שכר הלימוד בישראל הוא אמנם לא חינם, אבל גם לא מהגבוהים בעולם. עדיין, עבור הסטודנט הממוצע והמשפחה שלו, מדובר על הוצאה גבוהה, במיוחד אם לוקחים בחשבון גם את עלויות המחיה השונות: שכר דירה, ארנונה, הוצאות שוטפות וכדומה. 
גובה שכר הלימוד נקבע על פי מקום הלימודים והמוסד בו לומדים לתואר או לתעודה והמקצוע. שכר הלימוד במכללות עלול להיות גבוה כיון שהן קובעות את שכר הלימוד על פי רצונן. שכר הלימוד באוניברסיטאות קבוע לכל המוסדות ונקבע על פי חוג או פקולטה (מדעי הרוח – שכ"ל נמוך – רפואה – גבוה).

 

מלגות: דרך מצוינת להקל על העומס הכלכלי

בארץ קיימות מלגות מכמה סוגים: יש כאלה שמיועדות למחיה – הן ניתנות לרוב בתור מענק כספי. יש אחרות, שמיועדות לכיסוי שכר לימוד בלבד. אלה מועברות לעיתים ישירות למוסד האקדמי. בכל מקרה, כך או אחרת, כל סוג מלגה מקל על העומס הכלכלי של מי שמקבל אותה. המלגות השונות ניתנות לעיתים על פי הישגים אקדמיים, לעיתים על פי מקום מגורים או הכנסה ולעיתים – בישראל כמו בישראל – על פי מוצא: יוצאי עיר או מדינה וכו'.
חלק מהמלגות – אלה שנחשבות מלגות "חברתיות" – דורשות מעורבות קהילתית או התנדבות או פעילות בתוך אגודות הסטודנטים השונות. מצד שני יש כאלה שאינן דורשות התנדבות, והן מתאימות לכן למי שעובד למחייתו או לומד לימודים תובעניים במיוחד כמו לימודי הנדסה או רפואה.
בשעה שברוב המקרים יש להגיש בקשות לסיוע עד תחילת שנת הלימודים האקדמית, הרי שלמלגות הבאות ניתן לפנות גם בחודש דצמבר 2019 ואפילו מאוחר יותר. כדי להגדיל את סיכוייכם לזכות בסיוע, הכינו מראש והיטב את כל הפרטים הדרושים, המסמכים והניירת ואל תפספסו שום הוראה או הנחיה. כל "פספוס" שכזה עלול לדחוק את הבקשה שלכם לסוף התור במקרה הטוב, או להביא להתעלמות מוחלטת ממנה, במקרה הרע (רוב המקרים). 

 

סטודנטית מרוצה שקיבלה מלגה

רוצים ללמוד קרוב לבית? גלו את כל המכללות באזורכם

 

כאן תמצאו פרטים וקישורים להרשמה למלגות הבאות:

כאן גרים

מלגת המרכז האזרחי

קרן מכבים

מלגת Impact!

הקרן לעידוד השכלה גבוהה של משרד הביטחון

קרן הישג

קרן גרוּס

קרן יהושע סלטי

קרן ויסאם חמיס

מלגות קיום לסטודנטים עולים ע"ש ונדה וקרל להר ז"ל

מלגת משרד החינוך

מלגות נעמ"ת

 

"כאן גרים"

יוזמה של המשרד לשוויון חברתי והמדור לאזרחים ותיקים והתאחדות הסטודנטים. המלגה הזו מיועדת למי שמוכנים לחיות עם אזרח ותיק (קשיש) ולהיות לו או לה לחברה. מלבד מגורים חינם (דרושה השתתפות בהוצאות שוטפות של 300 ש"ח בחודש), מקבל הסטודנט גם מענק של 8,000 ש"ח בסוף השנה. חשוב לדעת שיש לבצע לפחות 160 שעות עם הקשיש איתו חיים. 
לפרטים ולהרשמה היכנסו לאתר התוכנית

 

מלגת המרכז האזרחי

מלגה ללא התנדבות, בגובה 5,000 ש"ח בשנה. היא מוענקת על ידי המרכז האזרחי לתרבות חברה וכלכלה למי שלומדים במוסד מוכר ע"י המועצה ללימודים גבוהים אשר סיימו את שנתם הראשונה ללימודים לתואר. למרות שאין מדובר במלגת התנדבות, המרכז מעניק חשיבות רבה למצב הסוציו אקונומי של המועמד. 
מלאו טופס בקשה למלגת המרכז האזחי

 

קרן מכבים

קרן ללא התנדבות, שמעניקה מלגות שונות ליוצאי איראן ואתיופיה. גובה המלגה משתנה בהתאם לגובה התרומות שהקרן מגייסת בכל שנה. יש כשישה סוגים של מענקים, לתארים ראשון ושני, הצטיינות וכו'. יש מגבלת גיל (עד גיל 30 לתואר ראשון) ועל הפונה להיות אחרי שרות לאומי או צבאי. 

בדקו את התאמתכם לאחת המלגות של קרן המכבים

 

מלגת Impact!

