כדי לשמור על רכבכם מפני תקלות מכאניות, מבלאי מואץ או מיותר ומירידת ערך קיצונית, חשוב להקפיד על טיפולים שגרתיים ובדיקות קבועות לרכב.
את רוב הטיפולים יש לבצע במוסך, ואת אלה יש לבצע אך ורק במוסכים מורשים. חשוב לדעת שלא חייבים לבצע טיפולים במוסכים שמכונים מוסכי יבואן, אבל המוסך חייב להיות מוסך מורשה על ידי משרד התחבורה. 
טיפול במוסף מורשה לא יפגע באחריות היצרן או היבואן לרכב שלכם, גם אם הוא נמצא בתקופת האחריות.
במדריך זה נסקור עבורכם את הטיפולים השגרתיים והבדיקות הקבועות שמבצעים למכלולי רכב שונים, כגון מנוע, מערכות חשמל לרכב, צמיגים ובלמים ועוד, שאתם צריכים לעשות. 
כאן המקום לציין שלכל יצרן רכב יש הוראות שונות בנוגע לטיפולים הקבועים ברכב וחשוב להישמע להוראות אלו. המידע המובא במאמר זה הוא מידע כללי בלבד.

 

טיפולים שגרתיים ובדיקות קבועות לרכב

הטיפול השגרתי הגדול ביותר לרכב כונה בעבר "טיפול 10,000" כי הוא נעשה כל 10,000 ק"מ. כיום, מרבית הרכבים זקוקים לטיפול שגרה מסוג זה אחרי מספר גדול יותר של קילומטרים, בהתאם לסוג הרכב ולהוראות היצרן. 
באופן כללי מחלקים את טיפולי השגרה האלה לשני סוגים:
טיפול "קטן" או רגיל, וטיפול "גדול" שמתבצע אחת ל- 100,000 ק"מ או יותר, אבל מבצעים אותו באותו זמן של הטיפול הקטן. 
כאשר אתם מגיעים למוסך לטיפול 10,000 בדקו אילו טיפולים חריגים או גדולים יבוצעו בטיפול הנוכחי, ולו רק כדי שלא תופתעו מהחשבון, בסוף היום.

 

אוטו במוסך

 

מה מחליפים ועושים בטיפול שגרה "קטן"?

ברוב המקרים מחליפים את מסנן השמן של המנוע וכמובן גם את השמן (לעיתים גם את גומי האטימה ואת מפתח ריקון השמן). 
כמו כן מחליפים גם את מסנן האוויר בהתאם להוראות יצרן, מסנן הדלק, לעיתים פלאגים ואת המים ברדיאטור. במידת הצורך מחליפים או מוסיפים נוזל בלמים, נוזל קירור, שמן גיר, שמן משאבת הגה כוח ועוד. 
בסיום טיפול תקופתי רגיל יש לבצע כוונון של המנוע – ברכבים חדשים הכוונון נעשה בעזרת מחשבים ובצורה פשוטה מאוד.

 

מה מבצעים בטיפולים "גדולים" יותר?

בדיקת והחלפת בלמים

בכל רכב נבדק תפקוד הבלמים ומצב משאבות הבלמים לפחות אחת לשנה במבחן השנתי. 
גם בלי הבדיקה הזו, וגם אם הרכב שלכם עבר טסט בצורה חלקה וללא הערות, רצוי שלפחות פעם בשנה ובאחד הטיפולים השנתיים, תבקשו מהמוסכניק לבצע בדיקת בלמים בראיה. 
דבר זה עולה כסף והוא לא כלול בטיפולי השגרה הקטנים, אבל במיוחד אם מדובר ברכב קצת מיושן או כזה שנוסע מעט, חשוב לבדוק את תקינות משאבת הבלמים, אם אין נזילות או תקלות. 

החלפת רצועת טיימינג

רצועת הטיימינג – או רצועת התזמון – היא רצועה חשובה מאוד האחראית לתזמון הפעילות של מנוע הבעירה הפנימית – תזמון עליית וירידת הבוכנות עם פתיחה וסגירה של השסתומים.
יש להחליף את הרצועה בהתאם להוראות היצרן, כאשר כיום מדובר על עשרות אלפי קילומטרים, ועד 130,000 – 160,000 במנועים מסוימים.
הטיפול הוא טיפול יקר יחסית אבל זהו טיפול חשוב מאוד שחובה לעשותו בזמן. הנזק שיכול להיגרם למנוע עקב תקלת טיימינג הוא גדול ויקר מאוד.

בדיקת חורף

חלק גדול מבדיקה זו אתם יכולים לבצע בעצמכם וזו בדיקה שמומלץ לבצע לפני החורף, בעיקר ברכבים ישנים.
המוסך בודק את הבלמים, המגבים, האורות ומכלולים נוספים שהם חשובים לנהיגת חורף בטוחה ויעילה. פעמים רבות בדיקה זו מוצעת בחינם.

בדיקת צמיגים

לפני כל נסיעה מומלץ לבצע סיבוב קצר סביב המכונית ולראות שארבעת הצמיגים מלאים באוויר במידה הנכונה.
מומלץ מידי פעם לעשות בדיקה יותר מעמיקה הבוחנת את תקינות הצמיגים מבחינת השחיקה שלהם ואת לחץ האוויר בהם.
אם מלאתם אוויר והרכב שלכם מושך לכיוון זה או אחר, או שיש רעש חזק מהצמיגים, יכול להיות שדרוש כיוון פרונט; אל תזניחו את הנושא הזה, כיון שחוסר טיפול בתקלה יגרום לשחיקה מיותרת של הצמיגים, שלא לדבר על קושי בנהיגה ובבלימה.
על מנת שהרכב שלכם ישרת אתכם בצורה בטיחותית ויעילה, יפעל במינימום תקלות ויספק חוויית נסיעה טובה יותר, חשוב מאוד להקפיד על ביצוע הטיפולים השגרתיים והבדיקות הקבועות. 

מחפשים מוסך מומלץ לביצוע טיפול לרכב? מצאו אותו בקלות בקטגוריית מוסכים באתר B144.