החורף מגיע ובבית קר? הקיץ מגיע ובבית חם? אולי הגיע הזמן למזגן? אולי הגיע הזמן למזגן חדש? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבחור מיזוג אוויר המתאים לצרכים שלכם.

מזגנים ומיזוג אוויר הם הוצאה לא קטנה. מלבד העלות הבסיסית של מזגן חדש, קיימת גם עלות התחזוקה, וצריכת החשמל, שיש לקחת בחשבון. מצד שני, הטמפרטורות רק הולכות ועולות, ובקיץ הישראלי קשה מאוד להסתדר בלי מזגנים – אפילו בלילות.

סוגי מזגנים

מזגנים נחלקים למזגנים מפוצלים ומזגנים מרכזיים (או מזגנים מיני-מרכזיים). מלבד זה קיימים מזגני רצפה ומזגנים תלויים, מזגנים 'רגילים' ומזגני אינוורטר, כשלכל סוג מזגן היתרונות והחסרונות שלו.

מזגנים מפוצלים מול מזגנים מרכזיים

מזגנים מפוצלים מיועדים ברוב המקרים לחדר אחד או שניים, לכל היותר. מערכות מיזוג מרכזיות או מיני-מרכזיות, משתמשות במנוע אחד, חזק יותר, כדי למזג מספר חדרים. מתקיני מיזוג אויר יעבירו תעלות מיוחדות מיחידת הקרור לכל חדר, בהתאמה. זכרו שלא כל מתקין מבצע גם עבודות גבס, להסתרת התעלות, ותמחרו בהתאם.
היתרון הגדול של מזגן אוויר מרכזי הוא מחיר כולל – ארבע יחידות מיזוג אוויר מפוצלות עלולות להיות יקרות יותר ממזגן אוויר מרכזי דומה. החסרון הגדול הוא בצריכת החשמל ובכך, שאם המזגן מתקלקל, כל החדרים סובלים.
ישנם מזגני אוויר מפוצלים כפולים: מזגנים מפוצלים אלה הם בעלי יחידה חיצונית אחד, ומערכת גז כפולה. הם מאפשרים למזג שני חדרים על ידי יחידת מיזוג אויר אחת, כשכל חדר מפעיל את המיזוג ומתאים את הטמפרטורה לעצמו. מזגנים אלה יכולים לחסוך מקום בתליית יחידת מיזוג האוויר, ולהיות חסכוניים יחסית בחשמל. החסרון שלהם הוא שבמידה ושני החדרים מעונינים להפעיל מיזוג במלוא העוצמה, תתכן חולשה מסוימת למזגן.

מזגני אוויר עיליים מול מזגני אוויר רצפתיים

דווקא מזגני אוויר הרצפתיים, שהיו פופולריים מאוד עד לפני כעשר שנים, איבדו את מקומם לטובת המזגנם העיליים. כיום, ברוב הבתים מתקינים מזגנים עיליים. הם אמנם מעט פחות יעילים – המרחק בין היחידה הפנימית והחיצונית עשוי להיות גדול יותר – אבל הם חוסכים מקום ומעוצבים יפה יותר.

מזגני אוויר רגילים מול מזגני אינוורטר

מזגני אינוורטר בנויים בטכנולוגיה שונה מזאת של מזגנים רגילים. מזגני אינוורטר יקרים יותר, אבל חסכניים בחשמל: עד כדי 30% פחות. ההפעלה שלהם לוקחת כמה שניות יותר, וצריכת החשמל שלהם גבוהה יותר בזמן ההפעלה, אבל לאורך היום, היעילות של מזגני אוויר אינוורטר גבוהה יותר, והם חסכוניים יותר בחשמל (דרוג אנרגטי טוב יותר). הם ידידותיים יותר לסביבה, ובמיוחד אם אתם מקפידים על בנייה ירוקה – העדיפו אותם. ואגב, זכרו: באופן כללי, כל מעלה יותר או פחות – בחורף או בקיץ – פרושה 5% הבדל בצריכת החשמל.  ניתן לקנות גם מזגני אינוורטר רגילים וגם מזגני אינוורטר כפולים או מפוצלים, כמובן.