ככל הנראה, מתישהו במהלך חייכם, נתקלתם או תתקלו בצורך בחתימת נוטריון עבור מסמך חשוב. למקרה שתהיתם מה זה בדיוק נוטריון, ניתן בפשטות לומר כי חתימתו של הנוטריון מאשרת בדרך כלל את מקוריותו של מסמך, את זהותו של החותם עליו ואת העובדה שהמסמך נחתם מרצונו הטוב והחופשי של החותם – כך על פי חוק הנוטריונים.

ישנם סוגים שונים נוספים של שרותי נוטריון, כמו אימות חיים, אישור תרגום, הסכמי ממון, צוואות ועוד. אלה הם העיקריים, שבהם נתקל בדרך כלל, כמעט כל מי שרוכש דירה או אנשי עסקים שמבצעים עסקאות.

מי רשאי להירשם כנוטריון? עורך דין שקיבל אישור ממשרד המשפטים ועמד בתנאים הקבועים בחוק הנוטריונים. מה בדיוק עושה נוטריון במסגרת תפקידו? מאמת מסמכים וחתימות. עו"ד יערי אלימלך, עורך דין ונוטריון, ירחיב עוד על הנושא בכתבה הבאה.

 ייפוי כוח נוטריוני – כיצד לבחור נכון


איפה למדת לימודי נוטריון?

למדתי באוניברסיטת בר אילן משפטים ומאז אני בתחום. אני עוסק בתחום משנת 1982, כלומר כבר 39 שנה. עשיתי קורס נוטריונים בשנת 1998 והוסמכתי לפעול כנוטריון ע"י משרד המשפטים.
 

מה מייחד אותך בתחום?

ראשית, יש לי הרבה ניסיון ורקע בתחום. הדבר מתבטא במיוחד בהשתדלות שלי לעשות עבודה מדויקת, שתחסוך מהלקוח עוגמת נפש והתרוצצות נוספת, אם מוצאים משהו לא תקין בייפוי הכח. בנוסף, אני יכול לקדם דברים מעבר לסטנדרט. לקוח שמגיע אליי - יודע שיקבל את השירות הכי מהיר ויעיל. לגבי צוואות והסכמי ממון, אם אני נדרש להכין ולערוך אותם ולא רק לאמת חתימות, כאן בא לידי ביטוי הידע והניסון שלי בתחומים אלה, באופן שמצליח לקלוע לצרכיו ולרצונו של הלקוח באופן מיטבי, העומד בדרישות החוק והפסיקה.
 

מה ההבדל בין נוטריון לעורך דין?

אלו שני דברים שונים, נוטריון הוא בעל תפקיד ציבורי מטעם המדינה. נוטריון הוא זה שמאשר מסמכים שונים לפי החוק. ניתנה לו הסמכות הבלעדית לאשר מסמכים, תרגומים וחתימות ולאף אחד אחר כולל עו"ד, אין את הסמכות הזאת. סמכותו מקבילה לסמכות בית המשפט, אשר רשאי גם הוא כמובן לאשר הסכמים וצוואות. לצורך קבלת הסמכות הזאת עוברים קורס קצר, אליו ניתן לגשת רק לאחר 10 שנות ניסיון כעו"ד (בעבר נדרש נסיון של 15 שנים). את ההסמכה נותן אגף מיוחד במשרד המשפטים, אשר גם מפקח על הנוטריונים ומוודא שהם עומדים בכללים של החוק והתקנות, אשר מסדירים בצורה מדויקת את סוגי האישורים והמסמכים ואת התשלום שהנוטריון נדרש לגבות עבור השרות.

הכללים הם מאד נוקשים, ועל הנוטריון מוטלת חובה לגבות את הסכומים שקבועים בחוק, לא יותר, אבל גם לא פחות, ומפקחים מטעם משרד המשפטים באים מדי פעם למשרדי הנוטריון לביקורת.

נוטריון בארה"ב ובעוד מדינות לא חייב להיות עורך דין. שם הוא פקיד ממשלתי, אבל לפי החוק במדינת ישראל נוטריון חייב להיות עורך דין. התפקיד לא קל ונושא באחריות גבוהה ולעיתים כנגד תשלום שכר של כמה מאות שקלים. נדרש הנוטריון לזהות את החותמים ולוודא את הבנת המסמכים על ידם, דבר הכרוך בהקדשת זמן ואחריות רבה, כך שבמקרים מסוימים, בתי משפט חייבו נוטריון במתן פיצוי של מאות אלפי ₪ בגין נזק שגרמו עקב טעות גסה בזיהוי. לכן גם מובן מדוע לא כל עורכי הדין מבקשים הסמכה כנוטריון, ויש לראות בתפקיד הזה יותר משום מתן שרות לציבור.
 