זוהי אחת מהמלגות שמיועדות ללוחמים ותומכי לחימה. היא דורשת התנדבות (כ- 130 שעות בשנה) וכן שרות צבאי מתאים. היות והקרן מגייסת תרומות בחו"ל, היא מעניקה את הסיוע בסכום שמקביל ל- 4,000$ לכל מקבל. הקרן שמעניקה את הסיוע מצמידה למלגאי תורם שמלווה אותו במהלך השנה. דבר נוסף שיש לדעת הוא שהיא מעניקה "חשיבות למעמדו הסוציו אקונומי של הסטודנט".
ההרשמה למלגה תתאפשר החל מחודש מרץ

 

הקרן לעידוד השכלה גבוהה של משרד הביטחון

שלושה סוגי מענקים, לשלוש אוכלוסיות. הקרן מיועדת למי שגרים בפריפריה ובאזורי עדיפות לאומית או שלומדים בפריפריה או באזורים כאלה והם חיילים משוחררים לאחר שרות נדרש. גובה המלגה הוא כ- 10,000 ש"ח בשנה אבל אי אפשר ליהנות ממנה וגם ממלגה של גוף אחר; המענק ניתן רק אם אתם לא מקבלים סיוע אחר. ללומדים בפריפריה, מי שאחראים על הגשת הבקשות הם המוסדות האקדמיים השונים והם עושים זאת בסוף כל סמסטר ראשון. לאתר הקרן לחצו כאן.

 

קרן הישג

(ההרשמה נפתחת ב- 1.3.2020). הקרן מייעדת את המענקים שלה לחיילים בודדים ששרתו שרות משמעותי ומלא. היא מעניקה שכר לימוד מלא וכן דמי קיום. כן דרושה התנדבות כיון שהרעיון בקרן הוא "הצטיינות חברתית-אקדמית".  לקבלת מידע נוסף בקרו באתר קרן הישג

 

קרן גרוּס

קרן נוספת שמיועדת למשוחררי צה"ל והשרות הלאומי-אזרחי. קרן גרוס מעניקה מלגות לחיילים משוחררים שהם תושבי הפריפריה, חיילים בודדים, יוצאי העדה האתיופית, חרדים או בני מיעוטים. המטרה שלה היא להקל עליהם את ההשתלבות בחברה לאחר השחרור מצה"ל. הקרן שותפה במיזמים רבים ומייעצת לארגונים וגופים שונים שמסיעים לצעירים מסיימי שרות. גובה הסיוע משתנה בהתאם לצרכי הפונה, משך השרות, הלימודים וכו'. 

מלאו את פרטיכם בטופס בקשת מלגה של קרן גרוס

 

קרן יהושע סלטי

הקרן מיועדת ליוצאי עדות ספרד – מי שיש להם זיקה לשפת הלדינו. אלה כוללים כמובן יוצאי ספרד עצמה, אבל ברוב המקרים הכוונה היא ליוצאי הבלקן – יוון, יוגוסלביה לשעבר וכו'. המלגאים צריכים להשתתף בפעילויות שונות ולתרום לקהילה, בנוסף על היותם בעלי זכאות זו. הקרן חילקה עד היום מלגות בסכומים של 2,000 ש"ח עד 8,000 ש"ח לשנה לכל סטודנט.
ניתן להגיש בקשה לקבלת מלגה של קרן יהושוע סלטי החל מתאריך 01.01.2019

 

קרן ויסאם חמיס

ויסאם חמיס היה בן 17, כאשר נהרג בתאונת דרכים. את הכסף שחסך ללימודים גבוהים – 6,000 ש"ח – החליט אביו לייעד לקרן מלגות. הוא גייס תרומות רבות נוספות והיום מעניקה הקרן מאות מלגות בשנה, ליהודים וערבים מיעוטי יכולת. 
ההגשה לקרן נפתחת ב- 1 בפברואר. היא מחייבת התנדבות ומיועדת ללומדים בתחומים הבאים: רפואה, רוקחות, סיעוד, הנדסת מחשבים, מזון, פלסטיק, תרופות, עבודה סוציאלית, משפטים, ראיית חשבון ועוד.
לאתר קרן המלגות על שם ויסאם חמיס

 

מלגות קיום לסטודנטים עולים ע"ש ונדה וקרל להר ז"ל 

הגשה עד 15 בדצמבר באתר האפוטרופוס הכללי. המלגה, בגובה של 10,800 ש"ח, מיועדת לעולים חדשים שעלו לישראל במהלך 10 השנים לפני קבלת המענק וכן ליוצאי אתיופיה, שהגיעו ארצה ב- 15 השנים האחרונות. אין צורך בהתנדבות כדי לקבל את המלגה.
מלאו טופס בקשה למלגה

 

מלגת משרד החינוך

מלגה זו היא מלגה מדורגת. כל פונה מקבל ניקוד, על פיו הוא נקבעת זכאותו למלגה. הסכומים משתנים והם נעים בין 4,000 ש"ח ל- 12,500 ש"ח לערך, בהתאם למעמד הסוציו אקונומי של הסטודנט ופרמטרים נוספים.  מה שאולי מנחם לדעת הוא, שמשרד החינוך מעניק עשרות אלפי מלגות בשנה (כ- 40,000), כך שיש סיכוי טוב לקבל מענק. 
שימו לב שנכון לנובמבר 2019, אתר משרד החינוך לא מעודכן. הרישום ייפתח שוב ב- 1.1.2020 עד אמצע פברואר, לערך. למידע נוסף אודות מלגת משרד החינוך לחצו כאן

 

מלגות נעמ"ת

נעמ"ת מעניק מלגות לסטודנטיות לתואר ראשון ושני, לתואר אקדמי בלבד. המענקים לתארים אלה הם בגובה של 2,000 ש"ח לשנה, וישנה עדיפות לסטודנטיות שלומדות לתארים במקצועות מדעיים – טכנולוגיים. כמו כן יש עדיפות למי שלומדות לתואר שני. מי שפונה לקבלת מלגה חייבת להיות חברת נעמ"ת או ההסתדרות. 
מלבד מענקים אלה, נעמ"ת מעניקה גם מלגות לדוקטורנטיות. מלגות אלה נדיבות יותר והן בסכום של 10,000 ש"ח. לפרטים נוספים הקליקו כאן