תפקידן של נורות האזהרה הוא להתריע לנו על תקלה ברכב. מומלץ שתכירו את סוגי הנורות, כדי שבזמן אמת תדעו האם הבעיה מצריכה טיפול מיידי במוסך. נורות האזהרה מתחלקות לארבעה צבעים: אדומות, צהובות, כחולות וירוקות.

 

  • נורות אזהרה אדומות:  הן הקריטיות ביותר, שכן הן מזהירות על תקלה חמורה ברכב ובמידה ואחת מהן מופיעה, עליכם לעצור את הרכב באופן מידי ולא להמשיך בנסיעה. המשמעות של הנורות הצהובות, היא להתריע לנו על תקלה ברכב שיש לבדוק, אך זהו אינו מקרה חירום וניתן לטפל בבעיה כאשר מתאפשר.
     
  • נורות אזהרה ירוקות: מעידות על כך שהופעלו נורות כלשהן ברכב ואין תקלה או בעיה שצריך לבדוק. לדוגמה, הפעלה של האורות ברכב.
     
  •  נורות אזהרה כחולות & ירוקותאינן מעידות על תקלה ברכב. נורות אלו מתריעות על הפעלה של מערכת כלשהי ברכב, כמו למשל, הפעלת אורות גבוהים.
     

נורות אזהרה ברכב משתנות בין דגמי הרכבים וישנן סך הכל 12 נורות משותפות לכלל הרכבים. במידה ונדלקה לכם נורה ואינכם יודעים מה לעשות, עשינו לכם סדר עם נורות אזהרה שכדאי שתכירו כדי שתדעו מה לעשות בזמן אמת. חשוב לציין שהנורות לא מופיעות באותו האופן בכל סוגי הרכבים. נורה שתופיע ברכב בצבע כתום, תוכל להופיע בצהוב ברכב אחר.


 

נורות אזהרה אדומות
 

 

חום מנוע

חום מנוע - כאשר נורה זו נדלקת, ככל הנראה יש התחממות גבוהה של המנוע וקיימת אפשרות שחסרים נוזלי קירור, או שהתרחשה תקלה במערכת הצינון. במצב זה, מומלץ לעצור את הרכב בצד, לכבות אותו ולהמתין כחצי שעה עד שהרכב יתקרר. בדקו את מפלס המים ברדיאטור, אם חסר מים מלאו בנוזל מתאים. בנוסף, בדקו גם את מפלס הנוזל שנמצא במיכל העיבוי.

 

 

לחץ שמן נמוך

לחץ שמן נמוך - כאשר הנורה נדלקת, תדעו שיש בעיה חמורה ועקב כך יכול להיגרם נזק למנוע. ככל הנראה, קיים מחסור בשמן המנוע או שלחץ השמן מאוד נמוך. יש לעצור את הרכב בצד הדרך באופן מיידי, לכבות את המנוע ולגרור את הרכב למוסך.

 

 

דלת פתוחה

דלת פתוחה - נורה זו מעידה על דלת פתוחה ברכב. יש לסגור את הדלת ולהמשיך בנסיעה.

 


 

תקלת חשמל

תקלת חשמל - כאשר נורה זו נדלקת, ככל הנראה קיים כשל חשמלי ברכב - תקלה במצבר או באלטרנטור והרכב עלול להיתקע. כבו את הרכיבים ברכב שגוזלים חשמל, בין אם זה המזגן או הרדיו וסעו בזהירות אל המוסך.

 

 

מערכת הבלמים

מערכת הבלמים -  במצב זה, ייתכן שבלם היד אינו מורד, או שקיימת בעיה במערכת הבלמים (מחסור בנוזל בלמים, הבלמים שחוקים, בעיה ברפידות, בצלחות או בעיה במערכת ה- (ABS. במידה ובלם היד אינו מוריד, הורידו אותו למטה. אם הנורה עדיין דולקת, גשו למוסך לבדיקה וטיפול.

