גבס הוא חומר נח וקל לעיבוד. לוחות גבס אפשר למצוא ולקנות במגוון גדול של סוגים, עוביים ולמגוון מטרות. אבל לפני שאתם רצים לבצע עבודת גבס בעצמכם, כדאי לדעת לפחות את הדברים הבאים

 

ההבנה שעבודת גבס היא דבר מקובע וקבוע
 

רבים אוהבים את הקונספט של מזנו או מדפים שנבנו בגבס. נכון שמדובר בדברים יחסית לא יקרים בהשוואה למזנונים או ארונות דקורטיביים מעץ או מדפים יקרים, אבל חייבים להבין דבר אחד חשוב: בניה בגבס היא בניה לכל דבר. אם תרצו לשנות את מיקום המדפים או המזנון תצטרכו לשבור הכל ולבנות מחדש. פרוק ושימוש חוזר בחומרים השונים אפשרי רק בצורה חלקית מאוד.

 

ההבנה שעבודות גבס לא בהכרח זולות יותר
 

כמו כל דבר בחיים, תלוי למה משווים: תמיד תמצאו מדפים זולים יותר וארונות במחיר נמוך יותר מכל מקבילה בגבס. בניה בשיטת "עשה זאת בעצמך" תקטין עלויות, אבל עדיין תצריך זמן ומיומנות.

 

הבנת עקרונות הבניה בגבס
 

לפני שאתם מתחילים בכלל לחשוב על קנית חומרים וציוד, הבינו כיצד פועלת שיטת הבניה בגבס. מהן למשל המסילות? מהם הניצבים? מהו למשל סרט פינה וכמהסוגים של אלה קיימים? האם אתם יודעים, למשל, שיש ברגים מיוחדים לגבס ושכדאי מאוד לעבוד עם מברגה מתכווננת? ועוד: מה זה "מרק" או "שפכטל אמריקאי", ומה ההבדל בינו לבין חומר מילוי שנקרא "קלסימו" או פרופילה?

בקיצור, לפני שאתם מתחילים את העבודה, קיראו מדריכים בנושא העבודה בגבס, צפו קצת בסרטוני וידאו והבינו היטב את עקרונות הבניה.

 

תרגול מקדים
 

אחת העבודות הפשוטות ביותר בגבס היא בניית מדף. העקרון הוא שיוצרים מסגרת משתי מסילות ושלושה חלקי ניצבים. את המסגרת הזו מחברים לקיר ואז מצפים בשני צדדים בשני משטחים של לוחות גבס, שאותם חותכים ואת הצדדים סוגרים בפסים שאותם חותכים מאותו לוח. הגימור נעשה על ידי מילוי במרק – שפכטל - הדבקת סרט פינות, החלקה וצביעה.
 

כל זה נשמע פשוט, אבל בפועל יש הרבה דברים שצריך לקחת בחשבון, חייבים לעבוד מסודר ונקי מאוד, למדוד כל דבר פעמיים ולהיות עם יד יציבה על הסכין. הבעיה גם עם בניית מדף, היא שכמו בכל עבודת גבס, התוצאה מחוברת לקיר ומקובעת.
 

אז מה מתאים לתרגול מקדים? אחד הדברים שכן נח לבצע ולא מקובעים אל קירות היא קופסת תאורה, למשל: תיבה שבה מיושמים כל עקרונות הבניה בגבס ויכולה גם לשמש אתכם אחר כך. בתיבה כזו אפשר להכניס תאורת לד או להשתמש בה כבסיס דקורטיבי למשהו אחר.

 

לסיכום: מה שחשוב לדעת על עבודות גבס הם שהן לא בהכרח זולות יותר מפתרונות סטנדרטיים. עבודות גבס לא ניידות ולא בהכרח פשוטות לביצוע על ידי החובב.