קיימים מספר אירועים או תנאים, בהם לווים מבקשים לקחת משכנתא; לשעבד את הנכס שלהם כערבון להחזרת ההלוואה לקנייתו: האירוע המוכר ביותר הוא קניית דירה או בית, והשאר הם אירועים כמו שיפוצים, קניית נכס שני או צורך אחר.

ואכן, קיימת הלוואת משכנתא לשם קניית דירה וקיימת הלוואה משכנתא לכל מטרה. ההבדל הוא בין השאר בשיעורי הריביות, משך ותנאי ההחזר, והמשותף הוא כמובן שיעבוד הנכס לבנק: העמדתו כערבות לפרעון ההלוואה.

מחפשים משכנתאות? היכנסו עכשיו לעסקים באתר b144 >

מחפשים יועץ מס? היכנסו עכשיו לעסקים באתר b144 >

האם אתם מפחדים מלקיחת משכנתא?

זוגות צעירים וגם אנשים מבוגרים פוחדים לקחת על עצמם את ההתחייבות שבלקיחת משכנתא. אף אחד מאיתנו לא רוצה למצוא את עצמו ברחוב אם חלילה קורה אירוע בלתי צפוי, והוא או היא לא יכולים לעמוד בהחזרי ההלוואה. מהסיבה הזאת ומסיבות נוספות, יש לתכנן את לקיחת ההלוואה בצורה נכונה וטובה ולהסתכל אפילו קצת על חצי הכוס הריקה:

קחו יועץ משכנתאות אובייקטיבי ובלתי תלוי:

אלא אם כן אתם עובדים בבנק למשכנתאות (וגם אז – אתם עובדים בבנק למשכנתאות שלכם...) אתם לא ממש יודעים מה קורה בשוק, מה הכי נכון ומה הכי נכון עבורכם. יש הרבה טריקים ושטיקים ולא פחות מזה גם דברים פשוטים, שיכולים לחסוך לכם אלפי שקלים ועשרות אלפי שקלים בטווח הארוך. התפקיד של יועצי משכנתאות טובים הוא להכיר את אלה – והיטב.

לא לקפוץ מעל לפופיק:

הכלל הראשון הוא לקחת הלוואה בגובה שתוכלו להחזיר. לא רק בטווח הקצר, המיידי, שבו אתם עובדים כברמנים מצליחים עם הכנסה פנויה של 10,000 ש"ח בחודש, אלא עם הסתכלות קדימה, ליום שבו יהיו לכם שני ילדים ותצטרכו כמה שקלים פנויים גם לדברים אחרים – בלתי צפויים.

אל תתפסו לאמירות קסם של "בעלי נסיון"

"רק ריבית קבועה"... "מבוססת פריים"... בדקו מה נכון עבורכם ולא מה שנכון עבור החברים/דודים/מכרים שלכם.

בדקו על מה מבוססת ההכנסה שלכם:

האם אתם עובדים במקום עבודה שבו יש בונוסים שנתיים? האם יש לכם קרן השתלמות או שצפויה ליפול עליכם ירושה? אלה יכולים להשפיע לא מעט על אופי מסלול המשכנתא שמתאים לכם ועל מבנה ההחזרים, כולל פרעונות מוקדמים.

ריבית משתנה? 

אם אתם לוקחים משכנתא בריבית משתנה, ביחרו במסלול שבו השינוי נעשה במרווחים גדולים ככל האפשר.

מעוניינים בהלוואות? היכנסו עכשיו לעסקים באתר b144 >

מסלולים לא צמודים רצוי לקחת לטווחים ארוכים יותר

פריים או הלוואה קבועה, לא צמודה, יש לקחת לתקופות ארוכות, כדי שעליית הריבית על החזר החודשי תהיה הנמוכה ביותר.

משכנתא ללא הון עצמי

ככלל, בנק ישראל לא מתיר להעניק הלוואה שכל-כולה תלוי בנכס אחד. אבל אתם תמיד יכולים לשעבד עוד נכס, כדי להגיע ל- 100% מימון לרכישת נכס אחד.

אל תהיו אמוציונליים

אל תרוצו להחזיר הכי מהר את ההלוואה, רק "כדי להפטר מזה". זו טעות שעלולה לעלות לכם כסף רב. הקשיבו ליועץ משכנתאות טוב או למי שההגיון מוביל אותם.

לא רק בבנק

היום ישנם גופים שונים שיכולים לתת משכנתא, וביניהם גם חברות ביטוח. אלה מבססות את ההלוואה שלהן על הון עצמי זמין ולכן הריביות שלהן מעט טובות יותר מאלה של הבנקים. זאת, במיוחד בתקופות של ריביות גבוהות.

השאירו תמיד קצת כסף בצד

וזה נכון בכלל לחיים. חסכון למקרי חרום – טיפולים רפואיים, נזקי גוף או רכוש – הוא א-ב של כלכלת משפחה נבונה. כסף נזיל כזה ייאפשר לכם להמשיך בהחזרי המשכנתא בצורה קבועה וטובה ולא להסתכן בתשלום חסר או הוראת קבע שחזרה...