הכנת פלאפל לא דורשת תואר שלישי במדע טילים או בפיסיקה. אין כאן גם הרבה סודות או חוכמה. מדובר בסופו של דבר באוכל רחוב מהיר – יחסית מזין – שכל אחד יכול להכין בבית. דוכני פלאפל פופולריים מתהדרים כל אחד במתכון שלו, אבל המתכון לפלאפל ביתי שמיד נביא כאן יהפוך אתכם לאנשי פלאפל מדופלמים.

כמו שכתוב במבוא, המנה מקורה ככל הנראה במצרים. שם הכינו אותה לראשונה המצרים הקופטים: נוצרים בעלי היסטוריה ארוכה מאוד, שמאמינים שראשוני המאמינים היו בכלל צמחונים. במצרים מכינים את הפלאפל מפול וקוראים לו "טעמייה" והוא מוגש בצורת קציצות גדולות יחסית, שנמכרות בעגלות רוכלים, בכל מקום ופינה.
 

למה מכינים את הפלאפל הישראלי מחומוס ולא מפול?

בישראל יש הרבה יהודים שסובלים ממחסור תורשתי באנזים מסוים, וחשיפה לפול עלולה לגרום לכך שתאי הדם האדומים שלהם ייהרסו, ותופיע אצלם אנמיה (חוסר בכדוריות דם אדומות) שעלולה לגרום להם למוות. בקרב יהודים בישראל הפגם נפוץ בעיקר בקרב יוצאי צפון עיראק, מרוקו וכורדיסטאן ויש גם תימנים, פרסים וגיאורגים שזיהו אצלם את הפגם. 

בשנות הצנע ולאחר מכך, כאשר היה צריך לספק עבודה לעולים רבים, פתחו לא מעט דוכני פלאפל, עבור עולי תימן. הפלאפל התימני הפך פופולרי מאוד בעיקר בגלל שהוגש בפיתה עבה ורכה – המצאה של אותם מפעילי דוכנים תימנים – אבל הוא היה מוכן מחומוס, שלו לא היו העולים רגישים. 

בכל מקרה, מי שמבקר במצרים או מכין פלאפל מפול, יגלה שהוא ירוק יותר ומתובל יותר מזה שלנו.

 


 

מה יש בפלאפל?

עקרונית? חומוס ותבלינים, בתוספת עשבי תיבול שונים ומעט סודה לשתיה, להתפחה, זהו. בארץ יש לא מעט דוכנים שמשתמשים בלחם בתוך התערובת שלהם ובפולי סויה, במקום חומוס (הם זולים יותר ומהירים יותר לשימוש). בבית, אין שום סיבה שבגללה תשתמשו במשהו שלא אמור להיות בקציצות.

קשור: איך להכין פסטה עגבניות
 

מתכון לפלאפל בפיתה

 


מתכון לפלאפל ביתי מעולה

מרכיבים לפלאפל ביתי

  • ½ ק"ג של גרגרי פלאפל מהזן הקטן (הגדול משמש להכנת חומוס)
  • כף או שתיים של קמח או קמח חומוס
  • בצל קטן, קצוץ
  • כמה ענפי פטרוזיליה וכמה ענפי כוסברה (לא חובה)
  • שלוש או ארבע שיני שום מעוכות
  • כפית וחצי מלח
  • 2 כפיות כמון
  • ½ כפית אניסון (מי שרוצה טעם אניס – מאוד אהוב במטבח הערבי. יש בחנויות תבלינים מזרחיות; לא חובה)
  • פלפל שחור ופלפל צ'ילי לטעם – אתם יכולים להכין חלק מהתערובת בלי צ'ילי וחלק עם ולקבל "פלאפל בטעמים".
  • שמן נייטרלי לטיגון עמוק: קנולה, חמניות, סויה (לא שמן זית, שהוא בעל טעמים חזקים מדי)

 


איך להכין פלאפל ביתי

  1. משרים את הפלאפל למשך הלילה או כ- 12 שעות במים
  2. לאחר ההשריה מסננים ומעבירים את החומוס למעבד מזון. טוחנים חלקית בלבד ואז מוסיפים את שאר המרכיבים וממשיכים לטחון עד לקבלת מאסה אחידה, גרגרית-גסה ולא דקה מדי. 
  3. אם טחנתם יותר מדי והמאסה עדינה, תצטרכו כנראה להוסיף 1/8- 1/4 כפית סודה לשתייה, כדי לקבל מרקם תפוח ואוורירי. 
  4. משאירים את התערובת לנוח כחצי שעה או שעה במקרר. לפני ההכנה, מוציאים אותה מהקירור.
  5. מחממים שמן על אש בינונית-גבוהה (לא גבוהה מאוד), צרים כמה כדורים מהתערובת ומטגנים. 
  6. טועמים ומתקנים תיבול, אם רוצים. 

איך להכין פלאפל ביתי


אם הכול עובד ועובר בשלום, מעולה. אם הכדורים מתפרקים, אפשר להוסיף קצת קמח או קמח חומוס, להחזיר למקרר ולהניח לתערובת לספוח עוד נוזלים ולהתמצק מעט. אם הכדורים יוצאים דחוסים מדי, הוסיפו מעט סודה לשתיה, ערבבו היטב ונסו לטגן שוב. 

שימו לב שהשמן יהיה חם מאוד אבל לא חם מדי. שמן רותח, על גבול השריפה שלו, יגרום לו להתחמצן מהר ולהיהרס והכדורים שלכם יצאו שרופים. שמן לא חם מספיק יגרום להתפוררות של הכדורים והם גם יצאו ספוגי שמן ולא טעימים.

 

איך מגישים פלאפל?

איך שאוהבים. בפיתה עבה, עם או בלי חומוס, עם הרבה טחינה חמצמצה, סלט ירקות טרי וחמוצים. כרוב כבוש הוא אולי ה'חמוץ' הכי מתאים לפלאפל – נסו בעצמכם!

עשינו לכם חשק למנת פלאפל טעימה ומשביעה? הקליקו כאן ומצאו דוכן פלאפל מומלץ וקרוב. אין לכם כח להכין פלאפל? מעדיפים לאכול בחוץ? היכנסו לקטגוריית המסעדות שלנו.