למעבר לכרטיס העסק של עו"ד יערי אלימלך לחצו כאן >>
 

מה זה ייפוי כוח נוטריוני?

ייפוי כוח נוטריוני זה אחד המסמכים שנוטריון יכול לאשר את החותמים עליו. לפי הסמכות שניתנה על פי החוק רק ייפוי כוח שמאושר על ידי נוטריון, מאפשר העברת סמכויות לביצוע פעולות מאזרח לאזרח, או מאזרח לחברה, כמו בנק, חברת ביטוח וכל גורם אחר. כלומר כל מי שרוצה למנות מישהו שיעשה בשבילו פעולה – חייב לעשות את זה באמצעות ייפוי כוח נוטריוני. ייפוי כוח לעורכי דין לא צריך להיות נוטריוני, אבל לגבי כל שאר הפעולות כמו בנקים שמחתימים אנשים או נותנים סמכויות מהלווים לבנק – החתימה חייבת להיות מאושרת ע"י  נוטריון.

 

ייפוי כוח נוטריוני

(צילום: ShutterStock)
 

איזה סוגים של ייפוי כוח קיימים?

יש ייפוי כוח לעורך דין, וזה מתקיים בין הלקוח לעורך הדין. בנוסף, יש ייפוי כוח בלתי חוזר או ייפוי כוח שנחתם על ידי נציג של חברה. לדוגמא, אם חברה צריכה לחתום על ייפוי כוח, הם מקבלים אישור מעורך הדין או מרואה חשבון של החברה בדבר מי שרשאי לחתום בשם החברה ולחייב אותה, ואותו אחד חותם על ייפו כוח בשם החברה. שזה בעצם חתימה של ייפוי כוח בשם גוף אחר.
 

כמה עולה ייפוי כוח נוטריוני, וממה מורכב המחיר?

מחירו של השרות הנוטריוני נקבע ע"י משרד המשפטים ומשתנה כל שנה בתחילת השנה האזרחית. המחירון נשלח לנוטריונים ע"י משרד המשפטים והם חייבים לפעול לפיו. המחיר מתעדכן לפי המדד ולכן לעיתים נוצר מצב שאין עליית מדד, או שישנה ירידה והמחיר אף יורד. כיום לדוגמא, אימות חתימה אחת על ייפוי כוח נוטריוני עולה 193 שקל כולל מע"מ, כל חתימה נוספת או כל העתק נוסף מהייפוי כוח כרוכה בתוספת של 77 שקל .

 מידי פעם מגיע מפקח מטעם משרד המשפטים ובודק שאכן לוקחים את המחירים הנכונים. אסור גם לקחת פחות כי זה מחיר שנקבע על ידי החוק וישנה רשימה סגורה של מקרים שבהם ניתן לתת הנחה, או לפטור לגמרי, כמו במקרה של אישור לנוטריון אחר.
 

מי זקוק לשירות של ייפוי כוח נוטריוני?

כל מי שרוצה לתת ייפוי כוח למישהו אחר, עבור המשפחה שלו, בנקים, חברות, שותפים בעסקים. שותף שנוסע לחו"ל וצריך למנות מישהו שיחתום במקומו – עליו להסמיך מישהו אחר לחתום בשמו באמצעות ייפוי כוח נוטריוני.
 

מה התוקף של ייפוי כוח כללי נוטריוני, והאם ניתן להאריכו?

התוקף של ייפוי כוח כללי נוטריוני הוא ל-10 שנים. זה אומר שלאחר 10 שנים צריך להחתים מחדש. יש ייפוי כוח בלתי חוזר נוטריוני, שאינו מוגבל בזמן. כשאדם עושה עסקה ובמסגרת העסקה, לאחר קבלת התמורה, הוא נותן לרוכש ייפוי כוח. בכדי שהזכויות של הקונה לא יפגעו, ייפוי הכוח הוא בלתי חוזר, הוא קיים לעולם ואי אפשר לבטל אותו.


עו"ד אלימלך יערי

(צילום: באדיבות עו"ד יערי אלימלך)
 

כל המידע הניתן על ידי אינו בא להחליף ייעוץ משפטי פרטני ואינו מחייב.

עו"ד יערי אלימלך הוא עורך דין ונוטריון, כל המידע במאמר מטעמו בלבד.

 

למעבר לכרטיס העסק של עו"ד יערי אלימלך לחצו כאן >>