מדריך סוגי מזגנים



מערכות מיזוג אוויר עתיקות הומצאו כבר במאה ה-19 והשתמשו בהן בבתי חולים כדי לקרר חולים שקדחו מחום וגם בבתי מלאכה מסוגים שונים כדי לשפר את רמת הייצור. מערכות מיזוג אוויר ביתיות החלו לפעול רק בשנות החמישים של המאה הקודמת והפכו לפופולאריות, נפוצות ונגישות רק בעשורים האחרונים.

כיום במרבית כלי הרכב, המשרדים והבתים קיימים מזגנים המשמשים בעיקר לאיזון הטמפרטורה בקור ובחום. יש סוגים רבים של מזגנים, לכול אחד מהם יתרונות וחסרונות וכל אחד מהם מתאים לסוג אחר של חדר או צורך.



במאמר זה נסקור את הסוגים הפופולאריים ביותר של המזגנים:


מזגן עילי – מזגן עילי הוא המזגן הנפוץ והנמכר ביותר. מדחס המזגן נמצא מחוץ למבנה והמזגן עצמו קטן יחסית ומורכב על הקיר במקום גבוה ולכן הוא אינו תופס מקום בדירות ובמבנים קטנים במיוחד. מזגן עילי מקרר ומחמם חללים ביעילות רבה. המזגן מתאים לאזורים בהם הטמפרטורה קיצונית בעונות השנה השונות. מזגן עילי יכול, בהתאמה של שתי יחידות מאייד, לקרר או לחמם שני חללים בעזרת מדחס אחד.

מזגן רצפתי – מזגנים רצפתיים היו נפוצים מאוד בעבר, גם כיום הם עדיין בשימוש בעיקר כאשר יש צורך בקירור או בחימום מהיר ויעיל של חללים גדולים במיוחד. מפני שהמזגן ממוקם על הרצפה אך פתחי האוורור ממוקמים בחלק העליון שלו, קירור האוויר בחדר הוא מהיר מאוד. גם מזגן רצפתי יכול לקרר יותר מחלל אחד אולם במקרה כזה שני החללים צריכים להיות בעלי קיר משותף שלצדו ימוקם המזגן. מזגנים רצפתיים נוטים להיות רועשים יותר ממזגנים עיליים והם תופסים מקום לא מבוטל בחלל ולכן הם אינם מתאימים לחדרים קטנים.

מזגן מיני מרכזי – מזגנים מיני מרכזיים הם פתרון בעיקר לאלו המבקשים למזג בעת ובעונה אחת חללים רבים, למשל בית ובו חדרים רבים. המדחס של המזגן המיני מרכזי מוסתר בחלל ייעודי בתקרה או במבנה גבס ורק פתחי האוורור ונקודות השליטה נראים על הקירות, לכן מזגן מיני מרכזי מתאים גם לדירות ובתים בהם העיצוב והאסטטיקה חשובים מאוד לבעלי הבית. בעת פעולת המזגן המיני מרכזי הקירור או החימום הוא אחיד בכול חלקי הבית וניתן לוותר על מיזוג חדר מסוים על ידי סגירת פתח האוורור של המזגן באותו חדר.

לסיכום,  אלה הם שלושת סוגי המזגנים העיקריים והנפוצים כיום. בבתים ובחללים רבים נהוג לשלב בין יותר מסוג אחד של מזגן, למשל, בחירה במזגן מיני מרכזי לחלקי הבית המשותפים ובמזגנים עיליים לחדרי השינה בבית גדול. כדי להחליט מהו המזגן המתאים ביותר לצרכים שלכם רצוי להתייעץ עם מומחה למיזוג אוויר.