תנורים ואמצעי חימום חשמליים עולים כסף וצורכים חשמל, ובסופו של דבר הדברים האלה מתבטאים בחשבון החודשי. מצד שני, הימנעות מחימום הבית, בעיקר בקרב קשישים ותינוקות, עלולה להיות מסכנת חיים.  בחירה נכונה באמצעי החימום תבטיח חימום בטוח בעלות סבירה, אך יותר מזה:
הקפידו על בידוד טוב של הבית, סגירת דלתות לחדרים שאין בהם שימוש והקטנת החלל שיש לחמם.  כל זאת, תוך הקפדה על שמירת חלון אחד פתוח במקצת, לאוורור הבית. 

 

בטיחות בשימוש

אמצעי החימום הביתיים שנחשבים בטיחותיים הם אלה שאין בהם גופי חימום גלויים. רדיאטור שאינו מבוסס על שמן יהיה בטוח יותר מתנור ספירלה. מזגן יהיה בטוח יותר לשימוש מכל השאר, גם בגלל שהוא מותקן בגובה, וכו'. 
המלצה: התאימו את סוג התנור למשתמש, ליכולת שלו או שלה להשתמש בו בצורה מבוקרת ונכונה ואם צריך להעביר אותו מחדר לחדר, כמו שנראה בהמשך. 

 

גופי חימום שונים

מבחר גופי חימום לכל צורך ומטרה תמצאו אצל משווקים מומלצים באתר B144

 

עלות הרכישה וההתקנה הראשוניות

כמעט כל מכשירי החימום הקבועים יהיו יקרים ממכשירי החימום והתנורים הניידים. מזגן עולה יותר כסף מרדיאטור, גם בגלל שיש להתקין אותו. מצד שני, הוא יכול לשמש אותנו גם בקיץ, לקירור. מערכות חימום תת רצפתי מעניקות תחושה מאוד נעימה בבית, אבל ההתקנה שלהן יקרה מאוד וההוצאה על שימוש בהן יקרה עוד יותר. לעיתים, במקומות קרים במיוחד, אין ברירה אלא להשתמש במערכות אלה (יכולת החימום של מזגן צונחת בטמפרטורות סביבה קרובות ל- 0 מעלות).

 

עוצמת גוף החימום

עוצמת גופי חימום חשמליים נמדדת בוואטים ומסומנת באות W. ככל שגוף החימום עוצמתי יותר, ההספק שלו גבוה יותר. כך תראו למשל תנורים שמותקנים בהם גופי חימום בעלי צריכה של 800 וואט או 1,000 וואט, וכו'. זכרו שככל שהספק גוף החימום גדול יותר, כך הוא צורך יותר חשמל. 
אם אתם מחממים שטח או חלל קטן – חדר עבודה, למשל, או חדר שירותים – כדאי להסתפק בתנור בעל הספק יחסית נמוך, אך בעל יכולת פיזור חום טובה. מזגנים קטנים הם פתרון מעולה לחדרים וחללים קטנים, במיוחד בגלל שהם שקטים ובזכות צריכת אנרגיה יחסית נמוכה יחסית ליכולת פיזור החום.

 

יעילות אנרגטית

בשנים האחרונות מדברים יותר ויותר על חיסכון באנרגיה ושימוש מושכל בחשמל, בכל אביזרי החשמל הביתיים שנמצאים בחנויות מוצרי חשמל. מדובר על מכונות כביסה, מדיחים וגם, כמובן, על אמצעי חימום הבית. כל אלה מתווים היום ומסומנים על פי צריכת האנרגיה היחסית שלהם, או על פי מה שמכונה היעילות האנרגטית שלהם. 
יעילות אנרגטית תלויה בכמה גורמים. היא מדברת בין השאר על האפשרות לשלוט באמצעי החימום על ידי תרמוסטט, כמו זה שמותקן בהרבה תנורי חימום רדיאטורים, למשל, או ביכולת לפזר חום בצורה יעילה, כמו במפזרי חום. כדאי לבחור את המוצר שאתם קונים, אם אפשר, על פי היעילות האנרגטית שלו.

 

איש מבוגר מחמם את ידיו מעל רדיאטור

 

 

יכולת פיזור החום

דיברנו על הנושא הזה מאוד בקצרה בסעיף על אודות עוצמת גוף החימום, אך שווה להדגיש את הנושא יותר: ייתכן בהחלט שיהיו לכם שני מוצרי חשמל בעלי אותה צריכת חשמל או הספק חשמלי או אפילו יעילות אנרגטית דומה. שווה יהיה יותר לרכוש את המוצר שיכול להפיץ את החום למרחק רב יותר, בעזרת מאוורר שמותקן בו. 
יכולת פיזור החום של תנורון בעל מאוורר, כמו מפזר חום, תהיה טובה יותר משל רדיאטור, אך נמוכה מזו של מזגן. מצד שני, הוא יהיה רועש יותר ופחות יעיל מבחינה אנרגטית. אז למה לא לקנות תמיד מזגן או מפזר חום?
בגלל ששני האמצעים הללו נחשבים כאלה שמייבשים את האוויר, יותר מאמצעי חימום סטטיים, כמו רדיאטור או תנור אינפרא (תנורים בעלי גופי חימום כמו ספירלות או קוורץ). הם פחות מתאימים לכן לחימום חדרי תינוקות וחדרי שינה, במיוחד של מי שרגישים לנושא. 

 

אמצעי חימום ניידים לעומת נייחים

לעיתים קרובות חשובה מידת הניידות של התנור שבו אתם משתמשים. זה נכון בעיקר בדירות סטודנטים או דירות שכורות, אבל גם כאשר התקציב הראשוני לרכישת המכשיר הוא נמוך. מבחינה זו יש היום אמצעי חימום ניידים טובים, שכדאי לשקול רכישה שלהם. את רובם כבר הזכרנו למעלה, אבל המצטיינים בתחום הזה (גם אם אינם יעילים במיוחד בפיזור החום) הם הרדיאטורים.

 

אולי יעניין אותך: