נפח המנוע – למה הכוונה?

נפח המנוע אינו הנפח שהוא תופס בחלל הפרונט של המכונית, או בשלדת האופנוע. 
מדובר בנפח החלל בו נמצאות בוכנות המנוע ודרכו הן עוברות:
הבוכנה היא מעין גליל שנע בתוך שרוול – צילינדר. 
לבוכנה יש קוטר מסוים, ולצילינדר קוטר זהה (כמעט) ואורך מסוים. 

  • נפח הצילינדר האפקטיבי הוא מהלך הבוכנה כפול שטחה, או מהלך כפול קדח (קוטר הגליל; כמעט זהים לחלוטין, כאמור).

למה 'מהלך' ומה זה 'אפקטיבי'?

כי בראש הגליל ובתחתיתו יש תמיד נפח מת, שהבוכנה לא יכולה לעבור.

  • נפח המנוע הוא אם כך הנפח האפקטיבי של כל צילינדר כפול מספר הצילינדרים. 
  • נפח המנוע נמדד בסמ"ק – סנטימטר מעוקב, או ליטרים. 

רוב היצרנים מצהירים על נפח מנוע מקורב – 1,600 סמ"ק או 1,500 סמ"ק, גם אם נפח המנוע האמיתי שונה במקצה. 
נתונים לדוגמא: 

  • מנוע בעל ארבעה צילנדרים
  • בוכנה בקוטר 8 ס"מ 
  • מהלך בוכנה 8 ס"מ 
  1. שטח בוכנה מחושב לפי 3.14 כפול הקוטר בריבוע חלקי 4:  (3.14*64)/4 = 50.24 סמ"ר .
  2. נפח השרוול האפקטיבי יהיה 50.24 כפול 8 =  401.92 סמ"ק .
  3. נפח המנוע יהיה לכן 1607.68 סמ"ק, והמנוע ייקרא 'מנוע 1,600'. 

על מה משפיע נפח המנוע?

  • באופן כללי וגס ביותר, ככל שנפח המנוע גדול יותר, ההספק שלו – כוחות הסוס – גבוה יותר. 

אלא שכמובן שלא רק נפח המנוע משפיע על ביצועי הרכב: יש לקחת בחשבון את הגיר, את מערכת הזרקת הדלק ועוד מערכות אחרות. 

  • מה שכן אפשר לומר הוא שבאותה סביבת מנוע, מנוע גדול יפיק ביצועים טובים יותר ממנוע קטן. 

באופן כזה תשתפר כמובן חווית הנהיגה. 

האם ניתן להגדיל את נפח המנוע של מנוע קיים?

לעיתים יש לשפץ את המנוע ולחרוט את הגלילים מחדש, כיון שהם לא אוטמים טוב. 
באותו אופן ניתן לחרוט את שרוולי הבוכנות ולהגדיל את נפח המנוע בצורה שתגדיל את הנפח שלו. 
יש יצרנים של 'קיטים', שמספקים בוכנות גדולות יותר ושרוולים מתאימים להתקנה בסוגי רכב ובדגמים פופולריים.

  • קחו בחשבון שתהליך זה דורש רישום ורישוי של הרכב במשרד הרישוי. 
  • אם תגדילו את נפח המנוע בצורה משמעותית אתם עלולים "לקפוץ" מדרגת מס או שווי שימוש. 


האוטו לא סוחב? במדריך b144 חפשו אחר מוסכים ומצאו ממש בקלות מוסך קרוב אליכם.