מערכות מידע הן אמצעים לאיסוף, עיבוד, אחסון, הפצה ושימוש במידע. מערכות אלה יכולות לשמש חברות והן יכולות לשמש בודדים, אך בכל מקרה, ניתוח והגדרה של צרכי משתמשים אלה הוא זה שיכול להקל עליהם לתכנן את המהלכים שלהם, לבקר ולתאם אותם, ולקבל החלטות.

זה נכון, שבחברות מעל גודל מסוים חשוב יותר להשתמש בשירותי ניתוח מערכות מידע, מוקדם ככל האפשר בחיי הארגון ולאורך הזמן, מאשר בחברות וארגונים קטנים. אבל, גם אם יש לכם עסק קטן, השתמשתם לא פעם בשירותיו של מנתח מערכות מידע, גם אם לא הרגשתם בכך: אם קניתם תוכנה משרדית כלשהי לעסק שלכם, קניתם בעצם מוצר מדף שנוצר על פי ניתוח מערכות מידע שנעשה כבר בעבר.

ניתוח מערכות מידע

תפקידו של מנתח מערכות מידע הוא תפקיד שמשלב ידע בניהול ונסיון ניהולי, עם ידע במערכות מחשוב ותוכנה. מנתח מערכות מידע טיפוסי יידרש לנתח את מרכיו של הארגון, ואז לכתוב מסמכי דרישות, לעבוד מול אנשי פיתוח או התקנת התוכנה והחומרה ואז לוודא שאלה אכן תואמים את הצרכים, שפי שהוגדרו בניתוח המערכות שביצע. ניתוח מערכות מידע כולל אם כך:

  • הגדרת מערכת מידע בתענה על הצרכים העסקיים של הארגון
  • הבטחת איכות למערכת
  • יישום בפועל של מערכת המידע
  • תחזוקת המערכת, כולל עדכון שלה לפי הצרכים העסקיים המשתנים של הארגון או החברה

מנתח מערכות מידע טוב, יידרש לכמה תכונות, שלא בהכרח קשורות לידע במחשבים או אפילו יכולת ניהולית. ניתוח מערכות מידע דורש ראיה מערכתית טובה. למשל: מנתח מערכות צריך לפענח את העץ הארגוני של חברה, ולהתאים לה מערכת מידע מבוזרת או מצומצמת.

כאשר הדברים עוברים את שלב ניתוח מערכות המידע, ומגיעים ליישום ולהטמעה, מנתח המערכות צריך להיות בעל כישורים תקשורתיים טובים, ורגישות: עובדים לא תמיד אוהבים שינויים וחידושים ומנתח המערכות יצטרך לטפל לפעמים בלא מעט התנגדויות. כך, כשאתם בוחרים יועץ מערכות מידע או מנתח מערכות, שימו לב ליכולות אלה שלו; יכול להיות שהן יעשו את הפרוייקט – או יפילו אותו.

התמחויות בניתוח מערכות מידע

כיום אפשר למצוע מנתחי מערכות מומחים בתחומים שונים, כמו: מערכות מידע בביטוח, ניתוח מערכות מידע בבריאות או ניתוח מערכות billing. האחרונות כוללות ניתוח מערכות כח אדם, מערכות בנקאות ומערכות שכר.

מנתחי מערכות אחרים, מתמחים הניתוח מערכות ניהול לקוחות, מערכות הספקה ומערכות תקשורת, ועוד. לכן, כשאתם פונים לייעוץ בקשר להתקנת מערכת מידע או מחשבו חדשה בארגון שלכם, או כאשר נראה לכם שאתם צריכים עדכון של מערכות אלה, בררו היטב, אם איש המקצוע שלפניכם הוא בעל מומחיות בתחום שלכם, מעבר לידע הכללי או הבסיסי שלו במערכות ניהול מידע בכלל.