כאשר אתם קונים רכב יד שנייה, אל תחשבו כמו קונים, אלא כמו שמאי רכב, שבודק מכונית אחרי תאונה. ערכו את כל הבדיקות הדרושות בצורה המקצועית ביותר, נטולת רגש או עניין אישי.

 

נקודות בדיקה כלליות לגבי דגם או מותג:

 

ילדה מחייכת יושבת על בוסטר במכונית

 

התאמה למשפחה

בחרו רכב שמתאים למשפחה שלכם מבחינת גודל ובטיחות. אם יש לכם תינוק או ילדים קטנים, קנו רכב שמאפשר שימוש במושבי בטיחות חדישים וגדולים ככל האפשר. בוסטר זה נחמד וחוקי, אבל לא יגן על הילד שלכם בזמן תאונה רצינית ,במיוחד ברכבים קטנים. כך שעדיך לקנות רכב קצת גדול או רחב משנת ייצור קודמת שיהיה לכם בטיחותי יותר מאשר לקנות רכב קטן משנת ייצור צעירה יותר שכביכול יראה יותר טוב אבל לא יהיה מספיק בטיחותי עבורכם.

 

התאמה לצרכים שלכם

האם הרכב שאתם קונים אמור לשמש אתכם גם להובלות קטנות של רהיטים או פריטים אחרים? אם כן, אתם יכולים לקנות מכונית מסחרית, שמתאימה גם להסעת נוסעים, במחיר נמוך מאוד.

 

מחירי טיפולים ומחירי חלפים

אחזקת רכב היא נושא כאוב. מחירי טיפולים ועלות חלקי חילוף לרכב עלולים להיות גבוהים.
לכן עדיף לקחת מכונית פופולרית, שמחירי הטיפולים בה נמוכים, שלא חייבים לטפל בה במוסכי יבואן ושמחירי החלפים שלה סבירים ונפוצים, על פני רכב שיש לו מוניטין "אמין". כל רכב משומש מתקלקל יותר מרכב חדש או צעיר והשאלה היא רק כמה תשאירו אותו במוסך בכל פעם.

 

סחירות הלאה

יש דגמים ששומרים על המחיר שלהם גם כאשר הם נמכרים ליד שלישית או רביעית. חפשו דגמי רכב כאלה והעדיפו אותם על פני מכוניות זולות, שלא נסחרות בכלל.
זכרו שאם אתם משלמים מעט, גם לכם ישלמו מעט כאשר תרצו למכור את הרכב. עשו חשבון בהתאם.

 

נקודות לבדיקת רכב ספציפי:

 

כמה זמן עוד נשאר עד מבחן הרישוי הבא?

עלות של טסט לרכב, כולל אגרת הרישוי, בתוספת הבדיקה והתיקונים שאחריה עלולים להיות גבוהים. לעיתים מדובר על סכומים שיכולים להגיע לכדי אחוזים ניכרים משווי הרכב, במיוחד אם אתם קונים מכונית ששוויה נמוך מ- 25,000 ש"ח.
העדיפו לקנות מכונית עם טסט רחוק ככל האפשר או התמקחו בנושא עם בעל הרכב.

 

התאמה בין מספר שלדה למספר מנוע ומספר רישוי

קחו את רישיון הרכב ביד. בדקו את התאמת מספר הרישוי (הלוחית) למספר ברישיון הרכב. אחר כך בדקו מה מספר המנוע ומה מספר השלדה, והתאימו ביניהם למה שרשום ברישיון הרכב. עשו זאת גם אם הרכב הוא יד ראשונה.

 

בדיקה בעין

בצעו בדיקה, באור יום, של הרכב מכל צדדיו, כולל מכסה המנוע ותא המטען, פנים הדלתות וכו'.
חפשו תיקוני צבע, אפילו קלים, וחפשו נתזים של צבע על פנסים וחלקי כרום או קישוטים שונים. כל תיקון יכול או עלול להעיד על נזק לרכב, בעקבות תאונה.
בקשו להזיז את הרכב והסתכלו על המקום בו עמד קודם: האם אתם רואים סימני נזילה של שמן או מים? אם כן – לא טוב.

 

שיעבוד

לפני העברת הבעלות, ודאו שהרכב לא משועבד לבנק או לגוף אחר כלשהו. המוכר צריך להסיר את השעבוד לפני שאתם חותמים אפילו על מפית.

 

מוסכניק בודק את הרכב באופן יסודי וממלא טופס

 

תאונות ובדיקה במוסך או מכון

אל תסמכו רק על עצמכם או על המילה של המוכר. קחו את הרכב לבדיקה במוסך או במכון רישוי שעושה בדיקות לפני קנייה. העלות לא נמוכה (כמה מאות שקלים) לכן עשו זאת רק לרכב שאתם רוצים ושבאמת רלוונטי עבורכם.

 

היסטוריית טיפולים

בדקו מה היסטוריית הטיפולים של המכונית: האם היא טופלה במוסך אחד? אם כן, גשו עם בעל הרכב למוסך ובקשו את ההיסטוריה של המכונית.
סוחרי רכב וחברות ליסינג חייבים בגילוי נאות בעניין הזה – חלק מתנאי הרישיון שלהם.

 

מוסכניק בודק רכב מתחתיו על הרצפה

 

טיפולים עתידיים

בדקו מהו הטיפול הבא שהרכב צריך לעבור וכמה הוא עולה. קחו דוגמא מסוחרי הטרייד אין. הם בודקים את הנושא הזה בדיוק ומורידים את מחיר הטיפול הקרוב (לעיתים אם הוא בטווח של עד 1,000 ק"מ) ממחיר הרכב שהם קונים ממישהו.

 

אחריות

האם הרכב נמצא עדיין באחריות יצרן? אם כן, קחו אותו עם המוכר למוסך היבואן בו הוא מטופל ובקשו דיאגנוזה עדכנית ותיקון התקלות שיימצאו בה, אם יימצאו.

 

מצאתם רכב שמתאים לכם ומחפשים מוסך קרוב שיבדוק אותו לפני הרכישה? מיטב המוסכניקים ובעלי המקצוע מחכים לכם בקטגוריית מוסכים באתר B144.