ריחות וניחוחות שונים יכולים לקרב אותנו או לדחות אותנו. ממש כשם שריח זיעה חזק דוחה אותנו, כך אנחנו נמשכים לסוגים מסוימים של ריחות, מתוקים לעיתים, חמצמצים ואחרים.

כל הרעיון של ייצור מוצרי קוסמטיקה, כולל הרעיון מאחורי בשמים טובים, הוא למשוך את תשומת ליבם של בני המין השני. כך אנחנו יכולים להעלות את הסיכוי ל'שידוך' ובעצם להגדיל את הסיכוי שלנו להעמיד צאצאים. הריחות צריכים להיות מבוססים על סימנים מסוימים, שאנחנו קולטים בתת המודע שלנו.

מחקרים עדכניים מראים שגברים לא נמשכים בהכרח רק לאישה שמדיפה ניחוח טוב של פרחים, נניח, או של מאסק. גברים, מסתבר, מסוגלים לזהות בתת המודע שלהם את הריח הייחודי של אישה שיכולה להעמיד צאצאים. כאשר אישה מבייצת, עולה רמת האסטרוגן (ההורמון הנשי) בדם, דבר שמשפיע על ריח הגוף שלה והופך אותו לריח שגברים נמשכים אליו. מפתיע? אולי. אבל תסכימו איתנו שיש לכך סיבה הישרדותית ברורה.

בני אדם משתמשים בבושם כבר מאות שנים. בהתחלה, בשמים שימשו להסוואת ריחות רעים, כמו ריח של זיעה, כיון שאפילו אצילים ומלכים לא נהגו להתרחץ. ריחות פרחים, כגון ורדים וסיגליות, היו הפופולריים והנפוצים ביותר. בהדגרה הבינו שבישום הוא מדע, והתחילו לרקוח בשמים מורכבים יותר, מפתים ממש, בעלי אופי ו'תפקיד' מושך יותר.

איפה קונים בשמים טובים?

בעבר, מי שהיו מוכרים בשמים היו אנשים שזה היה המקצוע שלהם, ונקראו בשמים. בתי אופנה מפורסמים כמו שאנל, התחילו לרקוח בשמים משלהם והחלו למכור אותם, וכך הגיעו בשמים לבתי כולבו יוקרתיים. היום אפשר למצוא בשמים טובים, גם של בתי אופנה ומותגים ידועים ובמגוון גדול גם במקומות כמו בתי מרקחת ורשתות פארם.

 

אישה צעירה בשמלה שחורה מחזיקה בושם חורפי

היכנסו, בחרו חנות למוצרי קוסטמטיקה ובשמים והתחדשו עוד היום

 

דירוגי בשמים על פי ריכוז הבושם

  • פרפיום – מבוססים על 15% - 40% תמצית בושם בנוזל שמכיל 96% אלכוהול. פרפיום הוא סוג בושם מרוכז מאוד, שדי במספר טיפות ממנו על הגוף. הוא יישאר על הגוף בין שש לשמונה שעות.
  • או דה פרפיום – 15% עד 20% תמצית בושם. מרוכז, אבל דרושה כמות מעט רבה ממנו כדי שיישאר לאורך זמן על הגוף; עד ארבע שעות. נחשב לסוג בושם שמשתמש ל'יציאה' בערב או ללילה.
  • או דה טואלט – הדרוג הפופולרי ביותר, שמבוסס על 5% עד 15% תמצית בושם. נשאר בערך שעתיים על הגוף, ונחשב לסוג בושם שבו משתמשים במשך היום.
  • או דה קולון – 2% עד 4% תמצית בישום. נמכר לרוב בבקבוקים גדולים. נדיף יחסית, קל ומשמש לריענון.
  • או פרש - Eau Fraiche – משמש ממש לריענון קל ביותר. יש בו 1% עד 3% בושם ומעט אלכוהול – עם הרבה מים.

אז מהם הטרנדים החמים בבישום לחורף 2020?

בקיץ מחפשים ריחות וניחוחות קלים ורעננים יותר – פרחים לבנים והדרים קלים. בשמים חורפיים נחשבים כבדים יותר, עמוקים ומורכבים וכאלה שהריח שלהם לא מופץ למרחק, אלא דרושה יותר קרבה כדי להבחין בהם ובמורכבות שלהם.

עולם הבישום מושפע השנה לא מעט מנושאים כמו סביבה ועולם הטבע, שעליו מדברים לא מעט בשנים האחרונות. כן, השיח הסביבתי, באופן מפתיע או לא, משפיע אפילו על עולם הביגוד והאופנה. ההתמקדות בעולם הטבע מעלה ניחוחות של עץ ופרחים כבדים יחסית, וניל ועוד.

טרנד נוסף הוא הוא טרנד ההרפתקה והגילוי. בתחום הזה נראה שילובים חדשים, נישתיים ממש, של ריחות, שיתנו בשמים חריגים ומורכבים יותר. יהיו אולי שמות קצת מוזרים או ייחודיים לבשמים האלה.

תפיסת הפנטזיה עושה גם היא קמבק, אך הפעם הריחות חייבים להיות מקוריים, ולא די יהיה בשילובים של פרחים תחת שמות של מקומות רחוקים. השנה, נשים ירצו ניחוחות שייקחו אותן למקומות וחוויות ריח שלא חוו בעבר.

ישנם גם בשמים לטיפול במצב הרוח, שמציגים רעיון של ריח כחוויה, כמו 'יום החורף המושלם' או 'בילוי ערב מסתורי' כמו הבושם של טום פורד, Velvet Orchid Lumiere, המכיל ניחוחות פרחים אסיאתיים-אוריינטליים, על רקע של תפוז ברגמוט, דבש, רום ותפוז. מתחת לכל אלה תוכלו לגלות עוד ארומות פרחוניות של יסמין, סחלבים שחורים, ורדים, וניל, וסנדלווד (עץ אלגום) שהשמן שמפיקים ממנו מוכר בהודו ובדרום מזרח אסיה מזה אלפי שנים כתכשיר מצוין לעוררות מינית בקרב גברים ונשים יחד.
דוגמא נוספת לבושם עם מטרה דומה הוא בושם בלנסיאגה, Intense. בושם עמוק ו"כהה" שמפיץ ניחוחות מפתים וממכרים של פירות, תה ירוק, בלוברי, ואפילו אדממה. כל אלה ממשיכים ומפנים את מקומם לריחות העמוקים יותר שמאפיינים עצי מהגוני, ברוש ומלכת הלילה.