נדל"ן: מה נכלל במושג זה ומה המשמעות שלו לכלכלה?

נדל"ן פירושו 'נכסי דלא ניידי', כלומר נכסים שאין אפשרות להזיז או להעביר אותם. שלא כמו תכשיטים או יצירות אמנות, אי אפשר להעביר דירה או מגרש ולכן אלה נכנסים לסיווג זה. בישראל של שנות ה- 2000, האוכלוסייה הולכת וגדלה, ובאזורים רבים של הארץ אין מספיק דירות ובתים כדי לענות על הביקוש למגורים. מצב זה יוצר עליות במחירי הנדל"ן (ברוב האזורים בארץ), דבר שכולנו מכירים וחווים על בשרנו. 
אם רוצים לקנות נכס למטרות השקעה, כלומר לקנות אותו בזול ולייצר רווח במכירה, חשוב לעשות את הדברים בצורה נכונה. לדוגמא, להתייעץ עם שמאי מקרקעין ולאתר דירה (או כל סוג נדל"ן אחר) שמחירו יחסית לשוק נמוך, או שיש בו פוטנציאל להשבחה; לשיפור הנראות שלו, להגדלה, חלוקה למספר נכסים וכו'. 
מלבד מצב הנכס, יש תמיד לקחת בחשבון את נושא המימון של הרכישה, מיסים שונים שחלים עליה ועל ההשבחה של אותה דירה וכו'. ייעוץ כלכלי  מסוג זה יכולים להעניק למשל רואי חשבון וגם לעיתים עורכי דין מקרקעין. 

 

גם אם אתם מחפשים לקנות נכס להשקעה וגם אם אתם עומדים לבנות בית חדש, פנו לחברת נדל"ן שתסייע לכם לעשות את הבחירה החכמה 

 

מהי השבחת דירה?

כדי להבין את המושג הזה, ניקח למשל דירה ישנה, בת שני חדרים בתל אביב, בשטח של 75 מ"ר. בעבר, בשטח שכזה היו אדריכלים מתכננים דירות שני חדרים, לעיתים עם מרפסת גדולה ושטחי מבואה או "הול". כיום לא מבזבזים יותר שטח על מבואה או מטבחים סגורים, כך שבחלוקה מודרנית ויעילה של דירה כזו, אפשר לייצר ממנה דירת שלושה חדרים נעימה. 
ברור לכל שדירה כזו תהיה שווה יותר מדירת שני חדרים: הן למכירה והן למשל להשכרה (היא תתאים יותר לזוג או לשני שוכרים). מראה של דירה שחולקה מחדש יהיה גם אטרקטיבי יותר וקל יהיה יותר למכור או להשכיר אותה; השוו למשל דירת שלושה חדרים מיושנת, בה המטבח סגור והחדרים קטנים, לדירת שלושה חדרים מודרנית, עם סלון ומטבח מחוברים ואולי גם גדולים יותר. 
השבחת דירה ניתן לעשות בכלים שונים ובצורות נוספות, מלבד חלוקה או ארגון מחדש של השטח. למשל, אפשר לפתוח בה מפתחים גדולים יותר או לשנות את כיוונה, כך שהיא תצפה לנוף ולא אל רחוב. אפשר לסגור מרפסת או שתיים ובכך להגדיל את הסלון וניתן גם לעשות שינויים שהם נטו עיצוביים:
במונח "שינויים עיצוביים" אנחנו מתייחסים לשינוי פלטת הצבעים בדירה – לרוב לצבעים מוארים יותר, עם אלמנטים מודגשים בצבעים בולטים (בניגוד לקירות הכהים של פעם). יש מי שמרימים את הרצפה ומחליפים אותה לרצפת קרמיקה או מדביקים רצפה חדשה וכו'. 
שינויים אחרים כוללים שיפוץ מלא או חלקי: החלפת כל המטבח וחדרי האמבטיה והשירותים ושדרוג של כל הכלים הסניטריים, שדרוג של אמצעי התאורה והתאמת מערכת החשמל והתקשורת הביתית לדרישות מכשירי החשמל המודרניים: יותר כח, יותר נקודות כח וכו'. 

 

איך קשור אדריכל בתהליכי השבחת דירה?

ראייה אדריכלית חשובה מאוד בחלוקת דירה או הרחבה שלה, במידה וניתן לעשות זאת. ארכיטקט טוב ידע לחלק את השטחים בדירה בצורה נכונה ומודרנית, גם תוך התחשבות בדרישות הרשות המקומית, רישיונות בנייה וכו'. הוא גם יוכל לסייע בנושא של הוצאת אותם רישיונות, במידת הצורך וקבלת אישורי בנייה.
גם אם לא מחלקים מחדש את חללי הדירה או הבית, עדיין כדאי מאוד להתייעץ עם אדריכל, או לפחות מעצב פנים: החלפת פלטת הצבעים בבית, שינויים ברצפה ובקירות וכמובן שגם עיצוב מחדש של המטבח והאמבטיה. יש אדריכלים שעוסקים גם בתכנון פנים, וכדאי לנצל את המומחיות שלהם בנושא.

 

כמה זמן אורכת השבחת דירה ממוצעת?

קשה קצת לענות על השאלה הזו, כיון שהיא תלויה בגורמים שונים ורבים, לדוגמא:
מה מצב הדירה להשבחה? איך ומתי היא נבנתה (קשור באיכות הבניה וטיב הקירות)? האם רוצים או צריכים לבנות בה ממ"ד כדי להשביח אותה? מה צריך בכלל להיות היקף הבנייה החדשה או השיפוץ? 
כללית ניתן לדבר על מספר חודשים – בין חודשיים-שלושה לשדרוג בסיסי שכולל צבע, רצפה וחדרי שירותים ואמבטיה וכן מטבח. מעבר לכך, אם מדברים על תכנון וארגון מחדש של החלל הפנימי, ניסור קירות והתקנת צנרת חדשה בכל הבית, מדובר בחצי שנה ויותר.