 

 

כרית אוויר אינה תקינה/מופעלת

כרית אוויר אינה תקינה/מופעלת - הנורה תדלק עקב ניתוק של כרית האוויר במכוון על ידי הנהג, או בעקבות תקלה במערכת. במידה וזוהי תקלה, פנו למוסך לביצוע בדיקה.
 

 

 

חגורת בטיחות

חגורת בטיחות - במידה ואינכם חוגרים חגורת בטיחות הנורה תדלק, או כאשר ישנה תקלה במערכת. מחובתכם לנסוע למוסך ולטפל בבעיה, שכן תקינות החגורה הכרחית לבטיחות הנסיעה.

 

 

 

התחממות תיבת ההילוכים

התחממות תיבת ההילוכים - הנורה מסמלת על התחממות של מערכת הגיר ברכב. עצרו את הרכב, המתינו שיתקרר וגשו למוסך לבדיקה וטיפול.

 

 

 

תקלה בהגה הכוח

תקלה בהגה הכוח - קיימת תקלה במערכת ההיגוי, או שיש מחסור בנוזל הגה כוח. גשו למוסך באופן מיידי.

 

 

 

תקלה בגיר

תקלה בגיר - נורה המעידה על תקלה בגיר. ייתכן וחסר שמן בגיר, או שיש נזילת שמן. יש לקחת את הרכב לבדיקה. כמו כן, ברכבים חדשים, מומלץ להחליף שמן גיר לעיתים קרובות בהתאם להוראות היצרן, ללא קשר לבדיקה.

 

 

 

תקלה בזיהוי מפתח חכם

תקלה בזיהוי מפתח חכם - ישנם רכבים (בעיקר חדשים) שמערכת ההתנעה שלהם היא על ידי כפתור, כאשר המפתח החכם של הרכב נמצא ליד הנהג. במידה והמפתח החכם לא נמצא בסביבה של הנהג, הנורה תדלק.

 

 

 

שמן גיר חם

שמן גיר חם - שמן הגיר התחמם, יש לקחת את הרכב לבדיקה במוסך בהקדם.

 

 

 

נורות אזהרה צהובות/כתומות



מערכת נגד נעילת גלגלים בבלימה (ABS)

מערכת נגד נעילת גלגלים בבלימה (ABS) - אם נורה זו נדלקת, קיימת בעיה במערכת ה-ABS, מערכת בטיחות שמונעת נעילת גלגלים בזמן נסיעה. יש לפנות למוסך כדי לאבחן את התקלה ולטפל במידת הצורך.

 

 

מערכת ניטור לחץ האוויר בצמיגים

מערכת ניטור לחץ האוויר בצמיגים - נורה המעידה על כך שלחץ האוויר בצמיגים ירוד. עליכם לגשת לתחנת דלק, לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים ולמלא אותם לפי רמת הלחץ המתאימה לרכב שלכם. לרוב, תוכלו לראות את לחץ האוויר המומלץ על גבי מדבקה בתחתית הקורה האמצעית בדלת הנהג. לאחר שמילאתם את האוויר, עליכם לוודא שהנורה כבתה. כדי לבדוק זאת, מומלץ לכבות את הרכב ולנסוע קצת.

 

 

בדוק מנוע

בדוק מנוע - ככל הנראה, ישנה תקלה במנוע. יש לפנות למוסך לצורך בדיקה מקצועית כדי להבין את מקור התקלה ובמידת הצורך לבצע טיפול.

 

 

מערכת בקרת יציבות מופעלת

מערכת בקרת יציבות מופעלת - ברוב המקרים, כאשר נורה זו נדלקת, מערכת בקרת היציבות אינה פועלת עקב לחיצה אקטיבית על הכפתור, או במקרה של החלקה. שימו לב שלא לחצתם על הכפתור המבטל את המערכת. אם לחצתם על הכפתור והמערכת לא חזרה לפעול, עליכם לנסוע למוסך לבדיקה.

 

 

מחממי מצתים

מחממי מצתים - ככל הנראה קיימת בעיה במצתי החימום שנמצאים במנועי דיזל. התקלה יכולה לגרום לבעיות בהתנעה, לכן יש לגשת למוסך בהקדם לבדיקה וטיפול.

