אוהבים זה את זה ורוצים לחיות יחד. זאת, בשונה מהסכם גירושין, שנחתם כאשר הצדדים מעוניינים להיפרד זה מזה, ולרוב לא ברוח טובה או בהכרח מתוך הסכמה. 

 

הסכם ממון בין בני זוג שאינם שווים בהכנסתם או בהונם

זה אולי המקום ממנו התפתחו הסכמי הממון מלכתחילה: זוגות שלאחד מהם היה הון ראשוני והתגרשו, כאשר אז בא בן הזוג ה'עשיר' וטען שלצד השני אין זכויות בכסף. 
הדוגמאות הטובות ביותר לנושא זה מגיעות מארצות הברית, בה קורים מקרים רבים שבהם (לרוב) גברים עשירים מתחתנים עם בנות זוג צעירות, אבל לא מבוססות: הסכם הממון בא להבטיח, שאם החתונה הזו לא הצליחה, הגבר נשאר עם הרכוש שצבר במשך השנים, אך האישה לא נשארת רעבה ללחם, אלא מקבלת סכום שמאפשר לה להמשיך לחיות בכבוד, כפי שהתרגלה. 
כיום, אגב, ולא מעט גם בישראל, המצב עשוי להיות הפוך: במקרים לא מעטים הגבר הוא זה שנשאר לגדל את הילדים והאישה מפתחת קריירה עצמאית ומכניסה. האם המצב הזה אמור להשאיר את הדבר נתון לחסדיה של אשתו?
האם יכול להיות מצב שבו אחד מבני הזוג לא רוצה בפרידה, למרות שהוא לא מרוצה מחייו, רק מחשש שיישאר חסר כל?

 

זוג שעומד להתחתן בוחן הסכם ממון

 

הסכם ממון בין בני זוג שהכנסתם שווה

נניח ומדובר בשני בני זוג צעירים, שמגיעים לחופה ואין להם הון עצמי כלשהו, או שהכנסתם שווה ואינה גבוהה. 
האם אפשר לומר בשלב זה בהכרח, מה תהיה ההכנסה של כל אחד מהם בעתיד?
יכול להיות שאחד ירוויח יותר, ואולי הוא ימלא כרטיס לוטו זוכה, אי אפשר לדעת. מה יעלה בגורל ההון המשותף, אם ירצו להיפרד בעתיד?
מה יעלה בגורלו של רכוש שיירש אחד מבני הזוג במהלך השנים? האם הוא יהפוך לרכוש משותף, שיש לחלק באופן שווה, או שבהכרח הוא יעבור לבן הזוג שירש אותו ויישאר שלו?
בהיעדר הסכם ממון שלפני הנישואין, יגיעו בני הזוג לעיתים קרובות לבית משפט, שיפסוק למי מגיע מה, בהתאם למבחנים שונים ופסיקות קודמות. 
הפסיקה עשויה להיות בחזקת הרע במיעוטו או אפילו טובה לשני הצדדים, אבל הדרך אליה תהיה כמעט בהכרח רצופת טענות והרגשה רעה, טעונה מאוד רגשית ויקרה מבחינה כלכלית, בסופו של דבר. 
הסכם ממון שיגדיר את כל המצבים האפשריים, והפתרונות להם, שייחתם כאשר שני הצדדים נמצאים ברוח טובה ומתוך אהבה, הוא פתרון רצוי ונכון מכל הבחינות. 

 

האם זו לא "קצת בושה" להתעקש על הסכם ממון דווקא לפני החתונה?

זו ממש לא בושה, אלא להפך: שני בני זוג שנכנסים לחופה בהסכמה, ותוך ידיעה שהם מסודרים לעתיד, ינהלו חיי משפחה רגועים יותר. אין כאן עניין של בן או בת זוג שדורשים יותר מהשני, כיון שגם אם היום קיים מצב מסוים, אי אפשר לדעת מה ילד יום; מאוד יכול להיות שהגלגל יתהפך. 
לסיום, כדאי לדעת שיש לערוך הסכם ממון בכתב, וכמו שאמרנו הוא חייב להיות מאושר על ידי ישות משפטית. 
היות והמאמר הזה אינו אלא מאמר למידע ראשוני, ואינו ייעוץ משפטי, עליכם לפנות לעורך דין ולבקש לערוך את ההסכם המתאים לכם: 

  • הסכם ממון טרום נישואין, או הסכם קדם נישואין.
  • הסכם ממון לאחר נישואין – אם אתם כבר נשואים.
  • הסכם ממון בין ידועים בציבור או הסכם זוגיות, שנפוץ מאוד בקרב זוגות חד מיניים. 

מחפשים עורך דין לענייני משפחה? מיטב עורכי דין משפחה ממתינים לכם באתר B144. היכנסו, בחרו לפי המלצות של לקוחות ופנו לתיאום פגישת ייעוץ.