השלמת שן שבורה - קדמית או אחורית - היא תהליך חשוב מבחינה אסתטית ורפואית-בריאותית כאחד. כיצד מתבצע התהליך? באילו חומרים? מה העלויות הכרוכות בכך? התשובות - כאן.

בניגוד למה שרבים חושבים, גם אם ילד שובר שן חלב, או שנעקרת שן חלב, יש לטפל בה. במידה רבה, שיני החלב מגנות ושומרות על השיניים הקבועות שעדיין לא בקעו ו'שומרות' על המיקום המיועד להן בחיך. אם הן נופלות שלא בזמן, עלולה להיווצר בעיה.

 

השלמת שן שבורה – חשיבות רפואית ואסתטית

שיניים עלולות להישבר במספר צורות, והנזק לשן יכול להיות רב או מועט, קריטי או אסתטי בלבד.

הדבר החשוב ביותר במקרה של חבלה ושבר בשן, הוא להגיע למרפאת שיניים ולעשות זאת בדחיפות ומהר ככל האפשר. מומחים בשיקום הפה אומרים ששיקום שיניים, כולל תיקון שן שבורה, מתחיל מהרגע שבו השן נשברת: ככל שהאבחון והטיפול יהיו מהירים יותר, כך תהיה השלמת שן שבורה טובה ונכונה יותר.

מלבד החשיבות האסתטית – ואף אחד לא אוהב לחייך עם חצאי שיניים – פגיעה ושבר בשן יכולים לגרום למחלת שיניים, לריקבון ולנפילת יתרת השן. חשוב שרופא שיניים יוודא שהשן יציבה במכתשית – המקום בו היא "יושבת" – ויבדוק מה מידת הנזק.

 

מהם הנזקים האופייניים שנגרמים משן שבורה?

אפשר לחלק את הנזקים לשני סוגים: אסתטי ותפקודי.

מבחינה אסתטית, מראה של שן חצויה או פגועה הוא לא מראה יפה. בנוסף, השן עלולה לקבל גוון או צבע לא רצוי בגלל חשיפה של החלק הפנימי שלה, צבעה יתכהה והיא תראה "מתה".

מבחינה תפקודית, תפקוד שן שבורה אינו תקין: חיתוך המזון או הלעיסה אינם נוחים ולכן מי ששבר את השן מתחיל ללעוס אחרת או לנגוס במזון בצורה שונה. דבר זה משנה לחלוטין את תפקוד הפה, מעמיס על חלק מהשיניים ושוחק אותן יחסית יותר, גורם לכאבים בשרירי הפה, ועוד.

שיניים שבורות עלולות לכאוב יותר: הן עלולות להיות רגישות יותר לחום וקור, למשקאות חומציים (יין או מיצים שונים) ובסופו של דבר עלול להידרש גם טיפול שורש לשם ריפוי הפה.

 

מהן השיטות להשלמת שן שבורה?

באופן עקרוני קיימות שלוש שיטות עיקריות להשלמת שן שבורה:

  • השלמת שן שבורה באמצעות ציפוי חרסינה (למינייט)
  • השלמת שן שבורה בשימוש בחומר מרוכב (קומפוזיט)
  • השלמת שן שבורה באמצעות כתר

 

בחירת גוון לשן

נשברה לכם השן? טפלו בה עוד היום ותהנו מלילה שקט. הקליקו ובחרו מרפאת שיניים 

 

שתי השיטות הראשונות להשלמת שן שבורה – חרסינה וקומפוזיט:

שתי השיטות הללו מתאימות למצבים בהם אין פגיעה במוך השן; החלק הפנימי, ה"חי" של השן.

השלמת שן שבורה על ידי ציפוי חרסינה היא השיטה היקרה והמסובכת ביותר, אך היא נותנת את התוצאות הטובות ביותר. היא מאפשרת השלמה בצבע הטוב והקרוב ביותר לשן הקיימת ולכן היא השיטה המועדפת בשיקום של שן קדמית שנשברה.

שיטה זו דורשת את המומחיות והמיומנות הגבוהות ביותר, הן של הרופא שמבצע את ההשלמה והן של טכנאי השיניים, שמכין את חלק השן המלאכותי ואת ציפוי החרסינה שאותו מדביקים לשארית השן הקיימת.

השלמת שן שבורה באמצעות חומר מרוכב – קומפוזיט – היא השיטה הפשוטה ביותר ומתאימה מאוד למקרים בהם השבר בשן הוא שבר פשוט יחסית או סדק. הדיוק בגוון הוא לא הדיוק הרב ביותר והחומר גם עמיד פחות מחרסינה שמשמשת להשלמת שן שבורה.

בגלל שהיא לא מאפשרת התאמה מוחלטת של הצבע, מעדיפים להשתמש בה במידת האפשר רק לשיניים אחוריות או כאשר הנזק הוא ממש קטן.

 

השלמת שן שבורה באמצעות כתר

בשיטה זו משתמשים כאשר השבר גדול או נרחב (או כאשר יש פגיעה במוך השן), הן בשיניים קדמיות והן בשיניים אחוריות.

הכתר חובק את השן שנותרה ומגן עליה, ומאפשר למעשה תפקוד מלא של הפה גם במקרה של נזק גדול, כאמור. השלב הבא, אחרי כתר, הוא למעשה עקירה של השן והשתלת שיניים.

 

מהם המחירים הנהוגים בתיקון שן שבורה?

השלמת שן שבורה, הוא תהליך ממושך ולא זול. מחיר של ציפוי קומפוזיט לשן בודד עשוי להיות 500 - 700 ש"ח, אבל מחיר ציפוי למינייט עלול להגיע לכדי 3,000 ש"ח.

מחירו של כתר חרסינה בסיסי יהיה בערך 1,500 ש"ח בעוד מחירו של כתר זירקוניה יהיה כפול מכך ויותר. אם בדרך עוד דרוש טיפול שורש, העלויות גבוהות עוד יותר.

למציאת רופא שיניים מקצועי ומוסמך באזור שלכם, העזרו באינדקס העסקים של בזק 144.