 

 

נורת התראה כללית

נורת התראה כללית - כאשר הנורה נדלקת, יופיע מידע בלוח המחוונים או במערכת המידע והבידור (תלוי בדגם הרכב) עם פרטים בנוגע להתראה.

 

 

רפידות בלם קדמיות

רפידות בלם קדמיות - ככל הנראה רפידות הבלמים הקדמיות נשחקו. עליכם לבדוק זאת במוסך בהקדם ולהחליף את הרפידות במידה ויש צורך.

 

 

נטרול מערכת בקרת היציבות

נטרול מערכת בקרת היציבות - כאשר הנורה נדלקת באור כתום או צהוב, מערכת בקרת היציבות אינה פועלת או שקיימת תדלקה. בדקו שלא לחצתם על הכפתור שמבטל את המערכת, אם לא לחצתם גשו למוסך לביצוע בדיקה.

 

 

תקלה בבית מצערת

תקלה בבית מצערת - המצערת זהו התריס שמווסת כניסת אוויר אל המנוע, בתגובה לדוושת הגז הנשלטת על ידי הנהג.

 

 

לחץ על דוושת הבלם

לחץ על דוושת הבלם - הנורה מופיעה רק בדגמי רכב ספציפיים. יש צורך ללחוץ על דוושת הבלם, כדי להתניע את הרכב או להעביר אותו ממצב חניה לנסיעה.

 

 

חוסר בנוזל קירור

חוסר בנוזל קירור - ברוב המקרים, כאשר ישנו חוסר בנוזל הקירור, ייתכן ומד החום לא יעבוד וכתוצאה מכך עלול להיגרם נזק למנוע.

שימו לב למספר דברים שיכולים להתרחש כתוצאה מחוסר נוזל קירור: מערכת החימום תפסיק לחמם, מערכת המיזוג תפסיק לקרר, יופיעו סימני רטיבות ברצפת הנהג או הנוסע, יצאו אדים מפתחי האוורור או שתופיע תצוגת שעון חום שונה מהרגיל. במידה וקיים חוסר יש למלא אותו. כמו כן, מומלץ לבדוק את נוזל הקירור לעיתים תכופות.

 

 

התראה על טיפול

התראה על טיפול - כאשר נורה זו מופעלת מומלץ לפנות למוסך שלכם על מנת לבצע טיפול תקופתי, במקרים מסויימים יש צורך רק באיפוס הנורה, ניתן לאפס או להיסר דרך חיבור הרכב למחשב מיוחד של המוסכניק שלכם.

 

 

ביצועי מנוע מופחתים

ביצועי מנוע מופחתים - מערכת ההנעה מוגבלת בביצועים, ייתכן והמצבר אינו טעון מספיק.

 

 

חיישן חמצן לא תקין

חיישן חמצן לא תקין - תקלה במהלך הנהיגה הגורמת להפחתה באיכות גזי הפליטה

 

 

בקרת סטייה מהנתיב

בקרת סטייה מהנתיב - מערכת הסטייה מנתיב פועלת. המערכת מזהה את גבולות נתיב הנסיעה של הרכב. היא קיימת בדגמי רכב מסוימים ולרוב פועלת במהירות של 50-60 קמ"ש ומעלה. אם חרגתם מהנתיב במהלך הנסיעה, המערכת תצפצף כדי ליידע אתכם.

 

 

כרית אוויר קדמית נוסע לא פעילה

כרית אוויר קדמית נוסע לא פעילה -  בעקבות תקלה או השבתה מכוונת מצדו של הנהג.

 

 

חוסר נוזל בשפריצר

חוסר נוזל בשפריצר - חסרים מים בשפריצרים. עליכם למלא במים, מומלץ למלא עם סבון כדי שהשמשה תתנקה היטב.

 

 

לסיכום, מומלץ להכיר את נורות האזהרה של הרכב, על מנת שתדעו כיצד לפעול כאשר נורה נדלקת. חשוב לשים לב, במידה ונדלקת נורה אדומה, עליכם לפנות למוסך קרוב לאזור בו אתם נמצאים ולטפל בבעיה בהקדם האפשרי.