מהו ראש מנוע, על מה בעצם מדובר?

במאמר זה נדבר על מנועי בנזין רגילים. מנועים אלה בנויים משני חלקים עיקריים: ראש המנוע, שהוא חלקו העליון, וגוף המנוע, שהוא חלקו התחתון. גוף המנוע מכונה גם 'בלוק המנוע' או 'הבלוק', ובו נמצאים תאי השריפה והצילינדרים שבהם נוצר הלחץ המניע את הבוכנות, ואת המכונית. על הבלוק לא נדבר הפעם, ונתרכז בראש בלבד, בחלק העליון.

כיום, כל הבלוק, המנוע, והראש בנויים למעשה מסגסוגות אלומיניום. הראש נראה כמו מכסה, והוא מכיל את השסתומים ואת גל הזיזים (חלק במנוע שאחראי על העלאת והורדת הבוכנות). המכסה הזה מונח על גבי בלוק המנוע, וביניהם יש אטם ראשי, שמאפשר איטום של נקודת החיבור בין הראש והבלוק.

האטם הראשי, שכמותו אפשר לקנות בחנות חלקי חילוף לרכב, עשוי לגודל ולמידה של ראש המנוע ושל הבלוק. הוא מאפשר לשמור על איטום של תאי השריפה והצילינדרים ולמנוע מעבר נוזלים או בריחת שמן בין אלה לבין מערכת הקירור (מערכת המים) והשימון.

אם תרצו, אפשר לדמות את זה לצנצנת לשימור ירקות כבושים: יש גוף צנצנת, מכסה, וגומייה, שאוטמת את החיבור ביניהם. אם הגומייה לא תהיה במקום או שהיא תהיה שחוקה ובלויה, לא יהיה איטום, וגז יברח בתהליך הכבישה והחמוצים יתקלקלו.

כך גם במכונית ובמנוע. עם חלוף השנים, אטם הראש מתבלה ונשחק, ומפסיק לאטום. במקרה כזה חודרים מים למערכת השימון, המנוע מתחמם ונוצרים עיוותים במכסה, בראש המנוע.

התהליך בונה את עצמו, למעשה ככל שאטם נשחק יותר, יש דליפה של שמן ומים ש"אוכלים" את האטם. הנזק גדל, ומאפשר ליותר נוזלים לדלוף. המנוע מתאמץ, מתחמם, וחימום המנוע גורם לעיוותים בראש המנוע. העיוותים האלה גורמים לחוסר התאמה בין הראש והבלוק, לשחיקה מוגברת של האטם, ולדליפת נוזלים, כמו שמן ומים, מוגברת.

 

מכונאי צעיר משפץ ראש מנוע של אופנוע

מחפשים מכונאי מקצועי שיטפל בבעיה? בחרו מוסך מומלץ וצרו קשר עוד היום

 

איך אפשר לזהות בעיות בראש המנוע? מתי יודעים שצריך לשפץ אותו?

צריך להבין, בעיית האיטום גורמת לכך שמים דולפים ונכנסים למערכת השימון. מצד אחד יהיה חסר נוזל קירור ("מים") ומצד שני, השמן יאבד את הצמיגות הטבעית שלו; הוא כבר לא ישמן את המנוע בצורה טובה, וזה מה שיגרום למנוע להתחמם.

לכן, אם אתם רואים שמחוג חום המים עולה באופן לא רגיל, בדקו שני דברים:

  • בדקו את גובה נוזל הקירור במכונית והוסיפו, אם חסר. אם הבעיה נמשכת והמכונית ממשיכה להתחמם, או אם גובה נוזל הקירור יורד, אז אתם בבעיה. יש להניח שהבעיה היא לא במחוון, ואז חשמלאי רכב לא יעזור לכם, ויש לגשת למוסך. הבעיה יכולה להיות באטם אבל יכולה גם להיות דליפה בצנרת הקירור במקום כלשהו.
  • בדקו את מצב השמן במנוע. האם יש מספיק? אם חסר שמן – הוסיפו. בדקו שוב אחרי 1,000 קילומטרים נסיעה לערך, גם אם המנוע לא מתחמם בצורה קיצונית. בדקו גם את נראות השמן ואת הריח שלו.

אם השמן על המדיד או מתחת למכסה המילוי מסריח ונראה אפור או מזכיר בצבעו צבע מוקה, יש לכם מים בשמן. זה בהחלט מעיד על כך שהאטם שחוק ויש להחליף אותו. מקור הצבע האפור או צבע המוקה הוא באמולסיה - משחה שנוצרת כאשר המים ממערכת הקירור והשמן, מתערבבים.

אתם חייבים להיות קשובים למנוע שלכם, לשמוע אם משהו משתנה בצורת העבודה שלו. ייתכן שיש נזק כבר לאחד הצילינדרים, והמנוע מתחמם ולא עובד במלוא ההספק שלו. במצב כזה פעולת המנוע תשמע לא אחידה. סימן נוסף לבעיה יהיה עשן אפור או רב יותר, שיוצא מהמפלט.

אז התחממות מוגברת, ירידה בנוזל הקירור או מפלס השמן וצבעו, עבודה לא "יפה" של המנוע ועשן, הם כולם סימנים שמעידים על בעיית איטום.
חשוב מאוד: שמרו על חום המנוע שלכם. זה הדבר החשוב ביותר.

החלפת אטם ראש מנוע היא עבודה יקרה, אבל לא יקרה מאוד; כמה שעות עבודה וחלק שהוא לא מאוד יקר. כמובן שהעלות משתנה בין מוסך למוסך ובין רכב לרכב.

שיפוץ ראש מנוע – תיקון של עיוותים במכסה או עיוותים ופגיעה בחלקים הנעים שתחת למכסה, החלפת אטם או חלקים אחרים במצב כזה – אלה כבר פעולות שעולות אלפי שקלים. ייתכן מאוד, שאם נגרם נזק רב לראש, אי אפשר כבר לשפץ אותו, ויש להחליף אותו בכלל; עבודה יקרה עוד יותר.