השתלת שיניים הופכת בשנים האחרונות יותר ויותר מקובלת, שכיחה ואפילו פחות מסובכת. עד כדי כך היא שכיחה, שהיא החליפה במקרים רבים של שיקום הפה, את השימוש בכתרים, ובוודאי שאת השימוש בשיניים תותבות. 

 

השתלת שיניים מקבעים בפה בורג, שעליו מלבישים את השן (כתר). 

התהליך מצריך מומחיות, וברוב המקרים מעורב בו רופא מומחה חניכיים, בגלל הצורך בהכנת ופתיחת החניכיים להשתלת הברגים עליהם מתלבשת השן החלופית, תפירה עד שהמקום מוכן להשתלה, פתיחה חוזרת שלהם ותפירה בגמר התהליך. ואלה השלבים המקובלים בהשתלת שיניים:
המטופל מגיע למרפאת השיניים והרופא בודק אותו בדיקה ראשונית. הוא מעריך את מצב השיניים, מבקש להבין מהמטופל למה הוא מצפה מהתהליך עצמו ומה הוא מבקש לקבל, ואז שולח אותו – ברוב המקרים – לצילום CT של השיניים.
צילום זה, להבדיל מצילום רנטגן רגיל, הוא צילום מדויק מאוד, מקיף וכזה שנותן תמונה טובה לא רק על מצב השיניים, אלא גם על מצב הלסתות: מה קורה מבחינת צורת הלסת, הצפיפות של העצם והיציבות שלה ועוד. 
קיום עצם בצפיפות עצם טובה הוא פרמטר הכרחי להצלחת ההשתלה. למה זה? כיון שאם אין עצם או שהצפיפות שלה לא טובה, לא ניתן לקבע את הבורג שנושא את השן המלאכותית בלסת, והיא תתפרק או תזוז ממקומה לאחר זמן קצר.
האם אפשר לוותר על צילום CT? לפעמים אפשר. הצילום חיוני במקרים רבים, אבל לא תמיד הכרחי. הדרישה תלויה מאוד ברופא השיניים ובמה שהוא או היא מחליטים. 

 

לאחר הבדיקה, מה קורה?

אם יש מספיק עצם במקום ההשתלה, פותח הרופא פתח צר בחניכיים במקום הדרוש להשתלה. הוא מחדיר  את הבורג לעצם, וסוגר את המקום בתפר, כאשר הוא משאיר מקום להווצרות "פלאפ" שיעטוף את השן שתגיע. 
לאחר הזמן שדרוש לבורג להתקבע ולחניכיים לקבל את הצורה הדרושה לשן, הרופא פותח את החניכיים מחדש, מרכיב את השן שהכינו עבורו ותופר את המקום. כעת למעשה יש במקום שן מושתלת. 

 

הדמיה של השתלת שיניים ממוחשבת

 

אז במה שונה שיטת ההשתלה הממוחשבת, מהשיטה הרגילה?

בכמה נקודות:

שלב התכנון

בהשתלת שיניים רגילה, הרופא הוא זה שמחליט כיצד תתבצע ההשתלה בפועל: היכן הוא אמור להכניס את הברגים, באיזה מרווח ובאיזו זווית, ואיך הוא צריך להרכיב את השן על הבורג, בסופו של כל התהליך. 
בהשתלת שיניים ממוחשבת – או בשמה הנכון יותר "השתלת שיניים מונחית מחשב" – כל הדברים האלה נקבעים על ידי מחשב. בצורה הזאת מובטח מרווח אופטימלי בין השיניים החדשות לשיניים קיימות, מיקום מעולה ביחס למישור השיניים (החלק הקדמי של הפה) ובסופו של דבר עולה הסיכוי להשתלה מוצלחת, עם תוצאות טובות לאורך זמן.

ההשתלה עצמה:

בתהליך הרגיל, הרופא חותך את החניכיים ומחדיר את הבורג למקומו בצורה ידנית. ככל שהוא מיומן יותר וותיק יותר בתחום, ככל שהציוד שלו איכותי יותר וככל שהיד שלו יציבה יותר, הביצוע בשטח תואם לתוכניות המקוריות. 
העניין הוא שכאן אנחנו תלויים ביד של רופא. ומה קורה אם היא רעדה לפתע או זזה? מה קורה אם הרופא קצת פחות מיומן? 
השתל לא יהיה ממוקם במקום הנכון, המתוכנן, ואולי אפילו לא יוחדר בזווית המתאימה. מסיבות אלה הוא לא יהיה מוצלח, והשן החדשה תהיה רגישה יותר ואולי תתחכך בשיניים סמוכות ותגרום אפילו נזק.
בהשתלה מונחית מחשב, לוקחים את צילום ה- CT ומכינים על פיו תבנית של הלסת שבה יש חורים במיקום בו יש להשתיל את השיניים. 
החורים הם למעשה צינורות קטנים שדרכם מחדירים את הבורג ללסת. לצינורות האלה יש הזווית הנכונה להשתלה, כך שהרופא חייב להחדיר את הבורג במיקום הנכון ובזווית הנכונה. 
דבר נוסף שצורת השתלה זו חוסכת, הוא חתך ופתיחה רחבה של החניכיים ויצירת אותו מקום ו"פלאפ" שנועד לעטוף את השן החדשה בסוף התהליך. ההשתלה עצמה לוקחת לכן פחות זמן במרפאה עצמה, ההחלמה ממנה קצרה יותר והתהליך כולו כואב הרבה פחות. 
ביצוע השתלה ממוחשבת מאפשר אפילו לקבל את הכתר (השן המלאכותית) כבר ביום ההשתלה, מה שמעניק גם כן חיסכון במפגשים במרפאה ובזבוז זמן.

צריכים לעשות השתלת שיניים או טיפול אחר? מחפשים מרפאת שיניים טובה? מצאו אותה בקלות בקטגוריית מרפאות שיניים באתר B144.