התקלקלה מכונת הכביסה? המדיח נוזל? מוצרי חשמל מתקלקלים, ונראה שאין מה לעשות. בחלק מהמקרים תוכלו לבצע תיקונים בעצמכם. בשאר המקרים תזמינו טכנאי לתיקון מוצרי החשמל. אבל מה בדבר חלקי החילוף? האם ישנם הבדלים גם בחלקים אלה למוצרי חשמל?

חלקי חילוף לתיקון מוצרי חשמל

הרבה מאוד ממוצרי החשמל המודרניים מיוצרים בשיטת הקסטה: כל חלק או רכיב במכשיר החשמלי הוא מעין קופסא שחורה שכאשר הוא מתקלקל, מחליפים אותו ולא מתקנים. ליצרנים של מוצרי החשמל המצב הזה מאוד נח: רק להם ישנו הידע מה מכיל אותו רכיב או חלק והם יכולים לשלוט על מחירו. גם ליבואני מוצרי החשמל ולטכנאים שלהם מצב זה מאוד נח: היבואן שולט על מחיר החלק – כיון שרק הוא מייבא אותו ישירות מהיצרן – ובמידה וצריך לשלוח טכנאי לתיקון מוצר חשמלי, עבודתו קלה מאוד. כל מה שעל הטכנאי לעשות הוא לשלוף את החלק המקולקל ולהכניס או להרכיב במכשיר החשמל חלק חדש. את החלק הישן הוא משאיר בידי הלקוח, לרוב כדי שיזרוק אותו הוא לפח.

הנפגעים העיקריים מהמצב הזה הם כמובן הצרכנים וטכנאי מוצרי החשמל העצמאיים: ברוב המקרים, כאשר ליבואני מוצרי החשמל אין מתחרים על החלפים, הם קובעים את מחיריהם בהתאם למה שנראה להם וכולם חייבים לקנות את החלקים אצלם. בנוסף, כבר היו מקרים שבהם יבואני מוצרי החשמל מכרו גם לטכנאים עצמאיים את החלפים במחיר מלא, לא אפשרו להם להרוויח ויצרו לכאורה מצב של מונופול גם על תיקונים.

כדי להתגבר על המצב הזה, קמו יצרנים שונים של חלקי חילוף חלופיים – דומה מאוד למצב בעולם הרכב. הם מייצרים מוצרים דומים או זהים ומוכרים אותם לכל, במחירים נמוכים. במקביל ישנן מעבדות וישנם טכנאים שיודעים לתקן גם את אותן 'קופסאות שחורות' ורכיבים סגורים ולחדש אותם.

כך, כאשר אתם נאלצים לתקן מוצר או מכשיר חשמלי, עשו את הדברים הבאים:
מיצאו וטלפנו לטכנאי מכשירי חשמל עצמאי. התיעצו איתו בנוגע למכשיר שלכם ושאלו אותו אם יש למכשיר זה חלקים חלופיים או שלא. יכול להיות שאין למוצר חלקים חלופיים, אבל שהיבואן פתח את השוק גם לטכנאים עצמאיים כך שתוכלו לבחור בטכנאי זה או אחר.

עוד נקודה שכדאי לברר, היא האם המוצר או המכשיר החשמלי שלכם הוא מוצר מדבקה או מותג מדבקה: במקרה כזה יכול להיות שחלק מסוים שנמכר עבור מותג אחד, יתאים למכשיר שנמכר תחת מותג יקר יותר. לעיתים קרובות גובים יצרני מוצרי החילוף מחיר גבוה יותר עבור אותו חלק כאשר הוא מיועד למוצר ממותג או מוצר מדבקה ממותג, וכדאי לשים לכך לב.

לבסוף, בידקו אם אפשר לשפץ את החלק המקולקל: לרוב מדובר יהיה ביחידות יקרות יותר, כמו לוחות בקרה ופיקוד, אבל לא רק. גם מנוע מזגן שמתקלקל, מדחס או אפילו ספק כח מיוחד כדאי לעיתים קרובות לחדש או לתקן.