יכול להיות שיש לכם מספר עובדים בעסק, אותם אתם מעוניינים לבטח. יכול להיות שיש לכם מספר שותפים לעסק או למבנה. מה כדאי לדעת ולבקש מסוכן הביטוח כאשר רוצים לעשות פוליסה אחת למספר שותפים?

מתי דרושה פוליסה למספר מבוטחים ומה חשוב לדעת כאשר פונים לסוכן הביטוח?

פוליסה אחת למספר מבוטחים נהוגה בכמה וכמה מקרים וכל סוכן ביטוח מכיר את הנושא.
דוגמאות לפוליסות כאלה הן דוגמאות לביטוח עובדים, למשל – ביטוח תאונות אישיות – בו מתבקש סוכן הביטוח להוציא פוליסה לכל עובדי החברה מפני תאונות. בחלק מהמקרים יידרש סוכן הביטוח לציין בשמם את העובדים, ובמקרים אחרים מגדירים 'עובדים' בצורה שתהיה מקובלת על סוכן הביטוח, כנציגה של חברת הביטוח.

מקרה נוסף של פוליסת ביטוח משותפת למספר אנשים הוא ביטוח נסיעות לחו"ל שהונפק לבני משפחה אחת שנוסעים יחד באותה נסיעה. כאן מדובר בהחלט בפוליסה מונפקת על ידי סוכן או סוכנות ביטוח ולא על פוליסה של חברות כרטיסי האשראי, כיון שהפוליסות האלה הן פוליסות אישיות למחזיקי הכרטיסים בלבד.

עוד דוגמא לפוליסת ביטוח משותפת היא ביטוח מבנה: כל מי שלקח אי פעם משכנתא עשה פוליסה כזו אצל סוכן הביטוח או בחברת ביטוח. מי השותף לפוליסה? הבנק ממנו נלקחה המשכנתא, כמובן. דוגמאות לביטוחים משותפים אחרים הם ביטוחי מבנה לבניין משותף ועוד.

סוכני ביטוח מנוסים ממליצים מאוד להקפיד על כמה נושאים כאשר פונים לבקש בכלל פוליסת ביטוח משותפת:

הדבר הראשון הוא החלטה על מי שמייצג את המבוטחים בפני חברת הביטוח. הנציג הזה יהיה אחראי לתשלומים השוטפים, אחראי לתקינותם של אמצעי המיגון הרלוונטיים ועוד. למרבה הפרדוקס, בעניין זה, אומרים סוכני הביטוח, על הנציג להבטיח את עצמו באופן הטוב ביותר מפני תביעות השותפים שלו לפוליסה. על הנציג לסכם בכתב עם השותפים לפוליסה מהי מידת האחריות שלו כלפיהם ועליו לוודא שהם חותמים על כל מסמך וברור להם על מה הם חותמים. עיקר הבעיות, אומרים אנשי הביטוח אגב, הן במקרים של ביטוח בחסר ומצד שני בתשלומים גבוהים ומיותרים שנובעים מחוסר הבנה של הנציג.

גם כאשר אתם מבטחים בית או דירה עם סעיף של חבות כלפי צד שלישי, ישנו עניין לפוליסה משותפת ולאו דווקא עם בני המשפחה בלבד. אם יש לכם עובדי משק בית – מנקה או גנן – גם להם אחריות לכאורה בקרות מקרים מסוימים לצד ג'. לרוב אנחנו מבטחים אותם, אבל במקרים מסוימים הם עלולים להחשב חלק מהאחראים למקרה ביטוחי כלשהו. רצוי לבדוק עם סוכן הביטוח מה קורה במקרים כאלה והאם יש להם כיסוי בפוליסה.

סיכום: במאמר זה דנו במקרים מסוימים בלבד של פוליסה משותפת ומה שיש לבדוק עם סוכן הביטוח כאשר רוכשים פוליסה כזו.