כשאומרים לנו במוסך "צריך להחליף פילטר אויר", אנחנו מיד חושבים על המנוע שלנו, וכמה זה חשוב. אבל חשבתם פעם על מסנן האויר השני באוטו? זה שמגן על הריאות שלכם? הנה כמה דברים שעלולים לשכוח במוסך.

הם נראים דומים למדי: הכנסו למוסך קרוב ובקשו לראות פילטר אויר לתא הנהג – מה שתראו הוא פילטר עשוי (לרוב) נייר מקופל. בחלק מהמקרים קיים פילטר אחר, שבו פחם פעיל, אך כל הפילטרים האלה עושים את אותה עבודה.

איגוד המוסכים האמריקאי ממליץ להחליף את המסנן של תא הנהג לפי הוראות היצרן או בכל 12,000 – 15,000 מיילים, כלומר 20 – 25,000 ק"מ. למרות שמחירו של המסנן הזה אמור להיות לא יקר – עד כמה עשרות שקלים במוסך – רבים מתלבטים אם בכלל להחליף אותו – וחבל.

במוסך ימליצו לכם על החלפת מסנן האויר לתא הנהג מכמה סיבות: ראשית, הוא מגן על מערכת האורור ומיזוג האויר מפני חלקים קטנים ומרחפים שונים. בכל מוסך כבר ראו מספיק חלקיקים – עלים, אבנים קטנות ועוד – שסתמו את מערכת האורור וזה לרוב מקורם.  תפקיד המסנן הוא גם לסנן אלרגנים שונים וחלקיקי מזהמים מכלי רכב.

אם מחיר המסנן במוסך נראה לכם גבוה – ורוב המוסכים מרוויחים על החלפים שהם מוכרים, כמובן –אתם יכולים לוותר את ההחלפה במוסך ולגשת לחנות לחלקי רכב. שם תוכלו כמעט תמיד למצוא את המסנן במחיר נמוך יותר, גם אם מדובר בחלק תואם (חלופי) וגם, לעיתים, מקורי. את ההתקנה תוכלו לעשות בעצמכם, ללא עזרת המוסך: בספר הרכב ישנן הוראות לכך ואלא אם כן מדובר ברכב מסובך לתחזוקה, הנוהל הוא פשוט: גם המוסכניק יעשה אותו דבר והוא למשוך ולהוציא את מגרת המסנן, להחליף את הישן בחדש וזהו. רוב המגרות האלה נמצאות מתחת למכסה המנוע או בתא הנהג עצמו; בין אם צריך מברג כדי לפתוח אותן ובין אם יד ביד.

האם כדאי לנקות את המסנן?

לא. במוסך לא ינקו אלא יחליפו את מסנן האויר ולא בגלל שהמוסכניק לא חס על הכסף שלכם. מסנן אויר אי אפשר לנקות ניקוי יסודי כיון שחלקיקי הלכלוך נדבקים בתוכו. במוסך זורקים את הפילטרים האלה – מקסימום מעבירים אותם למחזור – ולא משתמשים בהם שימוש חוזר.

מתי כדאי להחליף מסנן אויר?

כדאי בכל 20 – 25 אלף ק"מ (או לפי הוראות היצרן) ובעיקר לקראת הקיץ. אז כדאי כבר להכנס למוסך או לטכנאי מזגנים, לפנות עלים יבשים ולנקות את הצנרת בכלל.