מאמר זה מציע שיטות ביתיות וטבעיות שונות לטיפול בכתמי פיגמנטציה. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי עם גורם מוסמך. כמו כן, יש לבדוק את רגישות העור לתכשירים השונים, לפני שימוש קבוע ולהפסיק כל טיפול במידה ומתגלות בעיות. 
העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף. הוא המגן שלנו מפני זיהומים, חיידקים וקרינה, ובגלל גודלו, הוא נתון להתקפות חוזרות ונשנות ולסכנות של ממש. טיפול לא נכון בעור וחשיפה שלו לקרני שמש, משפיעים עליו מאוד, מייבשים אותו והופכים אותו רגיש לשלל בעיות. 
בין השאר, אחד הגורמים המשמעותיים ביותר שמשפיעים על בריאות העור והמראה שלו הוא המאזן ההורמונלי של הגוף. זה, בתורו, מושפע מאוד מתזונה, כפי שתסביר כל דיאטנית קלינית, אך גם מחוסר שינה וממתח שנובע מאורח החיים המודרני, המהיר והתובעני.
כאשר העור נראה להן יבש או לא יפה, נשים רבות פונות לקוסמטיקאיות, לטיפולים שונים של הצערה או ניקוי העור. רבות משתמשות בקונסילרים שונים ובאיפור כדי לכסות על פגמים וכתמים בעור, אבל אלה לא מטפלים בבעיות מהשורש ולפעמים גורמים לבעיות משלהם; תכשירי האיפור המודרניים לא בהכרח מתאימים לכל אחת ואחת. 
אחת מהאפשרויות לטפל בבעיות בעור, כולל כתמי פיגמנטציה בפנים, היא רפואה משלימה. בשיטות הריפוי ההוליסטיות מסתכלים לא רק על המצב הפיזי של האדם, כפי שהוא מתבטא, נניח, במצב העור, אלא גם במצב הנפשי שלו. הרפואה ההוליסטית, כמו הרפואה הסינית, מסתכלת על האדם כעל מכלול שיש לטפל בו ומציעה פתרונות בהתאם.

 

פיגמנטציה בפנים – ממה היא נגרמת?

חשוב לומר: יש סוגים שונים של כתמי עור. רצוי ואפילו חובה לאבחן רפואית כתמים שונים בעור. זאת, בין אם חושבים שהם "כתמי גיל" (שהם עצמם לא מסוכנים) או כל סוג אחר של תופעה, אפילו אם היא נראית קלה, כמו נמשים. 
בחלק מהמקרים, כתמי הצבע בפנים או בכלל על העור מקורם בהצטברות של מלנין, שהוא צובען או 'פיגמנט'. הריון, מחלת אדיסון וחשיפה לשמש, כל אלה הופכים את העור כהה יותר בגלל הצטברות מלנין. ויטיליגו או כוויות ישנות יהפכו את העור בהיר יותר, בגלל חוסר במלנין.
נשים שעברו הריונות או היו חשופות הרבה לשמש או לקרינת UV נוטות לפתח יותר כתמים ויותר פיגמנטציה. עישון ואפילו נטייה גנטית, גם הם עלולים לתרום לכתמים על העור, בעיקר לאותם 'כתמי גיל'.

 

קוסמטיקה טבעית – עדינה יותר וקלה יותר

בירקות ובפירות שונים יש אנזימים וויטמינים שיכולים לסייע בפרוק כתמי מלנין או לצמצם את הפגיעה בעור. ברוב המקרים, שיטות טבעיות נחשבות בטוחות. 

 

שמנים טבעיים, לימון וחלב קוקוס

תאהבו את העור שלכם. בחרו חנות כבר עכשיו ופנקו את עצמכם במוצרי קוסמטיקה טבעית מעולים

 

בצל סגול 

אחד הירקות שיש הוכחה מדעית לגבי יעילות חומרים שיש בהם בטיפול בכתמי עור הוא בצל סגול: לטיפול, לוקחים בצל סגול, פורסים וסוחטים את הפרוסות, ומורחים את המיץ על האזור בו יש כתמים. ממתינים מעט ושוטפים.

 

תפוחי אדמה 

תפוחי אדמה טריים מכילים אנזים שנקרא קטלכולאז והוא מדכא או מווסת ייצור מלנין. לטיפול, נסו את השיטה הבאה:
קחו תפוח אדמה טרי, חתכו אותו ועסו בעזרתו, בתנועה מעגלית, את כתמי העור במשך שלוש עד חמש דקות. 
לאחר חמש דקות נוספות, שטפו את העור במים חמימים. חזרו על הפעולה פעמיים או אף שלוש פעמים ביום, אם ניתן. 

 

מסכת יוגורט

יוגורט מכיל חמוצה לקטית, שהיא מרכיב בלא מעט תכשירי עור וקוסמטיקה מסחריים, והיא יכולה למנוע גדילה של מלנוציטים; הגופיפים בעור שיוצרים מלנין. בנוסף, היא עושה מעין פילינג עדין מאוד, ומשפרת גם את גמישות העור ומצעירה אותו. 
השיטה? לוקחים כף של יוגורט מלא, טבעי, ומורחים על המקומות בהם יש כתמים. משאירים על העור כ- 20 דקות, ושוטפים במים חמימים. 

 

מסכת מיץ לימן ודבש

מיץ לימון מעורבב בדבש עובד כחומר הבהרה טבעי. הלימונים מכילים ויטמין C ויש להם תכונות נוגדות חמצון אשר לא רק מגנות על העור מפני נזקי UV אלא גם מלבינים כתמים.
מערבבים מיץ לימון עם קצת דבש ומורחים בעדינות על הכתמים וסביבם. ממתינים לפחות 15 דקות (אבל לא הרבה יותר) ושוטפים במים חמימים.