בשנת 2006 פורסמו תקנות תעבורה בנוגע להסעת ילדים אל ומבית הספר. על פי התקנות רכב להסעת תלמידים חייב להיות מסומן בשלט ברור, חל איסור להסיע תלמידים כאשר הם עומדים ועל כל אחד מן התלמידים לשבת במושב ולהיות חגור משך כל הנסיעה.

תקנות התעבורה עוסקות בעיקר בהסעות באוטובוס ובמיניבוס, אולם ישנם הורים הבוחרים לשלוח את ילדיהם אל בית הספר בנסיעה במונית, בנפרד או בשיתוף עם ילדים נוספים. הבחירה בצורת הסעה שכזו מתאימה להורים שבית הספר והעירייה אינם מספקים הסעה לבית הספר עבור ילדיהם והם אינם מסוגלים להסיע אותם בעצמם.

איך בוחרים מונית להסעות לבית הספר?

מה כדאי להורים הבוחרים בדרך הסעה זו לזכור ולמה חשוב לדאוג כדי לוודא שהילדים בידיים טובות גם בדרכם אל בית הספר וגם בחזרה הביתה?

  • הרכב – חשוב לוודא איזו מונית מסיעה את הילדים והאם מדובר תמיד ברכב תקין, שמיועד למספר הילדים הנוסעים בו. חשוב לבדוק שבכול מושב בו יושבים הילדים קיימת חגורת בטיחות תקינות ויש אפשרות להתאים אליו התקן ריסון המתאים לגיל הילד (בוסטר). אם הדבר אפשרי, כדאי לדאוג שבמונית יהיו התקני ריסון המותאמים לגיל הילדים דרך קבע כדי לא לדרוש מהילדים לסחוב עמם את ההתקנים או לנסוע בלעדיהם.
    מדי מספר חודשים חשוב לשאול האם המונית עברה את הטיפולים התקופתיים הנדרשים.
  • הנהג – זהותו של הנהג המסיע את הילדים חשובה ממספר טעמים. ראשית, חשוב שההורים יכירו את הנהג וידעו שניתן לסמוך עליו שינהג בזהירות בזמן שהוא מסיע אותם. בנוסף, חשוב שהילדים עצמם יכירו את הנהג בשמו ויכירו אותו ברמה שבה ירגישו בנוח לפנות אליו בכול בעיה העולה במהלך הנסיעה ובנוסף שהם יזהו אותו כאשר הם עולים על המונית בסיום יום הלימודים.
    במידה ומסיבה כלשהי יש צורך בהחלפת הנהג חשוב להודיע על כך הן להורים והן לילדים ולהציג בפניהם את הנהג בשמו לפני תחילת הנסיעה. עדיף תמיד לבחור בנהג שעבר השתלמות ייעודית להסעת קטינים.
    בנוגע לילדים תמיד כדאי להיות מאוד זהירים, לכן חשוב שתבדקו האם לנהג המונית הקבוע, וגם למחליף, אין עבר פלילי או תלונות בנוגע להתנהגות בלתי הולמת כלפי ילדים.
  • כללים – משום שמדובר על נסיעה יום-יומית חשוב להדריך את הילדים בכללי ההתנהגות הבטוחה וליידע בהם גם את הנהג הקבוע. הכללים צריכים לגעת גם בדרך ההתנהגות במונית בעת הנסיעה, בעלייה ובירידה ממנה. חשוב שהילדים ידעו לא להפריע לנהג בזמן הנסיעה ולא לנתק את חגורות הבטיחות. חשוב שהילדים ידעו בדיוק מהיכן אוספים אותם והיכן מורידים אותם ומה הם צריכים לעשות במקרה ונהג המונית מאחר או לא מגיע.

לסיכום, למרות כל ההקפדות וההכנות אין כמו מראה עיניים וכדאי לוודא מידי מספר ימים כי הילדים והנהג פועלים על פי הכללים שנקבעו מראש ומקפידים גם על התנהגות נאותה והכי חשוב על כללי הבטיחות.