אחת המסעדות הכשרות שעלתה לכותרות במאי 2012 הגיעה לשם לא בזכות האוכל שלה והיא גם כלל לא נמצאת בישראל: מדובר על מסעדת Nonna Betta ברובע היהודי של רומא שבה ביקר מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג שעל פי הדיווחים לא השאיר טיפ לצוות המסעדה.

מן הסתם רובנו לא יכולים לאכול במסעדות שאדון צוקרברג יכול להרשות לעצמו, אך מגוון האפשרויות בישראל לאכול "כשר" במסעדות הוא גדול מאוד וכיום גם איכותי מאוד.

בין אם אתם שומרי כשרות שמעדיפים שלא לאכול במסעדה כשרה אלא במסעדה כשרה למהדרין ובין אם אתם לא יודעים מהו ההבדל בין שני סוגי הכשרות, במדריך הבא ניתן פרטים שימושיים לגבי שני סוגי מסעדות אלו.

מסעדות כשרות ומסעדות כשרות למהדרין

  • מה ההבדל בכלל? עבור אלו שאינם דתיים אך צריכים לבחור מסעדה כשרה שתתאים לאורחים או קבוצת סועדים מסוימת, חשוב לדעת מה ההבדלים בין מסעדה שהיא "רק" כשרה למסעדה שמחזיקה בתעודת כשרות שהיא גם כשרה למהדרין. באופן כללי אין ממש הגדרה רשמית של מה זו כשרות מהדרין, אך המקובל לגבי כשרות מהדרין שזו כשרות מחמירה יותר ממנהגי הכשרות של עדה כלשהי או של גוף הכשר מסוים. כשרות מהדרין מחמירה יותר מפני שהיא שמה דגש על האיסורים וההחמרות של כול העדות ולכן כול יהודי שומר כשרות יכול לאכול במסעדות כשרות למהדרין ללא חשש מהכשרות הפרטנית הנהוגה במקום.
  • הגוף המפקח על הכשרות: בישראל יש מספר גופים המעניקים הכשר כשרות למסעדות, מוצרים ומקומות – רבנויות מקומיות של הרשויות המוניציפאליות, בד"ץ העדה החרדית, הרבנות הראשית וגופי כשרות פרטיים אחרים. לכן בבחירה בין מסעדה כשרה למסעדה כשרה למהדרין רצוי לבדוק מי הגוף שמעניק את תעודת הכשרות למסעדה והאם יש לכך חשיבות מבחינת הסועדים
  • מה לגבי הטעם והאיכות: בעבר, מסעדות כשרות ובעיקר כשרות למהדרין סבלו מתדמית מיושנת ולא איכותית מבחינה קולינרית. התפישה הייתה – במידה רבה תפישה מעוגנת במציאות – כי בגלל המגבלות הרבות הקשורות לחומרי הגלם ולטכניקות הבישול איכות המנות נפגעת. הגישה הייתה שאכילה במסעדה כשרה משמעותה התפשרות על טעם ומגוון. כאמור, כיום מצב זה השתנה מן היסוד, יש מספר הולך וגדל של מסעדות כשרות שמציעות מטבח עשיר ומגוון, עם הקפדה על חומרי גלם משובחים וטעמים מצוינים הזוכים לביקורות מהללות. כך שמבחינת איכות המנות ועושר הטעמים, הסירו דאגה מליבכם כי גם מסעדה כשרה וגם מסעדה כשרה למהדרין יכולות לספק אוכל מצוין, טעים ואפילו גורמה.

היום קשה למשל להבחין בין קינוחי פרווה לבי קינוחים חלביים מלאים, הבשר הכשר איכותי יותר ויש עושר רב של חומרי גלם כשרים.

לסיכום השאלה מסעדה כשרה או מסעדה כשרה למהדרין? חשוב לשאול את הסועדים שאתם מתכננים להזמין לגבי מגבלות ודגשי כשרות רלבנטיים, לברר עם המסעדה מראש את סוג הכשרות ומי העניק אותה ולבחור מסעדה כשרה בהתאם למהות האירוע – מהמסעדות הכשרות הפשוטות ביותר ועד מסעדות שף יוקרתיות וכשרות.