בישראל פועלים עשרות ואולי יותר מוסכים ללא רישיון אשר אינם יכולים לספק תעודת אחריות מהימנה ללקוחותיהם עבור תיקון כזה או אחר שנעשה ברכב. מוסכים אלה מושכים את הלקוחות אליהם על ידי מחירים נמוכים, אך מרמים אותם בכך שהם לא עושים את התיקון על הצד הטוב ביותר או לא מעניקים אחריות על אותו תיקון.

ברשת האינטרנט ניתן לקרוא עשרות תלונות של לקוחות זועמים אשר גילו מאוחר מידי שנפלו לידיו של נוכל וכי את הנזק שנגרם לרכב כבר אי אפשר לתקן. זאת, בין אם היה מדובר בהתקנת חלקי חילוף לרכב שלא היו תקינים או תואמים ובין אם היה מדובר בתקלה שלא תוקנה כהלכה.

נאמר כבר בהתחלה: אם אתם קונים רכב יד שנייה, בדקו את היסטוריית התיקונים של המכונית. בררו מי היה המוסך שטיפל בה? האם מדובר היה במוסך מורשה ואם הוא מחזיק תיעוד של הטיפולים שביצע. התיעוד הזה עשוי לספק לכם אחריות מסוימת, גם בטווח זמן יחסית ארוך.

אם אתם לא רוצים להיות חלק מאותם לקוחות מאוכזבים, אלא להיות בטוחים שתקבלו את השירות הטוב והמקצועי ביותר, קראו את המדריך הבא. כאן תוכלו למצוא את כל המידע לו אתם זקוקים בנושא האחריות של המוסך לאחר תיקון הרכב.

 

מכונאי מתקן רכב במוסך

צריכים תיקון עם אחריות? בחרו מוסך מקצועי שיחסוך לכם כאבי ראש מיותרים

 

מוסכים מורשים ואחריות

חשוב להבין את המושג "מוסך מורשה". מוסך מורשה הוא כל מוסך שיש לו רישיון של משרד התחבורה, בין אם מדובר במוסך כללי, חשמלאי רכב או צמיגאי. משרד התחבורה מעניק את האישורים והרישיונות שלו רק למי שעמדו בבחינות המקצוע ושהם יכולים להוכיח שהם עובדים על פי התקנים ומספקים את השירות הטוב והמקצועי ביותר.

לכן, לא חשוב אם מדובר בתיקון פחחות רכב או בפעולה אחרת - עבדו עם מוסכים מורשים בלבד. מוסכים אלה מחויבים לתת לכם הצעת מחיר מפורטת, לבצע כל תיקון בצורה הטובה ביותר, ולהעניק תעודת אחריות מלאה על חלקים ועבודה. במוסך מורשה, לא רק שהתיקון הראשוני יבוצע בצורה מקצועית ונכונה, אלא שגם תעודת האחריות תהיה כתובה כחוק. כך תוכלו לתבוע כל זכות המגיעה לכם בנוגע לתיקון ברכב.

האם יש אחריות על חלפים?

בהחלט. תקנות התעבורה קובעות שעל "סוחר במוצרי תעבורה" לתת אחריות על מוצרי תעבורה (כולל חלקי חילוף לרכב) של שלושה חודשים או 6,000 ק"מ מיום התקנת המוצר ברכב. בנוסף, כאשר אתם מקבלים הצעת מחיר לתיקון המכונית, היא חייבת לכלול לא רק את הפעולות שעומדים לבצע בה, אלא גם את מספר שעות העבודה, את מוצרי התעבורה המוצעים ואת היקף האחריות למוצר התעבורה ולפעולה שתבוצע ברכב. הצעת המחיר עם "היקף האחריות" היא למעשה כתב האחריות שלכם, שעל פיו, בין השאר, עשוי להגיע לכם פיצוי.

הקפידו לקרוא את האותיות הקטנות

תעודת אחריות, כמו כל חוזה אחר, היא תעודה שיש בה "אותיות קטנות", כוכביות והערות שוליים שפעמים רבות איננו שמים לב אליהן. לכן, חשוב לקרוא היטב את כתב האחריות ואם אתם לא מבינים את אחד הסעיפים יש לבדוק עם בעל המוסך מה הוא אומר. כך תוכלו להיות בטוחים שתעודת האחריות אכן תגן על הזכויות שלכם בעתיד.

בדקו על שם מי רשומה התעודה

אם אתם רוכשים רכב יד שנייה שעבר תיקון בתקופה האחרונה ובעל הרכב מעניק לכם את תעודת האחריות על אותו תיקון, בדקו על שם מי רשומה התעודה. במידה והתעודה רשומה על שמו של בעל הרכב הנוכחי ונכתב בה במפורש כי היא לא ניתנת להעברה, לא תוכלו לתבוע את זכויותיכם במידה והרכב יתקלקל שנית, גם בעזרת עורך דין טוב.

תעודת אחריות עבור תיקון מכונית, גם אם מדובר בתיקון קטן מאוד, היא מסמך משפטי לכל דבר ועניין. אם אינכם מעוניינים להוציא בכל פעם מחדש כסף יקר על אותו תיקון, פנו רק למוסך מורשה והקפידו לקרוא היטב כל פרט ופרט שמופיע בתעודת האחריות. זכרו כי במידה ולא תקפידו בעניין בחירת המוסך, אתם עלולים להגיע חלילה לנוכל שעלול לגרום לרכב שלכם נזק בלתי הפיך - נזק שעליו לא תוכלו לקבל פיצוי כספי.