צד ג' הוא כינוי לצד שלישי בקשר חוזי בין שני צדדים. הוא איננו אחד מהצדדים החתומים על החוזה, אבל במידה וקורה אירוע, הוא מושפע ממנו. כאשר רכב או אדם נפגעים בתאונת דרכים על ידי נהג המבוטח בחברת ביטוח, חברת הביטוח והאדם הם הצדדים הקשורים בחוזה. הנפגע בתאונה הוא הצד השלישי.

צד ג' שנפגע על ידי מישהו זכאי ממנו לפיצוי. במידה והפוגע מבוטח בחברת ביטוח, חברת הביטוח תהיה זו שתפצה את צד ג'.

כאשר נקלעתם, שלא בטובתכם, לתאונת דרכים שבה נהג אחר הוא האשם ונגרם נזק למכוניתכם, יש מספר פעולות שכדאי לבצע, על מנת שתקבלו את כל מה שמגיע לכם על פי פוליסת ביטוח הרכב שלכם או של הצד השלישי.

החלפת פרטים

חשוב לקבל מהנהג הפוגע את כל פרטיו ואת פרטי הפוליסה שלו עוד במועד התאונה. קחו את שם הנהג ושם בעל רישיון הרכב ומספרי תעודת הזהות או החברה שלהם. רשמו את מספר הרכב הפוגע וציינו אם היו אנשים נוספים במכונית, בזמן התאונה. רעיון טוב יהיה לצלם את רישיון המכונית ואת פוליסת הביטוח בטלפון הנייד שלכם; זו אולי צורת התיעוד הטובה ביותר, כפי שימליץ לכם כל עורך דין לדיני תעבורה. לאחר קבלת פרטי הרכב השני יש לפנות את המכונית מהמקום, ואם יש צורך, באמצעות גרר.

 

מוסכניק מתקן רכב אחרי תאונת דרכים

נקלעתם למצב שבו ניזוק לכם הרכב? בחרו מוסך מומלץ וצרו קשר עוד היום

 

למי פונים ומה עושים כאשר נפגעים בתאונה?

יש לדווח על התאונה לחברת הביטוח שלכם סמוך ככל האפשר לקרות התאונה. אל תנסו להעריך בעצמכם את חומרת הנזק למכונית שלכם, אלא פנו למוסך מורשה או לשמאי. אם אתם הצד הנפגע דברו קודם כל עם חברת הביטוח שלכם ואז עם זו של הצד השלישי, קבלו הוראות ושמעו מה האופציות שעומדות בפניכם.

במידה והנזק קטן או קל, וערכו נמוך מערך ההשתתפות העצמית, יש להניח שהצד הפוגע לא ירצה לערב את חברת הביטוח שלו. במקרה כזה, נהוג להכניס את הרכב למוסך מוסכם על שני הצדדים ולתקן את הרכב, כאשר הצד הפוגע משלם עבור התיקון, שצריך להיות באיכות מקובלת על ידי הצד הנפגע.

במקרה בו הנזק גבוה מערך ההשתתפות העצמית, סביר שהצד הפוגע יפנה לחברת הביטוח שלו על מנת שתשלם את הנזק שלכם. הנזק יוערך על ידי שמאי ואתם תוכלו לתקן את המכונית במוסך על פי רצונכם.

שימו לב שעליכם לתבוע לא רק את עלות התיקון, אלא גם פיצוי על הפסדים, במידה והיו לכם (ימי עבודה והוצאות אחרות) ועל ירידת ערך הרכב. אם הייתה פגיעת גוף, גם זו כמובן חייבת להילקח בחשבון.

מה קורה ומה עושים כאשר פגענו במישהו?

שוב, אם הנזק לצד השלישי אינו רב, ועלותו נמוכה מעלות השתתפות עצמית, אתם יכולים לבחור שלא להפעיל את הביטוח ולא לערב בפיצוי את חברת הביטוח שלכם.

במקרה כזה, ההסדר יהיה דומה לזה שבסעיף הקודם. משמע, שניכם תיגשו למוסך, תקבלו הצעת מחיר והרכב יתוקן על ידיכם לשביעות רצונו של צד ג'.

במידה ובחרתם להפעיל את הפוליסה שלכם, יש לפנות לחברת הביטוח. עליכם למסור לחברת הביטוח את כל הפרטים על אודות המקרה והתאונה, לתאר את מה שקרה בצורה הפשוטה והברורה ביותר כך שהיא תוכל לטפל במקרה אל מול הצד הנפגע. קחו בחשבון שתחויבו בדמי השתתפות עצמית ויש להניח שתאבדו את זכותכם למה שנקרא "הנחת היעדר תביעות".

מילון מונחים לביטוח רכב

  • צד ג' – צד מעורב באירוע, שאינו המבוטח או חברת הביטוח שלו.
  • שמאי רכב – מומחה שתפקידו להעריך את שווי הרכב ואת עלויות התיקון שלו במקרה של תאונה.
  • שמאי בית – שמאי שפועל מטעם חברת הביטוח. אתם לא חייבים להשתמש בשירותיו דווקא, ותוכלו תמיד להביא מומחה גם מטעמכם.
  • מוסך הסדר – מוסך בעל הסכם עם חברת ביטוח; הוא נותן לחברת הביטוח הנחה על תיקון מכוניות של מבוטחים שלה. ברוב המקרים תקבלו הנחה על השתתפות עצמית אם תתקנו במוסך הסדר.
  • הנחה על היעדר תביעות – הנחה בפוליסת ביטוח, שחברות הביטוח נוהגות לתת לנהגים או בעלי רכב שלא תבעו את המבטחת שלהם במשך שלוש שנים לפחות.