מיזוג אוויר - מדריך תקלות נפוצות במזגנים

בחודשי הקיץ, הידיעות על אנשים שנפצעים, בגלל שהם ניסו לתקן בעצמם את המזגן, לא  מפסיקות להגיע. הידיעה האחרונה הייתה על גבר חרדי מירושלים שככל הנראה ניסה לתקן את המזגן בדירתו בקומה הרביעית. הגבר נפל, נפצע והוא סובל משברים רבים בגופו. אמנם יש תקלות רבות במזגן שאפשר לתקן לבד, אך לרוב רצוי לקרוא לבעל מקצוע, בייחוד כאשר מדובר על עבודה בגובה או על תיקון שקשור למערכות חשמליות.
במאמר הבא ננסה לתת לכם מידע וטיפים בנוגע לתקלות נפוצות במזגנים ולגבי תחזוקה שוטפת.

מזגן – הדברים שמתקלקלים על פי רוב

נגמר הגז: תקלה נפוצה מאוד במזגנים הגורמת לכך שהיחידה אינה מקררת (ואף קופאת לעיתים) היא שהגז הדרוש לפעולת הקירור נגמר או ברח מהצנרת הסגורה מסיבות כאלו ואחרות. לאורך השנים הגז מתנדף מהמערכת באופן טבעי ואז צריך פשוט לקנות מיכל גז חדש. ישנם גם מקרים של שבר בצנרת ואז הגז פשוט מתנדף במהירות. התיקון מחייב איש מקצוע מוסמך למילוי גז ותיקון השבר בצנרת אם ישנו.
מדחס מקולקל: המדחס הוא היחידה שנמצאת מחוץ למבנה. המדחס הכרחי לעבודתו של המזגן בקירור ובחימום. בגלל בעיות חשמליות או מכאניות למיניהן המדחס יכול להפסיק לעבוד או לא להיכנס כלל לפעולה, מה שיגרום למזגן רק להזרים אוויר או לא להזרים אוויר כלל. תקלה זו מחייבת קריאה לטכנאי מזגנים.
זרימת אוויר לקויה / אוויר מעופש: בכול המזגנים יש פילטרים שנמצאים ביחידה הפנימית ואותם יש לנקות באופן שוטף. כמו כן צריך לשמור על ניקיון "גריל" המתכת של היחידה הפנימית. הזנחה של נקודות אלו עשויה להוביל לסתימות בזרימת האוויר או ליציאת אוויר מעופש מהמזגן.
הכרטיס האלקטרוני: כיום במזגנים חשמליים יש כרטיס אלקטרוני שהוא המוח של המכשיר.  הכרטיס אחראי לכל פעולות המזגן. עקב קצר חשמלי, עייפות החומר או שלל סיבות אחרות הכרטיס הזה יכול להתקלקל, ובמקרה כזה כדאי להחליף את הכרטיס שעלותו נחשבת לגבוהה.
מזגן מקצר: אם יש תקלה בחיווט מערכת החשמל של המזגן או תקלה חשמלית אחרת בבית, המזגן יכול לקצר ו"להקפיץ" את החשמל בחדר בו נמצא המזגן או בכול הבית.
נזילת מים מהיחידה הפנימית: לכל מזגן צינור יציאת מים המנקז את המים הנוצרים בעת תהליך הקירור אל מחוץ למבנה (ניתן אפילו לאגור את המים האלו ולהשתמש בהם להשקיית הגינה לדוגמה). כאשר הצינור הזה נסתם המים בסופו של דבר יצאו מהיחידה הפנימית של המזגן. במקרה כזה יש לכבות את המזגן ולבדוק האם צינור יציאת המים סתום או מקופל.
רעידות ורעשים: התקנה לקויה של המזגן ובעיקר של יחידת המדחס החיצונית, עשויה לגרום לרעידות על הקיר ולרעשים חזקים מאוד. בעיה זו יכולה אף לגרום לסדקים בקיר וכיוצא באלו, במקרה כזה תצטרכו להתקין מחדש את המזגן או לחזק את החיבורים שלו.
לסיכום: המזגנים הם מכשירים חזקים ואמינים מאוד. חשוב לתחזק ולנקות את המזגן באופן שוטף. את התקלות הפשוטות אפשר לנסות לתקן לבד (ניקוי פילטרים למשל) אבל מעבר להן תמיד מומלץ לקרוא לאיש מקצוע.