קבל הוא רכיב אלקטרוני שמסייע בהתנעה ופעולה של מנועי המזגן. במערכות מיזוג אוויר ומזגנים קיימים מספר קבלים, שתקלות בהם עלולות להשבית את המזגן. התיקון לא יקר, אבל דורש אבחון של בעל מקצוע – טכנאי מזגנים ומיזוג אוויר.

תפקידו של הקבל הוא לאגור מתח ולפרוק אותו ב'מכה', כך שהוא יכול לסייע בהפעלה של רכיבים מכניים, כמו אלה שקיימים במזגן בצורת מאווררים ומדחס. כל מי שפרק פעם רדיו ישן או מכשיר אלקטרוני אחר עשוי להכיר את הקבלים הפשוטים, שיש להם שתי רגליים והם נראים מעט שטוחים. לעומתם ישנם קבלים גדולים יותר – כפולים – בעלי שלוש רגליים, שצורתם צורת גליל כסוף. קבלים אלה – שאין לפרק ללא ידע מתאים (סכנת חישמול!) – מתקלקלים לעיתים ומשביתים את המזגן: במשך הזמן ומסיבות שונות הקבלים במיזוג האוויר מאבדים מיכולת הקיבול שלהם ואז הם פשוט לא יכולים לתפקד כראוי ולהתניע את המנועים השונים.

הקבל שמתקלקל אולי הכי הרבה במערכות מיזוג אוויר הוא קבל מנוע המדחס, כשלרוב מדובר אכן בקבל כפול. הקבל השני שנוטה להתקלקל הוא קבל המנוע החיצוני של מיזוג האוויר והוא קטן יותר ומשמש להנעת המאוורר שמשיב רוח על צנרת המיזוג החיצונית. הקבל השלישי הוא קבל מנוע המאוורר הפנימי – לרוב קבל פשוט – שמניע את המנוע שמפזר אוויר בתוך הבית. במזגנים ומערכות מיזוג אוויר אחרות ישנו גם קבל רביעי, על המדחס, אך הוא נדיר יותר.

אבחון תקלות קבל במיזוג אוויר

  • תלוי איזה קבל במיזוג האוויר מתקלקל, אבל אם מדובר בקבל פנימי של מאוורר המזגן, הוא יפסיק לנשוב אוויר בתוך הבית.
  • אם הקבל של המאוורר החיצוני מתקלקל, אפשר יהיה לשמוע את המדחס מתחיל לפעול, והמאוורר הפנימי יעבוד. לעומת זאת, לא יהיה קרור ובסופו של דבר המדחס ייכנס למחזורים קצרים ויגרום לבעיות.
  • אם קבל המדחס יתקלקל, המאווררים יעבדו, אבל המדחס של מיזוג האוויר לא ייכנס לפעולה.

לסיכום: למרות שנתנו כאן כמה טיפים בנושא אבחון תקלות קבל במיזוג אוויר, כדאי לדעת שהאבחון הסופי לא פשוט ויש צורך במכשירי בדיקה מתאימים שאמורים להיות לטכנאי המיזוג. אם המזגן הישן שלכם לא מקרר  אל תתיאשו מלתקן אותו: לא כל תקלת מיזוג אוויר נגרמת ממנוע שנשרף או מדחס 'מת'. טכנאי מזגנים אמין אמור לחשוב על תקלת קבל במיזוג האוויר, לבדוק את הקבל החשוד ולהחליף אותו במידת הצורך. התיקון לא אמור לעלות הון ואמור להשיב את המזגן לחיים גם אם לא פעל במשך זמן רב.