הגיע הזמן ללמוד כיצד עובדת מערכת המיזוג לרכב

לאחרונה השיקה חברה מדעית שוויצרית אפוד מגן שבתוכו מזגן מובנה. המערכת החדשנית והשימושית הזו כוללת למעשה מאורר קטן בתוך אריגי האפוד ומערכת של פדים רטובים – כך שזרימת האוויר יוצרת תחושת קרירות נעימה ממש כמו מזגן רגיל. הימים בהם כולנו נסתובב ברחוב עם מזגן לביש עוד רחוקים, עד אז כנראה שנצטרך להסתפק בנסיעה ממקום למקום עם מזגן המציל אותנו מחומו המהביל של הקיץ הישראלי.
אם אתם סקרנים לדעת כיצד עובדת מערכת המיזוג ברכב? תוכלו לקרוא על כך במדריך הבא.

להתמזגן עם הכביש

דומה למזגן ביתי: ראשית, יש להדגיש כי מערכת המיזוג לרכב פועלת בצורה דומה מאוד לכל מזגן ביתי סטנדרטי. ההבדל בין המערכות, למעט הגודל והמבנה הפיזי כמובן, הוא שמזגן ביתי מתחבר למערכת החשמל של המבנה ואילו מזגן לרכב מקבל הזנה חשמלית ממנוע הרכב – בדיוק מסיבה זו המזגן משפיע על ביצועי המנוע מבחינת כוח ויכולת וגם מגביר את צריכת הדלק.
גז המזגנים: כל מערכת קירור סטנדרטית פועלת על בסיס גז – בעבר פריאון וכיום ברכבים משתמשים בגז R134a, הגז מוכנס למערכת שחייבת להישאר סגורה על מנת שהוא לא יתנדף. דחיסה של הגז, חימומו עקב הדחיסה, קירורו במעבה, הפיכתו לנוזל ובהמשך מעבר שלו שוב למצב גז גורמת לספיחת חום מהאוויר והוצאת אוויר קר באמצעות יתר רכיבי המערכת. כך שמבחינה מדעית המזגן למעשה מרחיק חום ולא מוסיף קור.
מדחס: המדחס הוא הרכיב במערכת המיזוג לרכב שאחראי על דחיסת גז הקירור ללחצים גבוהים של כ-175-250 PSI. המדחס מסתובב על בסיס של רצועות המתוחות עליו ומחוברות למערכת ההינע במנוע.
מעבה / רדיאטור: הגז הדחוס והמחומם מוזרם דרך חלקו העליון של המעבה – שנמצא בקדמת מערכת המנוע ברכב. האוויר שהרכב פוגע בו במהלך הנסיעה מוזרם באמצעות מאוורר דרך המעבה, כך שהגז מתקרר והופך לנוזל. הגז ממשיך את התהליך כאשר הוא יורד ונע דרך צנרת המזגן.
מסנן / מייבש: בהמשך דרכו של גז הקירור, הוא עובר דרך מסנן לניקוי האוויר ובעיקר לצורך ספיחת לחות מהאוויר (כמו גם שמירת עודפי גז נוזלי).
בקר לחץ: רכיב זה במערכת מיזוג לרכב מבקר את הלחץ במערכת ומשפיע על עבודת המדחס בהתאם ללחץ שנמדד אחרי תהליך המעבה והמסנן.
שסתום התפשטות: רכיב קטן אך חשוב זה נמצא לפני מאייד הקירור של מזגן הרכב, בגלל שהגז הנוזלי והדחוס עובר דרך פתח קטן מאוד, הוא מגיע לרתיחה והופך במהרה שוב לגז – ובתהליך לוקח חום מהאוויר ולמעשה מקרר אותו.
מאייד קירור: זהו הרכיב שקופא במזגן כשיש תקלה. הגז לוקח את החום מהאוויר שזורם במאייד, לאחר מכן מפוחי אוויר מזרימים את האוויר הקר דרך פתחי יציאת האוויר בתוך הרכב והנוסעים מרגישים אוויר קריר ונעים.
הגז ממשיך כעת בצנרת חזרה אל המדחס ושם התהליך חוזר על עצמו כל עוד המזגן מופעל ברכב.
לסיכום: מערכת המיזוג לרכב אינה גדולה או מורכבת למדי, אך היא בכל זאת מחייבת טיפול של איש מקצוע עבור מרבית התקלות והבעיות. רכב שחלונותיו ודלתותיו אטומים היטב וצנרת מזגן שלו מבודדת כמו שצריך הוא רכב שפעולת המזגן שלו איכותית וחסכונית יותר.